Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Bor för tillfället hos mina föräldrar i en villa, under en obestämd tid framöver.

Problemet är att gästrummet, som hemstudion provisoriskt är uppsatt i, inte är speciellt privat och det går tamejfan inte att arbeta i fred när folk springer omkring utanför rummet hela tiden.

Nu råkar vi ha en källare med flera olika rum. Jag har pratat med far om mina ideér att flytta hemstudion dit ner, men han hävdar att elektronik inte klarar sig hur länge som helst i källaren eftersom det är väldigt fuktig luft.

Vad säger ni? Är det dumt att ta risken, eller finns det kanske t.o.m. något material man kan använda sig av som suger åt sig fukten?

EDIT: Helst en billig men samtidigt effektiv lösning önskas.

Redigerat av Nordlicht
Annons
GIGAN (oregistrerad)
Postat
Hej!

Bor för tillfället hos mina föräldrar i en villa, under en obestämd tid framöver.

Problemet är att gästrummet, som hemstudion provisoriskt är uppsatt i, inte är speciellt privat och det går tamejfan inte att arbeta i fred när folk springer omkring utanför rummet hela tiden.

Nu råkar vi ha en källare med flera olika rum. Jag har pratat med far om mina ideér att flytta hemstudion dit ner, men han hävdar att elektronik inte klarar sig hur länge som helst i källaren eftersom det är väldigt fuktig luft.

Vad säger ni? Är det dumt att ta risken, eller finns det kanske t.o.m. något material man kan använda sig av som suger åt sig fukten?

Hej du inneboende!

Fukt är alltid ett problem, på ett eller annat sätt.

Om inte farsan känner för att bygga om, med inluft & fuktspärrar så finns det några alternativ.

Det finns avfuktare, som suger åt sig fukt, men de låter en hel del och du behöver ett avlopp att dra vattnet till.

I annat fall får du dra en slang till en dunk som du får tömma.

Ngn form av utsugsfläkt, som till våtrum, går kanske att installera, men de bullrar dem med.

Det kanske finns material som suger åt sig fukt, men de måste också torkas/tömmas på ngt vis.

Men om det inte rinner på väggar och golv så är inte elektroniken det största problemet. Det är isf med akustiska instrument och känsliga mickar i första hand.

Luft torkar upp, men då behöver du ha korsdrag för genomströmningen och då lirar du för hela huset, vilket kanske skapar andra problem.

Vet inte om du blev ngt klokare.

Jag har själv fuktproblem, inte i studion, men på andra ställen.

Lycka till och meddela gärna hur det går.

GIGAN

Postat

Hej,

mycket beror nog på hur fuktigt det är i källaren, kolla specen på din utrustning hur fuktigt den tåler och mät sedan luftfuktigheten (billiga mätare för realtiv luftfuktighet finns på Claes Ohlson).

En billig och tyst variant på avfuktning är Torrbollen som brukar finna på typ Bauhaus, Jem & Fix och Claes Ohlson. En plastgrunka med en saltpåse som suger åt sig fukt över en viss relativ niv åch droppar ner i behållaren, lite underhåll att tömma och byta saltpåse då och då men kan eventuellt hjälp till med att hålla fuktigheten i schack. Funkar bäst om utrymmet inte är för stort och är det en öppen yta så är det tveksamt om Torrbollen orkar hålla undan funkten (om det är väldigt fuktigt vill säga) och då kanske det behövs en avfuktare vilket är både dyrt (relativt i alla fall) och för mycket oväsen.

Jag har själv min studio i min källare, har inte koll på vilken relativ luftfuktighet jag har men den känns hyfsat torr. Jag har inte haft några problem med min utrustning, har haft torrbollar för säkerhets skull men glömmer att underhålla dom.

Som sagt, mät jämför med specar och gör en bedömning sen.

/Fredrik

Postat

sen är ju fuktiga källare inte helt hälsosamma (mögel? ) för varken elektronik eller kroppen heller, för den delen...

Postat

Köp en avfuktare och ha den på när du inte är i rummet och jobbar. Funkar skitbra! Mina föräldrar har en källare som, de hade väldigt fuktigt där nere innan de köpte 2 st avfuktare. Nu är fuktigheten precis lagom!!

Först köper du en SNYGG hygrometer för 139.- på clas ohlson.

De har även en väldigt bra avfuktare som du kan ställa in vilken luftfuktighet du vill ha länk

Det kommer säkert fungera!

Postat

Tack för alla vettiga svar!

Ska kika runt lite bland hygrometrar och avfuktare, trodde nämligen att det bara fanns dyra sådana.

