Jump to content
Annons

Komprimering och format?

Recommended Posts

Ylle (oregistrerad)
Postat

Hallå! Jag har en .wav-fil på 150Mb, en inspelning från ett föredrag. Hur komprimerar jag denna bäst - jag vill ha den så liten som möjligt? Jag har inget krav på kvalitet förutom att man ska höra vad som sägs.

Dessutom undrar jag om någon kan ge mig ett tips på hur jag enklast får bort eller minskar bakgrundsbruset. Jag har WaveLab.

Tack på förhand!

Ylle

Annons
Postat

Hur ska du lagra filen. Ska du bara ha den på hårddisken så kan du ju först och främst konvertera till mono så halveras storleken. Brusreducering kanske finns med i WaveLab? Sedan är väl mp3 eller wma bra för att få ned storleken ytterligare. Labba med inställningarna i WaveLab för att hitta acceptabel nivå på komprimeringen.

Postat (redigerat)

Vid riktigt hård komprimering (låg bitrate) är wma oftast bättre än mp3. Testa att komprimera till 64 kbps wma-format, det bör bli en riktigt liten fil men ändå fullt lyssningsbar. Testa ännu lägre bitrate om du vill, kan funka bra också. (Wavelab kan nog bara exportera till mp3 så kör med t.ex. dB PowerAMP)

Angående brus så finns väl nån noisegate i Wavelab, testa den. Annars kolla in t.ex. Bias Sound Soap

edit: och som föregående talare sagt gör om till mono om det inte redan är det! 🙂

Redigerat av Mannex

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.