Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, som titeln lyder: När jag kör cubase (sx2) och vill lyssna på en mp3 eller spotify så funkar det inte. Med mitt gamla audiophile 24/96 var det inga problem. Har provat kryssa i "release audiodriver in background" utan resultat...

Alltså, jag kan lyssna på en låt (mp3 eller .wav spelar ingen roll) eller spotify och direkt jag startar Cubase så stängs ljudet av och spelaren stoppas. Kan det verkligen vara så att jag inte ska kunna lyssna på en låt och jämföra med mitt Cubaseprojekt hur det låter??

Detta problem hade jag inte heller med ett m-audio fast track USB.

Mitt nya ljudkort är ett E-MU 0404 usb 2.0

Det interna ljudkortet på moderkortet är avstängt.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med mitt problem????

Annons
Postat (redigerat)

Du har inte valt att använda samma drivrutin samtidigt då?

Jag vet tex när jag körde Cubase SX 3 och Winamp. I winamp hade jag valt M-Audio ASIO (Delta1010LT) precis samma drivrutin

som jag använde när jag körde Cubase. Då gick det inte att spela samtidigt.

Jag valde bort den drivrutien från Winamp och valde den som stod som standard. Då gick det utmärkt.

Redigerat av Soundborn
Postat (redigerat)

Just E-MU 0404 USB har bara en ASIO-utgång vilket innebär att bara ett program i taget kan använda ljudkortet. Har samma ljudkort och stör mig också på detta men finns inget att göra åt. Har varit några trådar om detta tidigare. Du får helt enkelt importera MP3-filen till Cubase om du vill lyssna på den samtidigt som du har Cubase igång.

EMU 0404 USB + Cubase dödar ljudet!

Edit. Och så krockar det ju hela tiden mellan Spotify och Internet Explorer där man har tex Youtube. Får stänga av och på ljudkortet jätteofta.. :/ Spotify säger "There is a problem with your soundcard" och jag får ibland även stänga och öppna IE för att få ljud igen. Som sagt irriterande. Men bra ljudkort i övrigt. Emus andra ljudkort som tex EMU1616, 1820 ska tydligen ha flera ASIO-utgångar.. förstår inte varför man begränsar ett ljudkort så.. 😄

Redigerat av Memphis
Postat
Just E-MU 0404 USB har bara en ASIO-utgång vilket innebär att bara ett program i taget kan använda ljudkortet. Har samma ljudkort och stör mig också på detta men finns inget att göra åt. Har varit några trådar om detta tidigare. Du får helt enkelt importera MP3-filen till Cubase om du vill lyssna på den samtidigt som du har Cubase igång.

EMU 0404 USB + Cubase dödar ljudet!

Har precis upptäckt att det är så... Har även skickat ett argt mail till e-mu:)

Otroligt tragiskt att ett så bra ljudkort inte fungerar bättre.

Imorgon bli det musikaffären och kolla om jag lämna tillbaka det!

Tack för svaren!!!!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.