martinedstrom Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Tjenare Jag håller på att mixa min låt och undrar om det OK att det klipper lite i mixen? Sedan undrar jag lite om mastering, gör man det på separata spår eller mastrar man på hela låten liksom?
aROCKER Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 klipper det det i mixen på grund av för "het" inspelning så är du smårökt (digitaldist)! Masterbiten gör jag i slutmasterdelen på cubase (ta f3 i mitt fall) där mastrar jag med alla spåren "öppna" /aROCKER
DieHard (oregistrerad) Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Lär dig mixa ordentligt först. Ganska meningslöst försöka mastra ens om man inte har en bra grund för mixning. Digital dist är aldrig ok och ska alltid undvikas. Finns heller ingen anledning att dra upp regeln till max i ett spår bara för att man kan. Sällan som man gör det.
jarlo Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Skit i om det blinkar rött på mätarna, hör du ingen jobbig dist så kör på 😄
Jon Rinneby Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Glöm att du hört ordet mastra! Se bara till att mixa så bra som möjligt istället, det är hemligheten /Jon
joachime Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Som arocker skriver är det svårt att göra något av dist vid inspelningen. Blinkar det rött vid mix kan man göra som Tore skriver. Låter det bra, behåll det! Låter det illa, sänk nivåerna. Det enklaste är då att sänka mastern. Det funkar i de flesta fall.
Demonproducenten Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Skit i om det blinkar rött på mätarna, hör du ingen jobbig dist så kör på 😄 och du garanterar härmed att det inte kommer höras nån annan stans? du tror inte det finns en liten poäng i att mätarna blinkar just rött? eller är det mest julgransljus tror du? joachime: kan du ge en enda riktigt bra anledning till att behålla överslaget? vad förloras om man ser till att högsta peaken ligger på -0,1dB istället för över noll?
jarlo Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 och du garanterar härmed att det inte kommer höras nån annan stans? du tror inte det finns en liten poäng i att mätarna blinkar just rött? eller är det mest julgransljus tror du? [...] Haha, nä, det garanterar jag inte. Skulle ha skrivit att det är en bra idé att referenslyssna i andra högtalare/lurar också. Alla mina låtar slår över på rött på flera kanaler (inklusive masterkanalen) och jag har inte hört några artefakter från det i nån anläggning hittills. Jag fick en bra förklaring en gång på varför det röda inte behöver innebära hörbara artefakter, men tyvärr kommer jag inte ihåg hur den löd.
drloop (oregistrerad) Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 På mastern är jag lite skeptisk till att köra på rött. Man kan ju alltid proppa dit en limiter. Men på mina program så gasar jag på rött på de olika kanalerna utan problem.
Lundin Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Allt hänger väl på vad du har för preferenser och hur viktigt du tycker ditt färdigmixade material är och vilken typ av musik du gör.. gör du digitaltrashtechno kan du ju ställa ned bitdjupet på dina drivrutiner till 12 bitar och köra rött tills det börjar brinna på masterbussen.. gillar du ett hett sound men oroar dig för att clipindikatorn grinar dig i ansiktet kan du ju lägga en saturation-plugg ( typ vintagewarmer, ) på de kanaler som klipper, alternativt en limiter. En rör/bandmättnadsplugg ger ju en viss mån av distortion ( färgning ) vilket kanske inte är vad ditt material tillåter så där får du nog prova dig fram. Frågar du mig är ett okontrollerat sampleclip no-no även om det inte hörs något.
Twilight_Zound Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Jag kanske är lite knepig men jag grundmixar/spelar in med Limiter på masterreglen i prinicp ALLTID..... När jag har en grund att stå på drar jag ner ALLA reglar 5% (Inkl Mastern). Tar sen bort limitern och lyssnar/går igenom samtliga kanaler.. Därefter slutmixar jag, när det är klart blir det mastring.. Beroende på hur fett projektet är, (med tanke på CPU/Minnes hantering) väljer jag ibland att antingen mastra direkt i projeket, eller dra ner alla spår till wav och köra ett "nytt" mastringsprojekt..
