Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjenare alla triggfantaster.

Jag kör pro tools 7.4 och har spelat in några låtar (hårdrock) med bra mickar; (sm57, beta 52, röde mm).

Men jag har kommit till den insikten att jag inte får bort "demo soundet" från trummsetet trots att jag hanterar kompressor och eq ganska bra.

Men, det jag skulle vilja lära mig är triggningstekniken. Jag kör även addictive drums o gillar de skarpt efter lite mixning men hur kan jag göra för att använda dem ljuden i stället för mina akustiska trummor?

en metod jag har tänkt på är att ta alla trummspåren och strippa dem så jag bara har kvar tillslagen. sen göra om de till midispår så att ja kan använda alla spåren sepparat och trigga dem mot kick, virvel mm. finns det en lättare väg förutom digitala trummor?

vill ha alla svar om triggning som erbjudes!

ha de nice

Mvh Jens

Annons
Postat (redigerat)

Det enklasta är att du köper triggers.

Sedan är det bara att välja ljud i ezdrummer eller liknande. Mixa runt lite och klart. Det som är plus är att du fortfarande behåller känslan att spela på ett riktigt trumset. Sedan kan du micka samtidigt och experimentera lite 😛.

Vill du inte att det ska låta när du spelar kan du även sätta på s.k.a mesh heads så blir det helt tyst, dra på triggers, in i datorn, fixa ljudet och fett gööt att spela med lurar-musik......

Lättare än att göra det manuellt, plus att du slipper missa slag mm. Dock kostar det en slant.

Redigerat av Gäst
  • 4 veckor senare...
Postat

Jag har bytt ut lite trumljud som jag inte gillade på en inspelning till Addictive trummor. Använde mig av pluggen sound replacer där jag laddade in "egna" samplingar (från Addictive) som jag spelat in som audiospår i olika velocitys. I sound replacer kan du lätt ställa in vilket ljud som ska trigga till vilket anslag. Jag tyckte det var ganska smidigt! I alla fall för att byta ut exempelvis en bastrumma.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.