Postat (redigerat)

har oxe en lite fuktig källare som jag skulle vilja använda till lite studio, hur fuktigt e gränsen för FÖR fuktigt. Alltså vad ska hygrometern max vara på?

//Tomas

Redigerat av serial69
Postat
är inte ett normalt värde vid ca 20 C, 30-60%?

Jag har mellan 20-30% i ca 23 graders lägenhet. Vet att det var ännu torrare i vintras så jag har nog snarare för torr luft. Kan tänka mig att det går upp mot en 80-90% i en källare. ca 30-60% är nog normalt ja.

Postat

Men som sagt det är beroende på årstid, en riktig fuktig dag i juni kan det vara ca 40% (utomhus).

• 1 månad senare...
Postat
Hej!

Hej!

Tänkte dela med mig av min erfarenhet av gillestuga under marknivå. Jag flyttade ner hit med mina leksaker när det stod klart att det var enda rummet som ingen i familjen ville lägga beslag på.

Rummet är 27 kvm ca, rektangulärt. Det första jag gjorde var att köpa mig en avfuktare från Clas Ohlson och när jag drog igång den så vart luftfuktigheten på 80%.

Efter att den gått några dagar var det nere på 40%. Detta är nu två år sen och jag har luftfuktaren ställd på 35% (den har en egen hygrometer) så går igång när det behövs vilket är väldigt sällan nu.

Idag sitter jag här nere och skriver efter en månad med regn regn och regn men luftfuktigheten är fortfarande på 35%. Den avfuktare jag har säljs inte längre på Clas Ohlson men dom som säljs där nu är säkert minst lika bra. Jag betalade 1400:- för att få en bra miljö i källaren.

Jag kan tillägga att jag bytt element i huset till oljefyllda, men det gjorde jag inte i källaren utan jag har kvar direktverkande el-element eftersom dom hjälper till att torka upp luften.

Med hygglig ventilation och en luftavfuktare så funkar källaren mycket bra enligt mig.

Postat
Hej!

Tänkte dela med mig av min erfarenhet av gillestuga under marknivå. Jag flyttade ner hit med mina leksaker när det stod klart att det var enda rummet som ingen i familjen ville lägga beslag på.

Rummet är 27 kvm ca, rektangulärt. Det första jag gjorde var att köpa mig en avfuktare från Clas Ohlson och när jag drog igång den så vart luftfuktigheten på 80%.

Efter att den gått några dagar var det nere på 40%. Detta är nu två år sen och jag har luftfuktaren ställd på 35% (den har en egen hygrometer) så går igång när det behövs vilket är väldigt sällan nu.

Idag sitter jag här nere och skriver efter en månad med regn regn och regn men luftfuktigheten är fortfarande på 35%. Den avfuktare jag har säljs inte längre på Clas Ohlson men dom som säljs där nu är säkert minst lika bra. Jag betalade 1400:- för att få en bra miljö i källaren.

Jag kan tillägga att jag bytt element i huset till oljefyllda, men det gjorde jag inte i källaren utan jag har kvar direktverkande el-element eftersom dom hjälper till att torka upp luften.

Med hygglig ventilation och en luftavfuktare så funkar källaren mycket bra enligt mig.

Har också kikat lite på luftavfuktning/klimatanläggning från Clasohlson och de verkar faktiskt vara ett bra alternativ, så länge produktbeskrivningen håller vad den lovar. Jag vet dock inte om jag ska flytta ner studion längre, jag får troligtvis akustikbehandla väldigt mycket innan det blir bra. Och jag har inte råd med det. >_<

Postat
Har också kikat lite på luftavfuktning/klimatanläggning från Clasohlson och de verkar faktiskt vara ett bra alternativ, så länge produktbeskrivningen håller vad den lovar. Jag vet dock inte om jag ska flytta ner studion längre, jag får troligtvis akustikbehandla väldigt mycket innan det blir bra. Och jag har inte råd med det. >_<

Ahå, ja akustiken är det svårt att göra något åt med en avfuktare 😛

I vilket fall som helst så vet du nu att det går få fukten under någorlunda kontroll med just en avfuktare, dessutom gör man ju fastigheten en tjänst om man sänker fuktnivån 🙂

Beroende på vad du har för krav på akustiken så går det att ådstakomma rätt mycket med små medel. Av det jag sett här på forumet så finns det gott om tips som inte behöver vara så dyra. Det har ju helt och hållet att göra med hur extrem man vill vara och hur känsligt det är som man spelar in.

Själv ska jag ta mig i kragen och dra igång med mitt bygge inom kort 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.