joachime Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 joachime: kan du ge en enda riktigt bra anledning till att behålla överslaget?vad förloras om man ser till att högsta peaken ligger på -0,1dB istället för över noll? Många nutida mp3'or klipper när de dekodas. Upp mot en och en halv decibel har jag sett. (Fas tdå ligger det iofs utanför producentens kontroll). Bra och bra, det är en smaksak. Se digital klipp som en typ av brickwall-limiter. Till viss typ av musik låter det riktigt bra. Har använt digital klipp som brickwall-limiter till metal till exempel. Vet att det används inom hip-hop också. (Ja, jag är allvarlig!).
drloop (oregistrerad) Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Många nutida mp3'or klipper när de dekodas. Upp mot en och en halv decibel har jag sett. (Fas tdå ligger det iofs utanför producentens kontroll). Bra och bra, det är en smaksak. Se digital klipp som en typ av brickwall-limiter. Till viss typ av musik låter det riktigt bra. Har använt digital klipp som brickwall-limiter till metal till exempel. Vet att det används inom hip-hop också. (Ja, jag är allvarlig!). Japp, digitaldist med en övergasad masterbuss is teh shit i vissa genres nu för tiden. Det är nya tider....
Filly Postat 11 maj 2009 Postat 11 maj 2009 men tänk på att inte bara sänka masterregeln för att de blinkar rött... Om spåren för sej har så mycket dB så du måste använda limiter så kommer inte det hjälpa för masterregeln är det sista steget. Det kommer alltså att vara lika pressat även om du drar ner volymen på den, bättre att markera alla spår och sänka dom tills mastern automatiskt blir under nollan så slipper man disten, så kan du ju pressa upp allt när du mastrar sen om man vill istället, funkar mycket bättre, för mej iaf 🙂
joachime Postat 11 maj 2009 Postat 11 maj 2009 (redigerat) Det kommer alltså att vara lika pressat även om du drar ner volymen på den, bättre att markera alla spår och sänka dom tills mastern automatiskt blir under nollan så slipper man disten Vilket program jobbar du i? Edit: Här kan du ladda ned en kort testton på 1kHz, + 6 dBFS, genererad i Logic. Alltså sex decibel ovanför den digitala nollan. Därefter har jag (med gainpluggar) adderat ytterligare ungefär 70 dB gain. Totalt ligger sinustonen ca 75 dB ovanför den digitala nollan. Sedan har jag helt enkelt dragit ned masterregeln så att masterbussen inte slår över och bouncat ut det till en fil. Om du lyssnar på tonen och/eller öppnar upp filen i en editor märker du att tonen inte är förvrängd på något sätt. Det beror på att Logic, och de allra flesta native ljudprogram, internt arbetar i 32 bitars flytande upplösning. Det innebär att du egentligen har större dynamik ovanför än under den digitala nollan, inuti din DAW. Redigerat 11 maj 2009 av joachime
Demonproducenten Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 men tänk på att inte bara sänka masterregeln för att de blinkar rött...Om spåren för sej har så mycket dB så du måste använda limiter så kommer inte det hjälpa för masterregeln är det sista steget. Det kommer alltså att vara lika pressat även om du drar ner volymen på den, bättre att markera alla spår och sänka dom tills mastern automatiskt blir under nollan så slipper man disten, så kan du ju pressa upp allt när du mastrar sen om man vill istället, funkar mycket bättre, för mej iaf 🤪 du har fel
