Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag behöver en xylofon (trä) och en vibrafon (metall) för att bygga ett eget instrument. Var kan man få tag i dem superbilligt, nya eller begagnade?

Jag har kollat t ex thoman, ( http://www.netzmarkt.de/thomann ) men de billiga (300 SEK) är alltid max 11 toner. På leksaksaffären är de 5 toner... Jag skulle helst ha uppåt 20 toner.

---

En annan grej:

Om man vill bygga en egen, vad ska man ha för mått på träbitarna? Det verkar som om de inte är i halvtoner, utan är stämda i en skala t ex C dur... eller?

Är det någon som har info på detta?

mvh

-Crybaby

Annons
Postat

Det är stor skillnad på dom xyllor du hittar på leksaksaffären och de som t ex används i en symfoniorkester. Leksakerna har säkert en durskala. En riktigt xylla är kromatiskt, dvs 12 toner/oktav.

Vad det gäller mått, pitchen är beroende av storlek. Det viktigaste är att du använder ett lämpligt träslag.

Postat
Det viktigaste är att du använder ett lämpligt träslag.

Japp, det är väldigt viktigt.

Vilket träslag hade du tänkt dig?

Postat
Det viktigaste är att du använder ett lämpligt träslag.

Klinkade lite igår på en som var gjord av granit. Härligt ljud!! 🙂

Postat

😉 OK jag har förstått att tonhöjden är (omvänt) proportionell mot blockets längd. Men vilken längd = vilken tonhöjd? Och var är det lämpligt att sätta gummiupphägningarna för att dämpa tonen så lite som möjligt?

Jag vet att det måste vara ett hårt träslag så det blir väl hickory eller svenska eken.

Angående granit: Var det lång utklingning på tonerna?

-Crybaby

Postat

du måste testa för att få rätt ton på varje bit. Tänk på att musikskalan är logaritmisk. Vid varje oktav kommer bitarna att vara hälften så "stora".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.