Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Sedan sitter det förhoppningsvis bättre ad/da-omvandlare i mediaspelare idag än vad det gjorde i mitten av 80-talet (vilket var vad du refererade till va? 😳 .

snarare 90 talet 🙂

Nä så har jag väl inte sagt?

Så hårt jag kan... Det är ... olyssningsbart.

du har rätt!

sorry

det var bara "mot nollan" inte "mot nollan så hårt jag kan"

lyssnade på dina två ljudfiler

låter ganska lika - jag hade inte kunnat säga vilken som var vilken

bägge "distar till" ibland låter det som i mina skitlurar

hur som

öppnade givetvis filerna ändå efter lyssning

tog den som inte klipper å blåste den själv över nollan rejält (så hårt jag kunde 😉 )

clip förstås - med medföljande rejäla missljud

sparade

öppnade igen

vid uppspelning markerar clip fortfarande - alltså över noll?

egentligen inte

sänker jag filen 6dB så blir peaken aldrig högre än -6dB (låter iofs fortfarande lika illa)

så clip betyder att signalen alltså är avklippt/tillplattad/slagen i taket under en viss bestämd tid vid 0-nivå - inte att signalen egentligen går över nollan

och det är väl här problem kan uppstå i vissa DA som ska spela upp detta

sen har du i sak rätt att detta inte är samma typ av skrikknasterdist som uppstår om du överlastar nivån in i en AD

programvara är bättre på att hantera digital överstyrning - det blir som du säger en brutal limiterfunktion som effektivt plattar till signalen

vad har vi lärt av detta då

jag vill säga så här:

förstår du "reglerna" så bryt dom gärna - men regeln i detta fall är fortfarande att inte låta peakar slå över noll vid nedmixning

Annons
Bulgrim (oregistrerad)
Postat
Ska bli intressant o höra vad experterna säger. Jag hör då ingen skillnad. Har jag så långt kvar? 😉

Hmm, kul med a/b lyssning! (Tack joachime för initiativet.)

a låter boomigt, b fräser mer men det luriga är att a ändå låter mer distinkt - b har känslan av lite knaster & surr. (Paradoxalt nog var intrycket efter första lyssningen att a=bra inställd rördist, b=dyr men välljudande digitaldist 😳 )

Slutna mellanklass lurar.

Postat
lyssnade på dina två ljudfiler

låter ganska lika - jag hade inte kunnat säga vilken som var vilken

bägge "distar till" ibland låter det som i mina skitlurar

Håller med. Jag lät dem arbeta tillräckligt hårt för att man skulle kunna höra artefakter hos båda.

...vid uppspelning markerar clip fortfarande - alltså över noll?

egentligen inte

sänker jag filen 6dB så blir peaken aldrig högre än -6dB

...så clip betyder att signalen alltså är avklippt/tillplattad/slagen i taket under en viss bestämd tid vid 0-nivå - inte att signalen egentligen går över nollan

och det är väl här problem kan uppstå i vissa DA som ska spela upp detta

Precis! D/A-omvandlare tolkar signalen på samma sätt som programmets klippindikator. Dvs försöker återskapa signaler ovanför nollan.

Hmmm... jag tycker B-klippet mer lutar åt 'kontrollerad' limiting men klippet är lite kort.

Ja, klippen blev korta av två anledningar. Dels så lånade jag materialet och ville använda mer än nödvändigt. Dels så ville jag (av lathet) få plats med klippen på forumets uppladdningstjänst och det utrymmet är begränsat.

Jag tycker att klipp A låter mer levande i det lägre registret. Bulgrim kallar den boomig, någon annan (Lundin?) säger "mindre uppstyrd". Jag tror vi hör samma sak.

Dessutom hör jag något stickigt i övre mellanregister och diskant. Något som jag vet (eftersom jag även lyssnat på det oprocessade materialet) inte finns där ursprunligen.

Klipp två har i jämförelse aningen mer "kvävd" botten. De blommar inte ut riktigt lika mycket. Diskanten låter inte ansträngd på samma sätt som i klipp A, men jag hör ändå artefakter jämfört med originalet.

Till det här materialet hade jag nog valt att processa som klipp B.

FACIT

Klipp A är digital distortion, klipp B är en av algoritmerna i UAD Precision limiter. Båda jobbar upp mot 6 dB.

Digital distortion brukar funka bra i det lägre registret. Man kan få känslan av att botten inte är lika dynamikbegränsad som den egentligen är. Bieffekten är stickiga artefakter i övre registret (digitaldist helt enkelt 😄 ). Hur väl det går att dölja eller acceptera artefakterna beror helt på materialet. En tät krispig diskant klarar ofta mer digital distortion än en luftig gles topp. Testa att köra vitt brus några decibel ovanför den digitala nollan. Det låter ganska transparent. Med rosa brus blir artefakterna lite tydligare.

Antagligen därför det kan fungera bra i metall.

Ett tips, om ni känner er peppade på att experimentera med digital dist är att lägga en brickwall-limiter före masterregeln. Ställ in limitern i princip som du brukar fast låt den inte arbeta riktigt lika hårt. Backa säg två decibel på kompressionen och dra istället upp masterregeln motsvarande. På så sätt får du kontroll över klippandet. Det begränsas till två decibel, resten tar brickwall-limitern hand om.

  • 5 månader senare...
Postat
Hej Alla!

Jag ville bara tacka för alla svar eftersom det var jag som startade tråden. Jag vet inte om jag har blivit så mycket klokare dock 😉 Skål!!

Mixning är viktigare än mastering. Får du till en riktigt bra mix är det lättare att mastra. Gör du en dålig mix är det väl rätt kört att mastra det tills det blir bra. Klick bör du undvika av den anledning att det helt enkelt inte låter bra. Lägg om spåret som klickar är mitt tips.

