johle Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Tjenare, jag har länge arbetat uteslutande med Reason som "instrument" men känner att jag vill gå vidare. Men en sak jag undrar, om vi jämför sågtanden mellan olika program, skiljer de sig åt? Ser inte en sågtandsvåg ungefär alltid likadan ut? Om vi tar de extrema exemplen på t.ex. låtar som This Time (Klaas Remix), Infinity, Baker Street (2009 remix) osv. I refrängen där så används antagligen 10+ oscillatorer för att skapa det där "köttiga" ljudet som slår en i magen, men är det i grund och botten bara sin-, såg- och square-vågor som jag t.ex. skulle kunna ratta fram i Reason eller krävs "tyngre" synthar à la hårdvara? Såklart kan ingen lekman som jag försöka imitera deras ljudbild som de tjänar miljoner på, men frågan kvarstår ändå, beror det på de olika vågformerna hos olika VSTs/hårdvara eller kan jag i princip göra detta med Reasons vågformer? Hoppas ni förstod min fråga även om jag var lite luddig 😊 Här är lite länkar till låtarna: http://www.youtube.com/watch?v=Kfp1Qyqqc_E Tack på förhand! MVH Johan
drloop (oregistrerad) Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Svaret är ja, du kan ratta fram ljudet i Reason. Har du lyssnat på Vengeance biblioteket som följer med Reason 4 för Thor? På Propellerheads hemsida finns en massa gratis bibliotek som har "feta" ljud som du kan ladda hem. Exodes Massive refill är ett exempel.
Johan Royen Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Kort svar: ja. Långt svar: det kan mycket väl vara skillnad på vågformerna, men när det gäller digitala syntar (vare sig de är mjukvara eller hårdvara) hör det nog till undantagen. Eftersom programmerare är lata av naturen och inte vill återuppfinna hjulet gissar jag att 99 procent av alla syntar använder samma eller besläktade metoder för att framställa sina vågformer. Reason funkar alldeles utmärkt för smetiga trancesyntar så kör på. Testa multi-oscillatorn i Thor texempel. Observera att ovanstående inte gäller analoga syntar, där vågformerna såvitt jag förstår kan diffa mellan två exemplar av samma modell.
cborg Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Nu kan jag inte mycket om Reason men Tjenare, jag har länge arbetat uteslutande med Reason som "instrument" men känner att jag vill gå vidare. Men en sak jag undrar, om vi jämför sågtanden mellan olika program, skiljer de sig åt? Ser inte en sågtandsvåg ungefär alltid likadan ut? Jodå den ser "ungefär" likadan ut men örat är fantastiskt när det gäller att höra skillnader så "ungefär" kan ändå göra stor skillnad. Sen finns det massor av algoritmer och emuleringsmetoder både för oscillatorer och filter som gör skillnad även om många använder ett fåtal. Men det är nog inte det du är ute efter ... Om vi tar de extrema exemplen på t.ex. låtar som This Time (Klaas Remix), Infinity, Baker Street (2009 remix) osv. I refrängen där så används antagligen 10+ oscillatorer för att skapa det där "köttiga" ljudet som slår en i magen, men är det i grund och botten bara sin-, såg- och square-vågor som jag t.ex. skulle kunna ratta fram i Reason eller krävs "tyngre" synthar à la hårdvara? Att lära sig lite olika tekniker inom subtraktiv syntes, samt lite effekter skulle nog göra susen. 10+ osc behövs sällan, lager kanske. Jag har ingen bra referens åt dig men det finns någon artikel om subtraktiv syntes i SOS på nätet (har inte läst själv) och Access Virus manualen tyckte jag var bra med förklaringar och tips. Såklart kan ingen lekman som jag försöka imitera deras ljudbild som de tjänar miljoner på, men frågan kvarstår ändå, beror det på de olika vågformerna hos olika VSTs/hårdvara eller kan jag i princip göra detta med Reasons vågformer? Jodå, visst kan du göra det!! Som sagt testa med lite olika tekniker så kommer du närmre. Pröva med olika sorts moduleringar på ex pitch, pan och detune. Har du Manuel Schleis's soundset så kolla hur han har gjort med olika patcher.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.