Friberg Postat 11 maj 2009 Postat 11 maj 2009 Jag läser ibland att filtret på t ex en MS-20 kan självoscillera. Vad innebär det?
FunkyKeys Postat 11 maj 2009 Postat 11 maj 2009 Jag läser ibland att filtret på t ex en MS-20 kan självoscillera. Vad innebär det? Att det - med resonansen rejält tilltagen - börjar alstra sin egen ton, som en oscillator. Sätt en snabb envelop på cutoffen på ett självoscillerande filter och du kan göra feta dansbaskaggar. 🙁
laxlaxlax Postat 11 maj 2009 Postat 11 maj 2009 (redigerat) Dra en sladd mellan KYB cv-ut till filter freq in på ett självoscillerande högpass på din ms20a med lite envelopmodulering och du kan lira atonala organiskt bubblande domedagsbasar. Redigerat 11 maj 2009 av laxlaxlax
Friberg Postat 11 maj 2009 Trådstartare Postat 11 maj 2009 (redigerat) "atonala organiskt bubblande domedagsbasar" är ju själva grejen med min musik 🙂 Nåja, jag kan väl säga att jag hängde med ungefär och "sådär" på hur ni menar. Men en följdfråga slänger jag dock fram: Har denna "självoscillering" med att göra att jag ibland upplever ett filtersvep i Korgen, trots att jag - såvitt jag begriper - inte har nån form av modulation på filtret? Redigerat 11 maj 2009 av Friberg
Limpan Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 "atonala organiskt bubblande domedagsbasar" är ju själva grejen med min musik 🙂 Nåja, jag kan väl säga att jag hängde med ungefär och "sådär" på hur ni menar. Men en följdfråga slänger jag dock fram: Har denna "självoscillering" med att göra att jag ibland upplever ett filtersvep i Korgen, trots att jag - såvitt jag begriper - inte har nån form av modulation på filtret? Självoscillering brukar inte uppfattas som ett filtersvep utan mer som en,, oscillering.. och den inträffar bara när du maxar resonansen i filtret Man kan nästan tänka att det låter som "rundgång"
hegobald Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 Det är faktiskt rundgång fast i filtret... 😆 Självoscillering brukar inte uppfattas som ett filtersvep utan mer som en,, oscillering.. och den inträffar bara när du maxar resonansen i filtretMan kan nästan tänka att det låter som "rundgång"
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.