Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Kanske egentligen en oväsentlig fråga men, den bästa kabeln att koppla från mikpreampen till kompressorn, xlr eller telekabel? In i preampen från mikrofonen är ju givet. Och lika från kompressorn till ljudkortet har jag alltid kört med tele. Förmodligen spelar det ingen roll, but you never know 🙂

EDIT: Måste lägga till en fråga. När det gäller balanserade vs. icke balanserade kablar så har jag läst på detta. -I studios ska man alltid köra med balanserade kablar vad jag försått- därför att obalanserade tar upp hum/brus ljud från exempelvis laptopens (kör med laptop) laddare. Det kommer då med på inspelningarna. Det skulle isåfall vara anledningen varför jag INTE kan ha i laddaren till min laptop när jag spelar in (blir ett tydligt oljud med när den är i- även om jag placerar den långt från övrig utrustning), därför att jag har obalanserade telekablar... nu är jag inte säker på att jag har det, men jag köpte dom när jag var nybörjare och trodde kabel bara va en kabel. Någon annan som har erfarat detta?

Edit2:såg att de t kanske inte alls var så enkelt som att köpa balanserad kabel, utan det beror på enheten man kopplar den till och hur den konverterar.... (?), då kan alltså en obalanserad låta bättre i vissa fall..(?)

Redigerat av sandraML
Annons
Postat
Hej!

Kanske egentligen en oväsentlig fråga men, den bästa kabeln att koppla från mikpreampen till kompressorn, xlr eller telekabel? In i preampen från mikrofonen är ju givet. Och lika från kompressorn till ljudkortet har jag alltid kört med tele. Förmodligen spelar det ingen roll, but you never know 😉

TRS eller XLR kvittar. Det är samma signaler och bara kontakttypen som skiljer.

EDIT: Måste lägga till en fråga. När det gäller balanserade vs. icke balanserade kablar så har jag läst på detta. -I studios ska man alltid köra med balanserade kablar vad jag försått- därför att obalanserade tar upp hum/brus ljud från exempelvis laptopens (kör med laptop) laddare. Det kommer då med på inspelningarna. Det skulle isåfall vara anledningen varför jag INTE kan ha i laddaren till min laptop när jag spelar in (blir ett tydligt oljud med när den är i- även om jag placerar den långt från övrig utrustning), därför att jag har obalanserade telekablar... nu är jag inte säker på att jag har det, men jag köpte dom när jag var nybörjare och trodde kabel bara va en kabel. Någon annan som har erfarat detta?

Vissa bärbara ger alltid brum när man kör dem med nätspänning, men inte när man kör med batteridrift. Jag har sett vissa som avhjälper det genom att göra en fuskkabel från jordad till ojordad 230V, men det är egentligen inte att rekommendera en sådan raggarlösning eftersom det strider mot elsäkerhetsreglerna.

Det är inte säkert att det hjälper att köra med balanserat, eftersom det brummet kommer av en jordslinga som kanske inte är så lätt att åtgärda...

Edit2:såg att de t kanske inte alls var så enkelt som att köpa balanserad kabel, utan det beror på enheten man kopplar den till och hur den konverterar.... (?), då kan alltså en obalanserad låta bättre i vissa fall..(?)

Ljudet låter varken bättre eller sämre med balanserat eller obalanserat, men om du kör obalanserat så se till att välja en kabel med riktigt tät skärm. Det som skiljer är att det är större risk att störningar utifrån kommer in i den obalanserade kabeln, men om du har obalanserat i ena änden, så är det helt meningslöst och kan rentav bli sämre att koppla balanserat i den andra änden. Med en obalanserad ände, så blir det nämligen alltid obalanserat hela vägen.

Postat
Ljudet låter varken bättre eller sämre med balanserat eller obalanserat,

Det finns vissa som undviker balanserat för att ”det är extra och onödiga komponenter i kedjad” och menar att det färgar för mycket. GML-prylarna är ett exempel. Jag kan i princip hålla med om att differentialförstärkare och i synnerhet trafos gör något med ljudet men i praktiken så bryr jag mig inte.

Så Sandra; svaret är fortfarande nej med liten reservation.

Postat (redigerat)

Om jag har balanserade in och utgångar på all min utrustning så är det bra att köra balanserat? Eller blir det en för många komponenter som krånglar till det i kedjan om man kör balanserat på balanserat? Men om man har exempelvis obalanserad ingång på ljudkortet så är det bäst att köra med obalanserade kablar, annars blir det ändå obalanserat och dessutom sämre ljud i värsta fall? Om man ska vara på den säkra sidan så kör man obalanserat hela vägen?

Har märkt att det är väldigt vanligt med balanserade mikrofonkablar... tänkte iaf köra med en balanserad sådan. Eftersom en bra preamp förhoppningsvis har balanserad ingång. Något man naturligtvis bör kolla upp.

