Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har spelat in gitarr och även fast jag har inställt att det ska höras i båda högtalarna så låter det bara från den ena. Varför?

När jag spelar på min synth så låter det i båda.

Annons
Postat

Jag har samma problem när jag ska spela in sången d.v.s ljud i bara en högtalare, har jag samma orsak till mitt problem?

Var ska jag ändra i mitt cubase eller i mjukvaran till mitt RME400 kort?

/Johan

Postat

Jäpp! Samma problem.

Om du spelar in en monokälla på ett stereospår så kommer ljudet in på den ena kanalen, medan den andra bara är tystnad.

Det du ska göra, är att skapa ett monospår i Cubase och sedan väljer du vilken ingång spåret ska ta emot från. 😎

Postat (redigerat)

Gå in på Devices -> VST connections, ta bort standard stereo-kanalen som finns där (en höger och en vänster). Och lägg till kanaler efter behov! Sen kan du spara inställningarna som en 'preset'.

Jag har ett fireface 400 och en preamp (med mic och high-z). Så jag har valt 6 st mono inputs (mic1,mic2,instr1,instr2,preampmic,preampinstr) och sedan sparat inställningarna till en preset som heter "Hwassers studio", så jag kan välja denna preset till varje projekt jag öppnat! 😎

Och så ska dina audiospår vara MONO-spår och inte STEREO-spår!

!!!.. by the way, någon som vet hur man gör om ett spår som redan är inspelat på stereo (fast bara ljud i vänstra) till mono?

Redigerat av hwasser
DieHard (oregistrerad)
Postat
ingen som ens öppnar manualerna idag?

det brukar stå en hel del goa tips där... om hur saker funkar å så...

Nej det är allt för krävande uppenbarligen. Det märks på väldigt många frågor.

Postat
Nej det är allt för krävande uppenbarligen. Det märks på väldigt många frågor.

Och på väldigt många svar också :rolleyes:

Postat
jag har en midisynth med bara två ingångar. alltså inbyggt, ska ingångarna vara i mono? och hur ska utgångarna vara?

Du menar väl att det är två utgångar från synten; en Left och en Right...?

De kopplas i så fall lämpligen till Left och Right in på ljudkortet och spelas in på ett stereospår om du vill spela in ljudet från synten. Om du bara använder den som klaviatur och enbart kör med mjukvarusyntar i datorn, så behöver du däremot bara koppla in Midi...

Postat
Du menar väl att det är två utgångar från synten; en Left och en Right...?

De kopplas i så fall lämpligen till Left och Right in på ljudkortet och spelas in på ett stereospår om du vill spela in ljudet från synten. Om du bara använder den som klaviatur och enbart kör med mjukvarusyntar i datorn, så behöver du däremot bara koppla in Midi...

Ja det var det jag mena. Men jag kopplar sen in en elgitarr i den. Hur ska det vara inställt då?

Postat (redigerat)

Jag har ett annorlunda problem, eller finess om man hellre vill kalla det så 😄 . Jag har gjort enligt svaren här för länge sedan. Jag har valt monospår i Cubase men hör det ändå bara i ena hörlurens sida. För att lösa det i min set up, så måste jag inför varje nytt inspelat audiospår, först klicka monospår 2, stereospår och sedan monospår 1 igen - som jag hade från början alltså, för att det plötsligt ska "lossna" s.a.s och höras i bägge sidor av hörlurarna.

Vad det beror på kan ingen handbok, forummedlem eller supportansvarig förklara. Skitsamma, det funkar ju sen ändå!

😄

Redigerat av debatt
Postat
Ja det var det jag mena. Men jag kopplar sen in en elgitarr i den. Hur ska det vara inställt då?

Om du kopplar in gitarren direkt i ljudkortet så kopplar du den i en högohmig instrumentingång. När du spelar in så skapar du ett monospår och väljer den ingången som input i Cubase...

Postat
Jag har ett annorlunda problem, eller finess om man hellre vill kalla det så 😉 . Jag har gjort enligt svaren här för länge sedan. Jag har valt monospår i Cubase men hör det ändå bara i ena hörlurens sida. För att lösa det i min set up, så måste jag inför varje nytt inspelat audiospår, först klicka monospår 2, stereospår och sedan monospår 1 igen - som jag hade från början alltså, för att det plötsligt ska "lossna" s.a.s och höras i bägge sidor av hörlurarna.

Vad det beror på kan ingen handbok, forummedlem eller supportansvarig förklara. Skitsamma, det funkar ju sen ändå!

😎

It's not as bug - it's a feature... 😛

Jag känner nog igen det där beteendet från någon gammal version av Cubase... Vilken version kör du med?

Postat

Ja den heter input två på synthen:

Jag har gjort upp följande:

Inputs:

Stereo IN

Left(Input1)

Right(Input2)

Mono In

Mono1(Input 1)

Mono In 2

Mono(Input 2)

Outputs:

Stereo Out

Left(Output1)

Right(Output2)

Var har jag gjort fel?

Postat
It's not as bug - it's a feature... 😉

Jag känner nog igen det där beteendet från någon gammal version av Cubase... Vilken version kör du med?

Cubase Essential 4. Köpt för bara en och annan vecka sedan.

Postat (redigerat)
Jag har spelat in gitarr och även fast jag har inställt att det ska höras i båda högtalarna så låter det bara från den ena. Varför?

När jag spelar på min synth så låter det i båda.

Om du tex pluggat in git på högra ingången på ljudkortet måste du skapa en mono Input bus för högra sidan i device setup. Sedan väljer du den i själva ljudspåret som input. Output gördu ingenting med utan låter det vara stereo.

Redigerat av Rattlehead
Postat
Om du tex pluggat in git på högra ingången på ljudkortet måste du skapa en mono Input bus för högra sidan i device setup. Sedan väljer du den i själva ljudspåret som input. Output gördu ingenting med utan låter det vara stereo.

Just så gör jag, men va f*n...

It's a feature not a bug...

😆😄😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.