Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Håller på och spelar in lite med midi och har hållt på med det en del de senaste åren så jag

är inte direkt någon nybörjare, lär mig mer och mer och så...

Men nyligen så stötte jag på ett problem som jag aldrig varit med om tidigare.

När jag spelade in ett stycke och sedan spelade upp det så hörde jag att alla toner

hade hoppat till en helt annan tonart.

Det här är verkligen helskumt, för när jag spelar på midiklaviaturen så låter det rätt

men så fort ljudet finns i midi editorn så låter det långt ifrån den riktiga tonarten.

Ändå så visar midispåren att de ligger under de tangenter som jag spelat in på...

Någon som vet hur man kan korrigera detta? Är det något jag råkat trycka på av misstag?

Tack på förhand!

OBS! Använder mig av Cubase SX3...

Annons
Postat
Tja!

Håller på och spelar in lite med midi och har hållt på med det en del de senaste åren så jag

är inte direkt någon nybörjare, lär mig mer och mer och så...

Men nyligen så stötte jag på ett problem som jag aldrig varit med om tidigare.

När jag spelade in ett stycke och sedan spelade upp det så hörde jag att alla toner

hade hoppat till en helt annan tonart.

Det här är verkligen helskumt, för när jag spelar på midiklaviaturen så låter det rätt

men så fort ljudet finns i midi editorn så låter det långt ifrån den riktiga tonarten.

Ändå så visar midispåren att de ligger under de tangenter som jag spelat in på...

Någon som vet hur man kan korrigera detta? Är det något jag råkat trycka på av misstag?

Tack på förhand!

OBS! Använder mig av Cubase SX3...

Det finns nått som heter Midi realtime settings, där man kan ställa in transpose. Kolla att du inte har nått värde inställd där, det borde stå på noll. Finns på den midi/instrument-kanalen som du spelat in på. Kanske t.o.m står under "midi effects" är osäker, var ett tag sedan jag jobbade med cubase.

Postat

Undrar om det inte kan ha med samplingsfrekvensen att göra...?

Vissa ljudkort kan bara spela in i 48kHz, men spelar upp i både 44.1 och 48kHz - och det kan tänkas att det påverkar dina VSTi också. Se alltså till att du alltid använder samma samplingsfekvens, både vid inspelning och uppspelning.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Hmm samplingsfrekvensen borde inte ha något med midi att göra? 😳 Aldrig hört talas om det eller stött på det. Men visst, allt är värt att testa och se vad det kan bero på och kanske t o m det.

Postat
Hmm samplingsfrekvensen borde inte ha något med midi att göra? 😉 Aldrig hört talas om det eller stött på det. Men visst, allt är värt att testa och se vad det kan bero på och kanske t o m det.

Jo just det, nej inte midi, men eftersom pianorullen visar rätt så tyder det ju på att ljudet ut från mjukvarusyntarna är i fel pitch. Hände mig idag faktiskt då jag hade extern sync på min m-box som var kopplat till ett EMU-ljudkort där klockan stod på 48khz istället för 44,1khz som mitt projekt var i.

Postat

Tack för förslag men har testat att kolla in både transpose och samplerate.

Transpose står på 0 så det är inget som är galet där och samplerate på mitt

ljudkort ligger på 44.1 khz och det har jag alltid använt mig utav när jag spelat in

så där kan inte problemet vara heller.

Det hjälpte inte heller att jag startade om projektet. Problemet kvarstår.

Tonerna som blir inspelade ligger på en ters neråt än vad originaltonerna egentligen ska vara.

Väldigt förbryllande...

Postat

Det finns ju global transpose i cubase4 där du kan ändra tonart på hela rubbet.

Sitter uppe på verktygslisten.

Åke

Postat
Det finns ju global transpose i cubase4 där du kan ändra tonart på hela rubbet.

Sitter uppe på verktygslisten.

Åke

Ok, har tyvärr inte haft möjlighet att skaffa cubase 4.

Det jag tänkte på är ju att midiprogrammet inte kan gå och byta tonart sådär utan vidare och

utan att någon justering för det har gjorts och inställningar är som dom brukat vara...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.