Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Asså hur stor är skillnaden mellan usb, internt och firewire egentligen? Latencyn kan väl inte skillja så mycket? Finns det någon undersökning på latencyn i ms?

EDIT: Tydliggjorde rubrik /olsberg

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat

Undvik USB om du kan, använd endast FireWire om du har behov av ett externt ljudkort eller om ljudkortet har speciella funktioner som andra kort saknar. Har du en stationär dator i studion så har du garanterar minst trassel med ett PCI kort. Helt enkelt därför att du slipper oroa dig för problem med USB eller FireWire gränssnittet, dessutom är PCI ljudkort i regel billigare.

/Majken

Postat

Det jobbiga är att firewire är så dyra. finns det adapter med firewireuttag till min bärbara? Har en stationär och en bärbar ifrån skolan 🙂

Postat

Antalet USB2 ljudkort är minst sagt begränsat, jag känner bara till ett på rak arm vilket är ett Edirol ljudkort. Sedan tycks FireWire gränssnittet vara betydligt mer trasselfritt än USB2 trots den teoretiska högre hastigheten.

/Majken

Postat (redigerat)
Antalet USB2 ljudkort är minst sagt begränsat, jag känner bara till ett på rak arm vilket är ett Edirol ljudkort. Sedan tycks FireWire gränssnittet vara betydligt mer trasselfritt än USB2 trots den teoretiska högre hastigheten.

/Majken

Aha, ok. 🙂

Redigerat av Jocke
Postat
Hur är det då med digidesigns mbox?

Är inte det ett USB-ljudkort? och det har ju fått väldigt bra kritik.

Inget illa om Mbox, men det skiljer en hel del i latency mellan den och Digi002r som knallar via firewire.

(Helt andra grejer, och helt annan prisklass, jag vet.... så jämförelsen är knappast rättvis... men fw är klart att föredra före USB.)

mac_raccoon (oregistrerad)
Postat
Är inte USB 2.0 snabbare än Firewire 400?

Är det nåt annat än hastighet som spelar in?

USB 2 är snabbare än firewire 400, både på mac och PC. På en mac är dock inte USB 2 statisk, dvs. den håller inte samma dataflöde hela tiden utan går upp och ner hela tiden, därför är det, på mac-sidan, bättre med firewire 400, som är statiskt. På mac:en är dessutom firewire en komplett firewire med förmågan att strömförsörja enheter.

för mac gäller då:

Firewire 400 - 400 Mbit/sec

USB 2.0 - (upp till) 480 Mbit/sec

Firewire 800 - 800 Mbit/sec

På de nya mac:arna, G5, kan man med de nya interna PCI-X kortplatserna få en hastighet på upp till 2GBps. Beroende på modell.

Postat

Ett vanligt USB-ljudkort kan vara alldeles utmärkt, det beror på hur du arbetar och hur många I/O du behöver. Själv kör jag ett ESI U24 Waveterminal och det funkar utmärkt, bra drivisar och inga latencyproblem.

Postat

Innan du köper USB kortet kunde du fundera hur många samtidiga ingångar och utgångar du tänker använda, och vilken samplingsfrekvens du vill använda. Vanlig USB är i praktiken begränsad till högst 4 kanaler in och 4 kanaler ut vid 44kHz/16bit, 4 in och 2 ut (eller tvärtom) vid 48kHz/24bit eller enbart stereo in vid 96kHz/24bit.

Latensen i sig är väl inget större problem ifall du inte förväntar dig superlåg latens. Under 10 ms torde fungera på de flesta kort, men kanske inte under 5ms (kan någon bekräfta ?). Med firewire kan du komma lite lägre (mitt Quatafire 610 kort går ned till 2ms, men känns på något sätt som om latensen vore lite högre ändå), något att fundera på ifall du vill spela keyboard eller gitarr "live" genom pluggar.

Angående firewire 400 och USB2: de flesta tester tycks visa att firewire i praktiken är lite snabbare trots att USB2 är snäppet bättre på papper.

Postat
Innan du köper USB kortet kunde du fundera hur många samtidiga ingångar och utgångar du tänker använda, och vilken samplingsfrekvens du vill använda. Vanlig USB är i praktiken begränsad till högst 4 kanaler in och 4 kanaler ut vid 44kHz/16bit, 4 in och 2 ut (eller tvärtom) vid 48kHz/24bit eller enbart stereo in vid 96kHz/24bit.

Latensen i sig är väl inget större problem ifall du inte förväntar dig superlåg latens. Under 10 ms torde fungera på de flesta kort, men kanske inte under 5ms (kan någon bekräfta ?). Med firewire kan du komma lite lägre (mitt Quatafire 610 kort går ned till 2ms, men känns på något sätt som om latensen vore lite högre ändå), något att fundera på ifall du vill spela keyboard eller gitarr "live" genom pluggar.

Angående firewire 400 och USB2: de flesta tester tycks visa att firewire i praktiken är lite snabbare trots att USB2 är snäppet bättre på papper.

Jag skiter i in och ut för jag använder bara min midisynt (som jag har i usb. Kan det vara därför jag har problem med latency. Jag har ju inget midiuttag) och om jag ska spela in sång eller något så använder jag kyrkan 😳

Min latency är extrem i cubase tycker jag och ännu värre i Reason.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.