rockstone Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 hur är det att släpa ut dator, monitorer mm och mixa utomhus på tex ett stort fält där inte ljudet studsar i någonting som annars är ett stort problem? är detta en bra lösning
DaTube Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Sladden?? problemet med stora fält är att man har inga eluttag ;-)
Zyan Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Dumma och självklara svar som egentligen inte bidrar till något. Åter till frågan. Jag tycker att det borde bli bättre så länge det är vindstilla jämfört med ett oanpassat rum i hemmet.
rockstone Postat 14 maj 2009 Trådstartare Postat 14 maj 2009 ja det borde väll va det absolut bästa, ett par långa förlängninssladdar och så sätta sej ute en vindstilla dag, det borde väll va hur bra som helst, om man bortser för dåliga skämt som tex sladdarna är för korta, det kan komma flugor, helikoptrar, bönder som är ute och kör, regn skurar och alla andra dåligaskämt som troligtvis hadde dykt upp om jag inte hadde tat upp dom själv nu
Claes Holmerup Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Du har inte reflektioner eller stående vågor som kan bråka, så visst fungerar det. Problemet är att du får ha ett bensindrivet elverk med dig, som väsnas rätt ordentligt, så för att överrösta det, måste du nog dra på ganska bra med volym... Annars kan du ha ett gäng bilbatterier och en växelriktare med dig. Skräm inte korna, bara... 😳
barkley Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 hur är det att släpa ut dator, monitorer mm och mixa utomhus på tex ett stort fält där inte ljudet studsar i någonting som annars är ett stort problem? är detta en bra lösning Ett underskattat problem med denna setup är de fysiologiska behoven hos ljudteknikern. Om man t ex blir hungrig eller måste gå på toaletten och är mitt ute på ett stort fält, så kan det kännas lite riskabelt att lämna sina dyra studioprylar utan tillsyn.
rockstone Postat 14 maj 2009 Trådstartare Postat 14 maj 2009 men om jag typ sätter mej mitt på gårdsplanen altså ca 30-40 meter till närmaste byggnad då borde d väll va riskfritt för reflektioner och sånt, jag kan ha ryggen och framför mig fri med ca 1km åt varje håll, det borde väll va bättre än i dom dyraste studiorna som finns?
Dingbats Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Jag tror det största problemet är att det aldrig är tyst utomhus. Det kör förbi en bil, fiskmåsar börjar kackla, några barn spelar fotboll, nån cyklar förbi, en kyrkklocka klingar långt borta, glassbilen kommer, det blåser i träden, nån katt jamar, nån hund skäller, nån spränger en atombomb.
jarlo Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Om du bestämmer dig för att prova, snälla se till att ta några bilder! Vore jäkligt skoj att se 😉
Gäst Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 (redigerat) Jag tror det största problemet är att det aldrig är tyst utomhus. Det kör förbi en bil, fiskmåsar börjar kackla, några barn spelar fotboll, nån cyklar förbi, en kyrkklocka klingar långt borta, glassbilen kommer, det blåser i träden, nån katt jamar, nån hund skäller, nån spränger en atombomb. Ja. Men om förhållandena tillåt det vore det kul att testa 😉 Kan man inte bygga som en stor box som är extremt ljudisolerad. Där kör man in ett bensindrivet elverk som kan driva datorn mm (hur blir det med luften:P). Det låter ingenting och så har man papper med massa små hål i (typ mygnät fast mindre) och sätter runt sig själv (inte bakom), man sitter mot vinden så kan ingen vind komma in bakifrån. Det kommer kanske bli lite reflektioner men de blir ju helt orelevanta, i alla fall i de lägre registren. Kanske man kan hänga upp lite tyg på sidan iså för att få bort reflektionerna av det högsta registret. Men eftersom ni säger att det är det mest optimala, varför bygger men inte då kontrollrum som är helt reflektionsfria från allt, det är ju det som bäst då eller? Redigerat 14 maj 2009 av Gäst
rockstone Postat 14 maj 2009 Trådstartare Postat 14 maj 2009 ok jag kommer att testa så jag kan ta ett par kort,
Sphinxter Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 F-n, jag tror att jag har några gamla rabattkuponger kvar - typ köp 2 vindfria dagar och få en extral på köpet. Kan vara värt då vädergudarna är ganska dyra att anlita. 😆 (finns det något värre än någon som skrattar åt sina egna skämt - jag garvade i alla fall när jag skrev det här)
laxlaxlax Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 Blue Cheer lirade ju in aint no cure for the summertime blues utomhus, för de ville spela så högt det gick. Jag har lirat gura utomhus i min sena ungdom - en marshall linead till en megablaffstor basstärkare. Jag stod på andra sidan föräldrarnas majsfält. Det går att dra på så in i helvete, och det blir en speciell sorts rundgång får jag säga.
chrillen (oregistrerad) Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 Har alldeles nyligen spelat in trummor utomhus och det fungerar helt otroligt bra, befann mig knappt 10 m från boningshuset, några stora vinbärsbuskar dämpade eventuella reflexioner från husväggen, släpade ut laptopen och digi002:an plus div mickar och spelade in direkt på gräsmattan. Om man anpassar sig lite utifrån vädret så är det absolut inte några problem, så att mixa utomhus? Självklart! Skaffa ett stort parasoll som du kan slänga upp om du blir helt överumplad av något elakt regnmoln, just in case 😆 Sånt här är skitkul. Lycka till
YogSothoth Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 Med lite reservationer för väder och störande bakgrundsljud tror jag det är grymt. Skall själv testa med en bilburen "hemstudio" när jag får ändan ur vagnen. Tänkte driva anläggningen med bilbatteri och inverter som dels laddas via bilens generator, dels via solpaneler på taket på bilen. Just nu är det bara lösa planer, men snart hoppas jag att det blir verklighet. Tycker definitvt att du skall testa, men kolla väderprognosen noga innan, och ha någon flyktstrategi om det skulle börja regna oväntat. Kanske du kan ha allt känsligt på en vagn av något slag som du kan rulla undan snabbt om det börjar ösa ner. /Andreas
hegobald Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 Det är mer ljud är man tror ute i tysta naturen enl. min erfarenhet.. Gör gärna följande test.. Ta med din favoritmick ut i naturen. Sätt den i rundtagande läge (om den har det).. Lyssna på den i ett par slutna hörlurar.. Du kommer att bli förvånad av allt oväsen som finns ute i "Tysta" naturen 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.