Demonproducenten Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 Många nutida mp3'or klipper när de dekodas. Upp mot en och en halv decibel har jag sett. (Fas tdå ligger det iofs utanför producentens kontroll). Bra och bra, det är en smaksak. Se digital klipp som en typ av brickwall-limiter. Till viss typ av musik låter det riktigt bra. Har använt digital klipp som brickwall-limiter till metal till exempel. Vet att det används inom hip-hop också. (Ja, jag är allvarlig!). snackar vi samma sak? jag vet det finns något äldre daw-system som klipper lite för tidigt på ledarna bara för säkerhetsskull du kör medvetet signalen så mastern slår över 0dB vid en nedmix? i vilket program tycker du detta blir njutbart? hur höga nivåer å hur långa peakar handlar det om? gillar din mastringstekniker att få det materialet? en mp3:a som slår över nollan med 1,5dB skulle alltså rymma 97,5dB dynamik - på 16 bitar? jag är skeptisk 🤪 omvänd mig
Claes Holmerup Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 (redigerat) Det är ingen fara att ha "för hög" signal på varje kanal, eftersom programmet jobbar med 32-bit FP internt oavsett bitdjup på ljudfilerna. Det hade varit annormlunda om det jobbade internt med fast bitdjup. Det går att ha signal över 0dB så länge man är kvar i 32-bit FP-formatet (som man ju är medan man är kvar i programmet), men för att ljudkortet ska kunna återge det, så är det förstås nödvändigt att dra ner signalen till 0dB - och det kan man då göra med Master-regeln. Jag har sett en siffra på 1520dB dynamik som gränsen för 32-bit FP, men jag kommer inte ihåg varför det blev så. Någon annan kanske har det färskt i minnet...? EDIT: Jag hittade det själv, snabbare än förväntat 🤪 : http://www.audiomastersforum.net/amforum/i...opic=99.msg1494 ☺️ Redigerat 12 maj 2009 av Claes
joachime Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 jag är skeptisk 🙂omvänd mig Svårt eftersom jag inte är någon förespråkare av digital dist. Vill egentligen bara peka på att det är ett etablerat verktyg. du kör medvetet signalen så mastern slår över 0dB vid en nedmix? Nej, aldrig medvetet. Däremot har jag medvetet jobbat mot den digitala nollan i masteringssammanhang. Vilket ju är precis detsamma som digitala nollan vid mix i vilket program tycker du detta blir njutbart? Det beror inte på program utan på material. Funktionen finns inbyggd i alla program som hanterar ljud digitalt. hur höga nivåer å hur långa peakar handlar det om? Har inte så stor erfarenhet men jag gissar på att med rätt material kan det funka med toppar på +6 dBFS. gillar din mastringstekniker att få det materialet? I dom fallen jag kört mot nollan har jag varit mastringstekniker.
Demonproducenten Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 Svårt eftersom jag inte är någon förespråkare av digital dist. Vill egentligen bara peka på att det är ett etablerat verktyg. Nej, aldrig medvetet. Däremot har jag medvetet jobbat mot den digitala nollan i masteringssammanhang. Vilket ju är precis detsamma som digitala nollan vid mix Det beror inte på program utan på material. Funktionen finns inbyggd i alla program som hanterar ljud digitalt. Har inte så stor erfarenhet men jag gissar på att med rätt material kan det funka med toppar på +6 dBFS. I dom fallen jag kört mot nollan har jag varit mastringstekniker. ok då är det mer i mastringssituationen du pratar om? jag hade känslan att ursprungsfrågan gällde nedmixning men jag är inte hundra med på om du menar att du överskrider eller pressar så hårt du kan utan att slå över, när du säger att du "medvetet jobbat så hårt du kan mot den digitala nollan"? om slutresultatet ska vara 16-bit, kan du förklara för mig hur det kan finnas en peak på +6dB? eller menar du att du pressar materialet så hårt internt att det peakar på +6dB i programmet, men att när du kör ner materialet till en fil så klipps det av - fast utan att höras? det intressanta är tycker jag varför det går att klippa idag utan att det låter riktigt skit som det gjorde förr finns det inbyggd hantering av peakar i dagens programvaror som snyggare hanterar (limiterar) peakarna än förr?
