Jump to content
Annons

brus

stenee (oregistrerad)

Recommended Posts

stenee (oregistrerad)
Postat

Jag spelar in min ackustiska nylonsträngade gitarr med en intern mikrofon i gitarren som är mycket bra. Någonstans på vägen skapas dock ett ganska diskant brus som för det mesta inte stör något i mina låtar.

Nyss spelade jag dock in en låt med massor av gittarer på och då förstärktes bruset alldles för mycket. När jag försöker ta bort det med Waves x-noise låter det väldigt tillfredställande när man lyssnar på varje spår för sig. Lyssnar man med differenceknappen hör man att endast brus och inget av gitarren försvinner. men sedan när man kör allt tillsammans märks det att något av värmen och närvaron har försvunnit.

Min fråga är hur ni använder brus i era inspelningar. Någon sa till mig att felet med många hemmainspelningar är att ljudet är alldeles för cleant och att bruset är viktigt för närvarokänslan. Hur noga är ni med att försöka rensa och eliminera brus från era inspelningar?

Annons
Postat
Jag spelar in min ackustiska nylonsträngade gitarr med en intern mikrofon i gitarren som är mycket bra.

En sån mik kan aldrig vara mycket bra (för inspelning). Kan lova att du får ett mycket bättre gitarrljud om du tar en "extern" mik och placerar på lämpligt ställe.

VAd gäller brus så ska detta undvikas vid inspelningsfasen. Att sitta o tvätta ljudfiler efteråt är inte att rekommendera (det fungerar iofs ganska bra).

Som det det gamla ordspråket lyder:

FIX IT....THEN MIX IT!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.