Postat
Hej Alla!

Jag ville bara tacka för alla svar eftersom det var jag som startade tråden. Jag vet inte om jag har blivit så mycket klokare dock 🤪 Skål!!

Detta är ändå humor.

Han vill ha lite svar på väldigt enkla frågor och får ett relativt avancerat A/B test inklusive utläggning.

Bra initiativ av joachime och skön utläggning tillsammans med demonproducenten.

Precis en sådan skön nivå som skulle vilja se mer av här.

😛

Postat

Problemet för mig är att om jag använder en limiter på masterregeln så låter det ju inge bra, volymen bara klipps av helt hastigt låter wierd. Om jag drar ner alla nivåer för att undvika att clippa så blir ju volymen på tok för låg! Någon som vet hur mycket man kan pusha upp volymen om man skickar materialet till proffesionell mastering? Jag har också testat att gasa på lite för mycket med volymen och skita i att det klippar och har ej hört några för mig störande ljud/knaster men det är väl som jag förstår inte att rekomendera om man ska skicka materialet för mastering senare. : /

Postat (redigerat)

De här e intressant, jag brukade mixa så att det aldrig klippte, la dit en limiter som höll den på 0db sen visade det sig att de inte lätt så bra, så jag sket i limitern, vilken skillnad, nu lyser det rött men det låter väldigt bra! Inget klipper typ och ljudet är högt o klart som en riktig studio mixning

Min fråga: om det lyser rött och man inte hör några fel, betyder det att det är okey då?

Alternativt skulle va om jag körde med en bättre limiter som inte förändrar dynamiken så mycket

Kör tillfället med "George Yohng's W1 Limiter" finns det nån som kan rekommendera nån bättre?

Redigerat av Reason_user
Postat
Min fråga: om det lyser rött och man inte hör några fel, betyder det att det är okey då?

Det här är Claes experten på, men grejen är att i din DAW kan du blåsa på i princip hur högt du vill utan att det klipper. Det kan slå över med 20 dB och det hörs ingen skillnad. Men om du bouncar en sån fil, då kommer allt som slår över verkligen slå över och det låter skit. Det är i alla fall så jag har förstått det.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tycker att det var svårt att höra skillnad på de båda klippen. Men som Slejnard uttryckte det så låter klipp B mer sammansatt.

Men om jag ska vara ärlig så tycker jag Brickwall-limiting låter lika skit som digital distorsion för det är precis vad det handlar om. 😮

Postat

Hej,

Kanske en bra ide att "titta" på låten också, med en bra visualiser (ljud-analysator).

Jämför med en favoritlåt låt, och om du kan, låt den ligga som en overlay, typ som en "mall".

En bra limiter släpper inte igenom "peakar", t.ex. UAD:s Precision Limiter kan man mata upp till ca: +40db

innan den släpper igenom...

Men man skall inte ha mer än ca: +4 db i en mix innan limitern tycker jag. Läs gärna Bob Katz masterings guide!

Den är lärorik och han vet vad som gäller!

Sola spåren och se vilket spår som ligger högst, är det massa spår kan du gruppera dem och köra en multi-

kompressor på dem, typ den inbyggda i Cubase, inte världens bästa men den fungerar förvånansvärt bra

om man ställer in den rätt och tittar på visualisern samtidigt.

TIPS!

Spara projektet och gör en kopia, dra ned alla reglar till noll och börja om med mixningen.

Låter det inte bättre efter det så kan du ju alltid gå tillbaka till orginalet!

Jag vet inte vad du har för monitorer, men det är en förutsättning att ha en bra lyssning innan man börjar mixa.

Lycka till!

Hälsningar,

Magnus

Postat (redigerat)
Det här är Claes experten på, men grejen är att i din DAW kan du blåsa på i princip hur högt du vill utan att det klipper. Det kan slå över med 20 dB och det hörs ingen skillnad. Men om du bouncar en sån fil, då kommer allt som slår över verkligen slå över och det låter skit. Det är i alla fall så jag har förstått det.

"Expert" vill jag kanske inte kalla mig, eftersom jag aldrig har gillat matte (trots att jag är tekniker), men jag kommer ihåg mycket av det jag läser i alla fall - när det är saker som jag tycker är intressanta... 😉

Internt i DAW-programmet jobbar man med 32-bit Floating Point. Det handlar om matematisk "magi" som gör det möjligt att ha 24-bits upplösning oavsett signalnivå, eftersom man inte jobbar med en absolut gräns, som med 24-bit där man har max 144dB dynamik (6dB per bit) eller 16-bit, där man bara har 96dB dynamik - utan i stället har en 24-bit mantissa, en 8-bit exponent och en tecken-bit. Vaddå 33 bit? Skit i det - det är inte så noga... 😉 Nåja - faktum är att man utgår från att mantissans MSB (Most Significant Bit) alltid är 1, så är man tillbaks på 32 bitar och allt är frid och fröjd igen (puh! 🙂 ).

I mer begripliga termer så har du så in i h-e med dynamik så länge du håller dig internt i programmet. Håll i dig nu: 1520dB!!! Det innebär att du i princip aldrig kommer att klara av att överstyra ditt DAW-program internt och du kommer inte att få några nämnvärda avrundningsfel vid bearbetningar så länge du håller dig kvar internt.

Problemet är att det inte finns någon D/A-omvandlare som kan spela upp ljud med så stor dynamik, utan det måste dras ner till 24-bit innan det går ut till ljudkortet. Där kommer Master-regeln in i bilden - och violá, så har man räddat dagen och kan lyssna när man har dragit ner nivån så att Master-utgången inte klipper. 🙂

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.