joachime Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 Har nu laddat upp två ljudexempel. Materialet är en mp3'a som jag importerat, limiterat och dithrat i en DAW. Ingen anpassande eq eller någonting annat. I ett av klippen är det en brickwall-limiter som jobbar, i det andra den digitala nollan. De jobbar båda lika mycket. Lyssna på klippen och kommentera vad ni hör. Vilka är skillnaderna? Vilka för- och nackdelar upplever ni med de två olika klippen? Vilket är digital dist och vilket är brickwall-limiting? Och självklart så är det ingen match att gissa rätt om man zoomar in klippen i en ljudeditor eller DAW. Så gör inte det! Då får ni lång näsa och allt vad det innebär... limit_a.wav limit_b.wav
joachime Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 då är det mer i mastringssituationen du pratar om?jag hade känslan att ursprungsfrågan gällde nedmixning Det stämmer. Men eftersom det handlar om att pressa nivåer på en master så har det ju tekniskt samma effekt, oavsett vilket skede du jobbar i mentalt. men jag är inte hundra med på om du menar att du överskrider eller pressar så hårt du kan utan att slå över, när du säger att du "medvetet jobbat så hårt du kan mot den digitala nollan"? Nä så har jag väl inte sagt? 🙂 Så hårt jag kan... Det är ... olyssningsbart. menar du att du pressar materialet så hårt internt att det peakar på +6dB i programmet, men att när du kör ner materialet till en fil så klipps det av - fast utan att höras? Precis. Jag betraktar i det här fallet den digitala nollan som en brickwall-limiter. Allt ovanför begränsas med ratio ∞:1. det intressanta är tycker jag varför det går att klippa idag utan att det låter riktigt skit som det gjorde förrfinns det inbyggd hantering av peakar i dagens programvaror som snyggare hanterar (limiterar) peakarna än förr? Jag tror det delvis handlar om att vi vant oss. Dels att ljudidealet är ett helt annat. Sedan sitter det förhoppningsvis bättre ad/da-omvandlare i mediaspelare idag än vad det gjorde i mitten av 80-talet (vilket var vad du refererade till va? 😄 .
Sphinxter Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 Har nu laddat upp två ljudexempel. Materialet är en mp3'a som jag importerat, limiterat och dithrat i en DAW. Ingen anpassande eq eller någonting annat. I ett av klippen är det en brickwall-limiter som jobbar, i det andra den digitala nollan. De jobbar båda lika mycket. Lyssna på klippen och kommentera vad ni hör. Vilka är skillnaderna? Vilka för- och nackdelar upplever ni med de två olika klippen? Vilket är digital dist och vilket är brickwall-limiting? Och självklart så är det ingen match att gissa rätt om man zoomar in klippen i en ljudeditor eller DAW. Så gör inte det! Då får ni lång näsa och allt vad det innebär... limit_a.wav limit_b.wav Ska bli intressant o höra vad experterna säger. Jag hör då ingen skillnad. Har jag så långt kvar? 😆
joachime Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 Ska bli intressant o höra vad experterna säger. Jag hör då ingen skillnad. Har jag så långt kvar? 🙁 Härligt, först ut! 🙂 Experterna har smak och tycke att förlita sig på, precis som du. Din åsikt är lika giltig. Vill gärna ha fler kommentarer på det här!
Lundin Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 Vad var det för bitrate på MP3:orna? Intressant jämförelse.. vad är det för attack och release på dina omvandlare? 🙂 Jag får en direkt känsla av att Limit A är aningen mer osammanhållen där vissa ljud fortfarande hoppar upp o ner i nivå skönjer en viss frasighet i diskanten oxå Limit B känns bättre sammanhållen..
slejnard Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 n00b slejnard tycker att klipp 2 låter hårdare och mer limiterat men har egentligen ingen åsikt 🙂 ....bättre om bättre=högre hos mig iaf. 😳
joachime Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 Vad var det för bitrate på MP3:orna? Intressant jämförelse.. vad är det för attack och release på dina omvandlare? 🙂 Jag ställde både attack och release på flash gordon-snabbt. Tyckte det skulle räcka. Tror den var 192 i bitrate, men är inte säker. Lagom mittemellan sådär. ....bättre om bättre=högre hos mig iaf. 😳 Vilken tycker du är den bättre då?
slejnard Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 den bättre var tvåan....så här på natten. lät mer ihop men kan inte förklara varför så bra. det var ingen stor skillnad. hör med bättre höron imorn... 🙂
joachime Postat 13 maj 2009 Postat 13 maj 2009 Bump! Ta nu och lyssna och tyck till så ska jag berätta vad jag tycker och vilket klipp som är vad ikväll! 😏
laxlaxlax Postat 13 maj 2009 Postat 13 maj 2009 Jag tror B är digitaldisten men jag tycker inte det låter bättre eller sämre, bara annorlunda.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.