Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har tillgång till ett s.k. leksaksdragspel, men märkte nu att en av de tre körknapparna inte lät alls. Illa och knappast lönt att lämna in för reparation. 😏

Har därför tittat lite grann på några alternativ, då det ska vara med några sekunders dragspel på en låt i refrängen.

Vad menas med "körer"? Jo, det hittade jag själv, det är lika med registerknappar på diskantsidan och/eller bassidan. Ok.

Men hur mäts tonomgånget? Trodde man kunde räkna antalet tangeter, men icke... ☺️

Väljer mellan tre modeller, ett är ett pianodragspel, UC104. Körer 1 st, men tonomfånget är 17/2, remmar. 375kr.

Det andra innebär vad som kallas ett durspel, UC218. Körer 2 st, men lägre tonomfång 7/2, tumgrepp. 195 kr.

Såg ett tredje alternativ med tre körer, tumgrepp. 250 kr.

A266.jpg

Egentligen är det ett sånt här jag vill ha, ett kompakt litet musettedragspel. Bara 46 papp...

464Compact.jpg

😮

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Undrar varför det står 1 st körer på det första dragspelet när det har 17/2 i tonomfång, eller det kanske inte alls har med det att göra... men borde det inte stå 2 körer?

😉

• 1 månad senare...
Postat

Nja tonomfång, körer m.m

skrivs lite olika var man är men 17/2 kan vara samma som 17 tangenter i höger hand och 2 i vänster hand

körer och register är inte samma sak men de hör ihopa. På mitt första accordeon hade jag 2 körer fördelat på 3 register, reg 1 innehöll kör 1, reg 2 både kör 1 & 2, reg 3 kör 2.....2 körer = 3 register, 3 körer = 7 register, 4 körer = 14 register räknat i diskanten

Körerna benämms lite olika bland annat BASSON PICCOLA m.m Mitt nuvarande 3köriga räknas i fot där det djupa är på 16 fot och de andra två på vardera 8 fot.

tycker att en tydlig sida är www.nymanmusik.se

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.