Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag kopplade om i racket och hade innan fäst upp lite kablar med silvertejp och det fanns naturligtvis klister från tejpen kvar på kablarna.

Jag tog en vanlig grön svamp och skrubbade av kablarna lite men märkte att den vita texten på kablarna mattades ut...

Vad är kablarnas ytterhölja gjorda av? någon sorts PVC antar jag? Är det bara den vita texten som inte tål vatten eller "bryts" kablarnas material ner? Tål kablar alltså inte vatten?

Det kanske är tråkiga ämnen som frigörs när man kablarna blir blöta?

Vet att här finns folk som kan, tacksam för svar!

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Jaha Slejnard, då vet vi hur du går tillväga då. 🙁

Postat

hehe, nä förstås gnuggar jag inte så mycket... men jag har gnuggat med tvättsvampens gröna sida som innehåller slipmedel...

Någon elektriker här som vet om det bara var den vita färgen som inte tålde skrubbningen eller om kabelns gummi i sig kan ta skada och frigöra konstiga ämnen? eller ämnen kan kanske bara frigöras när det brinner...

DieHard (oregistrerad)
Postat

Det ska inte vara något problem. Det är ju lätt testa. Får du en helvetes stöt så vet du att det inte gick så bra. 🙂

Postat

vad innehåller egentligen höljet till en vanlig apparatkabel? är det pvc-plast eller? Jag bara tänker om det är så att kabelns isolering är gjord av farliga ämnen kanske man ska slänga den om ytan börjat smulas och skavas av lite?

chrillen (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kan nästan garantera att det inte frigörs några läskiga ämnen som är värt att bry sig om, och kablarna tål garanterat vatten, men vatten och skrubbning tillsammans kan slita på gummit om du håller på tillräckligt länge förstås. Skulle det vara så att kablarna inte tycker om vatten så har då aldrig jag stött på dess like förut och jag har jobbat som elektriker tills jag sadlade om till logistiker, även om vatten och kablar sällan brukar, eller borde umgås med vatten.

Skrubba lugnt 🙂

Edit: och ja, släng kablar som torkar och börjar spricka, om du inte kan eller vågar själv så be någon kunnig byta ut dem, var rädd om både dig själv och apparaterna.

Redigerat av chrillen
Postat
Skitiga gitarrkablar brukar jag torka av med rödsprit.

Tänkte skriva samma svar när jag såg förstaposten. Sprit (är ofta det enda som) funkar.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Sprit löser det mesta 🥰

Nja inte mot dagen-efter-dunket i pallen och eventuell ångest-dagen-efter. 😛

Postat
Nja inte mot dagen-efter-dunket i pallen och eventuell ångest-dagen-efter. 😛

Du har visst aldrig tagit dig en återställare... 🥰

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.