jacobthebluesman Postat 17 maj 2009 Postat 17 maj 2009 Håller just nu på att spela in lite med bandet och i en av låtarna så skulle vi vilja ha gitarr som ligger och "flyter" i bakgrunden av låten. Vi hade tänkt oss en gitarr som spelar någon tremolo aktigt men som man inte hör tydliga anslag och den liksom, som jag sa innan, flyter bakom i mixen. Detta ät mycket svårt att förklara men ungefär nåt i den här stilen . Då tänker jag på gitarren som ligger på mestadels en ton i bakgrunden. Hur gör man för att skapa denna effekt? Vi har testat med lite reverb och delay men får aldrig riktigt det så som vi vill ha. Riktigt tacksam för svar. PS. Använder Logic om det har betydelse.
jacobthebluesman Postat 19 maj 2009 Trådstartare Postat 19 maj 2009 Ingen som har nån liten idé iallafall?
jacobthebluesman Postat 19 maj 2009 Trådstartare Postat 19 maj 2009 Skulle kanske gå med en e-bow men jag tror inte att det är det han använder. Inte efter det jag sett på livespelningar.
Ekstasis Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 (redigerat) Håller just nu på att spela in lite med bandet och i en av låtarna så skulle vi vilja ha gitarr som ligger och "flyter" i bakgrunden av låten. Vi hade tänkt oss en gitarr som spelar någon tremolo aktigt men som man inte hör tydliga anslag och den liksom, som jag sa innan, flyter bakom i mixen. Detta ät mycket svårt att förklara men ungefär nåt i den här stilen . Då tänker jag på gitarren som ligger på mestadels en ton i bakgrunden. Hur gör man för att skapa denna effekt? Vi har testat med lite reverb och delay men får aldrig riktigt det så som vi vill ha. Riktigt tacksam för svar. PS. Använder Logic om det har betydelse. Tror inte det är nån ebow.... Vad du behöver är ett bra hårdvaru reverb...och en bra chorus effekt... Reverbet ska ha stöd för långa reverbs... alltså mer än 20 sekunder...är nog önskvärt... Den flytande känslan får man ofta med en dynamisk chorus....en viss form av wah-wah kan funka bra också...för att få det att låta mer flytande... Jag själv sparar till en Eventide H8000FW... den klarar definitivt att skapa den typen av ljud... Nackdelen är det höga priset...Finns en billigare eventide med namn "Eclipse" ..fast den är ungefär hälften så bra...men också..hälften så billig.. G-Major 2 kanske vore någonting...den är ju helt ny...men tanke på hur bra och prisvärd g-major 1 var...så lär den vara riktigt bra...Hur långa revervb den har stöd för vet jag ej... http://www.tcelectronic.com/g-major2.asp När det gäller mjukvaru reverb...är nog "Aether" det bästa alterntivet...vettifan hur bra det funkar på gitarr dock... Funkar väldigt bra på atmosfäriska ljud iallafall... Redigerat 19 maj 2009 av Ekstasis
laxlaxlax Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 Den flytande känslan får man ofta med en dynamisk chorus.... Får man? Dynamisk chorus? Det var nytt för mig, berätta gärna vad det är för något. Annars kan du testa att 1. lägga kompressor, med hög treshold för att kapa bort anslagen, därefter 2. dist och utan någon diskant, därefter 3. reverb.
basshole Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 Volympedal alt. någon multieffekt som innehåller effekten "swell" tar hand om anslaget. Sen är det förmodligen chorus, reverb och tremolo som gäller. Det går ju även att automatisera bort anslagen i Logic.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.