Redigerat av sandraML
Postat (redigerat)

Nyttan med balanserat väger upp problemen med obalanserat med råge, enligt min mening.

De som diskuterar om hur mycket balanseringen färgar, är inne på riktiga nörderier, så den där reservationen från Gilbert, är som sagt liten... 😉

Det är främst transformatorer som färgar - och ännu mer om det är dålig impedansmatchning, men om man ska börja tänka på hur mycket elektronisk balansering färgar, så får man vara medveten om att ALL elektronik färgar, mer eller mindre. Oftast behöver man inte bry sig, helt enkelt. Det är därför jag skrev ett lite mer förenklat svar från början... 😄

Mellan micen och preampen måste du ha balanserat, eftersom det är väldigt svaga signaler och därför väldigt känsligt för störningar utifrån.

Redigerat av Claes
Postat

Tjena Claes!

Är det känsligt mellan mixer och preamp också?

/aROCKER

Postat
Nyttan med balanserat väger upp problemen med obalanserat med råge, enligt min mening.

en mycket intressant mening enl min mening 🥰

Postat
en mycket intressant mening enl min mening 😎

😄

Formuleringen ser j-t skum ut när jag läser det så här i efterhand... 🥰

Det stämmer lite bättre om man säger att fördelarna med balanserat har betydligt större betydelse än nackdelarna när man jämför med obalanserat...

Sorry för förvirringen. 😛

Postat
Preampen kopplar du direkt till ljudkortet - och inte den längre signalvägen genom mixern. Annars förlorar du en del av meningen med en fristående preamp...

Men kompressorn kopplas väl alltid efter preampen, sen vidare till ljudkortet, vart skall den annars ta vägen? Fast det var ju inte det du sa, utan du prata ju om mixern 🙁

Men åter till frågan vad gäller balanserat vs. obalanserat. Det är väl ändå bäst att köra obalanserat när man har obalanserade in/ut gångar? Men i dagens studio-utrustning är det väl allt som oftast balanserade in/ut gångar...

Postat
Men kompressorn kopplas väl alltid efter preampen, sen vidare till ljudkortet, vart skall den annars ta vägen? Fast det var ju inte det du sa, utan du prata ju om mixern 🙁

Precis! Har man en extern preamp så är det lämpligare att koppla den direkt till ljudkortet (eller, som i ditt fall, till kompressorn och sedan vidare till ljudkoret), än att koppla in preampen till mixern.

Men åter till frågan vad gäller balanserat vs. obalanserat. Det är väl ändå bäst att köra obalanserat när man har obalanserade in/ut gångar? Men i dagens studio-utrustning är det väl allt som oftast balanserade in/ut gångar...

Är det obalanserat i ena änden - antingen ingången eller utgången - så är balanserade kablar meningslösa (och kan i värsta fall ge sämre resultat), så där kör man med obalanserade, men överallt där det går, rekommenderar jag att man kör balanserat.

Postat (redigerat)

Vad som händer i en balanserad (TRS/Tele "Stereo Tele" eller XLR) kabel är att du har 2 ledare och (oftast) en skärm. Du har då 3 ledare totalt i kabeln där den ena, "+" leder en signal, "-" leder en annan och skärmen går till jord/ground för att plocka upp utomstående laddningar med annan potential.

I en balanserad situation är signalerna i kabeln som följande: En ledare leder just själva signalen. Den andra ledaren leder samma signal fast fasvänd, och den tredje ledaren är kopplad till jord/ground och består av små små trådar som är lindade runt de andra 2 ledarna för att plocka upp signaler som försöker "komma åt" någon av dessa ledare.

Apparaten som skickar signalen delar alltså upp signalen i två identiska och fasvänder den ena.

Vidare, i apparaten som tar emot dessa signaler sker en omvandling då man vänder tillbaka fasen. Och när man vänder fasen 180* så släcks identiska ljud/frekvenser ut, dvs i detta fall bruset/utomstående störningar som är den enda förändring i signalen som kan ske i kabeln då vi inte själva påverkar den på något sätt under tiden den överförs i kabeln.

I tex hörlurar är det balanserad kabel/kontakt, men där används de båda ledarna för att skicka signal för höger och vänster hörlur, för att skapa stereo (=skillnad mellan höger och vänster). Så det beror endast på vad apparaten skickar för signaler, finns det inte stöd för balanserat eller stereo så kommer inte kabeln heller att trolla fram något av det!

Och precis som Claes säger, så kan det i vissa fall t.o.m leda till det sämre att använda en balanserad kabel till tex en gitarr...

Mvh. Robin

Redigerat av RobinJacobsson
  • 3 veckor senare...
Postat

Detta är gammal grej nu men jag menade som jag skrev också mixer-preamp inte tvärtom som det nu vart tolkat...men känsligheten som jag upplevde satt i en "rostad" kabel! 😛

/aROCKER

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.