Jump to content
Annons

Roland eller Yamaha

Recommended Posts

shadowfang (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag ska köpa en ny synth. I det här läget ska jag välja Roland eller Yamaha.

Kommer göra musik via datorn/hemma studion.

Inget maxpris men jag vill ha riktigt bra ljud samt bra möjligheter till att använda synthens ljud i midiprogrammen i studion.

mvh Mikael Persson

Annons
Postat

Hej!

Jag är faktiskt lite insatt där... Jag var i samma sits tills i tisdags!

Kan säga mig vad du tänker kräva av synthen? Vad ska det vara för slags ljud?

Vad ska du göra för musikstil? Mycket audio? Vill du kunna programmera synthen?

Är du ute efter bra tagnenter?

Jag valde o köpa en yamaha motif es8 efter att ha tvekat mellan roland fantom 88 och korg triton extreme...

Postat

Vad är du ute efter för ljud? Vad villl du kunna göra?

Och varför bara begränsa sig till Roland och Yamaha!?

Ok, ska du ha en sån där monsterworkstation som Polder pratar om kan det kanske va befogat (men du kanske skulle kolla in Korg också?)...

Annars skulle jag säga att du går miste om en massa bra synthar om du bara stirrar dig blind på "de stora" märkena...

Postat

Om man går ner några prisklasser till upp till 5000-6000 kronor så känns det som om Roland har mer "allround"-synthar, medan Yamaha har mer specialinriktade synthar med kewla fräcka ljud 🙂.. (Typ Roland JV1010 och Yamaha DX200/AN200...)

Rätta mig om jag har fel.

/Daniel

Postat

Mycket riktigt! Jag gav ju exempel på dom bästa. Nu frågade han efter Roland eller Yamaha. Som det går att läsa ovan så undrar jag vad som är ändamålet för synthen. Det kanske räcker med ett midiklav. Det beror helt och hållet på va han ska göra!

Personligen tycker jag inte om korg. Det verkar vara krånglig interface till datorn...

Så mickael skriv det du Vill göra så kan vi nog hjälpa dig!

Postat (redigerat)
Personligen tycker jag inte om korg. Det verkar vara krånglig interface till datorn...

Lite tufft att döma ett helt märke efter hur en synth funkar... Har aldrig haft några problem med kopplingen av de Korg-synthar jag haft.

Redigerat av android
Postat
Lite tufft att döma ett helt märke efter hur en synth funkar... Har aldrig haft några problem med kopplingen av de Korg-synthar jag haft.

Jo det är sant att man inte ska dömma på det sättet men nu har jag faktiskt testat ett antal stycken och tycke att det är lite krångligt upplagt. Eller så kanske det är en sak som kallas vana...

Testade Triton Extreme. Fin synth bra ljud förutom piano och flöjtar... haha men fin display och allt men hur man när man jobbar utifrån en extern midi enhet? tex cubase eller nuendo som jag kör.

Min smak ligger helt enkelt på Yamaha människor är olika! Men berätta vad du tycker är bra med korg så kanske jag kan ändra mig 🙂

Postat

Utan tvenkan Roland, köp Roland. Deras syntar (speciellt de lite billigare, ca. 5000-6000 kr) är mycket mer gedigna än Yamaha: s. Roland gör dessutom bättre tangenter, och deras pianoljud är mera autentiska. De har även rikigt bra Rhodes och Hammond ljud.

Jag tycker nästan Yamaha: s är lite plastiga. Men, det går extremt delade meningar om detta, och det är måååånga som tycker precis tvärtemot mig. Men, för mig är det Roland som gäller (har själv en RS-5).

Postat (redigerat)

Access, Waldorf, Alesis, Novation, Clavia, Ensoniq, Dave Smith Instruments, Kawai, Moog, Oberheim..................

Det finns högvis med olika synthmärken, och dessutom gör väl varje fabrikat inte bara en enda synth...?? Så varför hålla på att prata om att ett visst märke är bättre än ett annat??

Min första synth var en Korg M1, den var inget vidare... Är då alla Korg-synthar inget vidare?? (Nån som har läst filosofi? 😱 )

Nu kanske jag gör det övertydligt, men tror ni att man kan jämföra en Korg Triton med en mikroKorg eller en gammal Korg Polysix och säga vilken som är "bäst"? Släng in Korg M1 och Korg Wavestation och Korg MS20 i soppan, så blir det kanske ännu tydligare...?

🙂

Edit: la till en smiley, så att jag inte skulle verka riktigt så dryg... 😉

Redigerat av android
Postat

Jag hade vid ett tillfälle både en Nordlead rackare v2 och en Korg MS2000, båda gjorde samma jobb men Nordleaden skulle ju vara mycket tuffare och bättre... Jag tyckte raka motsatsen, Korgen var mycket roligare att skruva ljud med och hade ett eget personligt sound som jag gillade. Dom gamla korg syntarna hade ett speciellt sound som många tycker är trevligt. Roland har väll oxå haft ett par "personliga" syntar genom åren ifs men jag tycker att dom är väldigt kommersiella och köper man en Roland synt så låter man automatiskt som alla andra. Yamaha har alltid gjort många trevliga syntar genom åren. Kolla begagnat oxå och gör efterforskningar på olika sidor på nätet... Den här sidan är särskilt bra: http://www.vintagesynth.com/

Postat

Som sagt vad ska du gör amed syntharna? Det är det som avgör vad som passar bäst för dig! Det är så otroligt personligt det där...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.