Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Höll på att rota i min Audiograbber MP3 omvandlare eller vad det heter... Hittade ett meddelande som sa att datorn inte klarade mer än 56 kb, och det var typ skit svartvit mono tv-ljud.

"Only 56 Kbit/s?

Audiograbber does not come with any MP3 encoder of its own but it can use some other MP3 encoders it finds on the computer. It has now found Fraunhofers advanced MP3 encoder on your computer. The only "advanced" with this encoder is its name though, it really should have been named simple instead. Don't misunderstand, this MP3 encoder produce great sound for its bitrate but the problem is that it goes only up to 56 Kbit/s. The common bitrate for MP3 files is 128 Kbit/s and even if 56 Kbit/s may sound just fine on cheap computer speakers it will not sound perfect when played on a quality stereo system.

Fraunhofer has also made a professional MP3 encoder which is better but it is no longer sold. See the section l3codecp.acm to understand more about Fraunhofers acm codecs that works with many Windows programs, including Audiograbber.

Anyhow, it is recommended that you go to http://www.audiograbber.com-us.net/download.html and gets a better MP3 encoder. I recommend LAME's freeware MP3 encoder dll which gives very good sounding MP3 files and at bitrates all the way up to 320 Kbit/s."

Länken till audiograbbers download fungerade naturligtvis inte för mig... Vad kan man göra åt denna helvetes lilla skitkorv till värdelösa laptop?

Annons
maart (oregistrerad)
Postat
Höll på att rota i min Audiograbber MP3 omvandlare eller vad det heter... Hittade ett meddelande som sa att datorn inte klarade mer än 56 kb, och det var typ skit svartvit mono tv-ljud.

"Only 56 Kbit/s?

Audiograbber does not come with any MP3 encoder of its own but it can use some other MP3 encoders it finds on the computer. It has now found Fraunhofers advanced MP3 encoder on your computer. The only "advanced" with this encoder is its name though, it really should have been named simple instead. Don't misunderstand, this MP3 encoder produce great sound for its bitrate but the problem is that it goes only up to 56 Kbit/s. The common bitrate for MP3 files is 128 Kbit/s and even if 56 Kbit/s may sound just fine on cheap computer speakers it will not sound perfect when played on a quality stereo system.

Fraunhofer has also made a professional MP3 encoder which is better but it is no longer sold. See the section l3codecp.acm to understand more about Fraunhofers acm codecs that works with many Windows programs, including Audiograbber.

Anyhow, it is recommended that you go to http://www.audiograbber.com-us.net/download.html and gets a better MP3 encoder. I recommend LAME's freeware MP3 encoder dll which gives very good sounding MP3 files and at bitrates all the way up to 320 Kbit/s."

Länken till audiograbbers download fungerade naturligtvis inte för mig... Vad kan man göra åt denna helvetes lilla skitkorv till värdelösa laptop?

länken i ditt inlägg funkar för mig... skumt :s

jag kör själv Audiograbber och tycker det är jättebra. Använder en Fraunhofer-codec som jag tycker är väldigt bra. Codecen dom rekommenderar är en gratis encoder från Lame. Här tror jag du kan ladda hem den:

http://www.free-codecs.com/download/Lame_Encoder.htm

Postat
The common bitrate for MP3 files is 128 Kbit/s

För några år sedan var nog 128 Kbit/s en standard. Idag tror jag att de flesta vill ha 320 Kbit/s.

Sen så ligger mycket av kvaliten i vilken encoder man använder, LAME fungerar fint tycker jag.

Enda anledningen jag ser till att använda 128 Kbit/s skulle vara om man har ett behov av små filer. (ex. om man vill ladda upp långa låtar på myspace etc.)

För jag tror väl att även du GuitarNilsson har några Gb att lagra på din dator?

Postat

Tack människor... Nu har jag laddat ner två varianter av de där LAME. Det ser ut som bokpaket. Sen händer ingenting. Jag måste vara absolut den största idioten i hela universum, jag fattar aldrig nånting. Jag fattar inte ens vad det är jag inte fattar. Nåt bättre än 56 kb finns inte i Audiograbbern ändå. Det dyker upp skyltar där man uppmanas köpa nåt online fast det skulle vara free download.

Förbannad vare den dag jag blev musikintresserad 😆

Det måste vara mkt enklare att vara T-spritsalkis

maart (oregistrerad)
Postat
Tack människor... Nu har jag laddat ner två varianter av de där LAME. Det ser ut som bokpaket. Sen händer ingenting. Jag måste vara absolut den största idioten i hela universum, jag fattar aldrig nånting. Jag fattar inte ens vad det är jag inte fattar. Nåt bättre än 56 kb finns inte i Audiograbbern ändå. Det dyker upp skyltar där man uppmanas köpa nåt online fast det skulle vara free download.

Förbannad vare den dag jag blev musikintresserad 😎

Det måste vara mkt enklare att vara T-spritsalkis

vet inte riktigt var du fastnar så vi kör steg för steg...

1. gå in på hemsidan jag länkade till i förra inlägget och ladda hem lame3.98.2.zip.

2. Packa upp zip-filen på lämpligt ställe på hårddisken, t.ex. C:\Mina dokument\temp\lame3.98.2. Om du inte har något program att packa upp zip-filer med kan du ladda hem det här: http://www.winzip.com/downwz.htm

3. Öppna audiograbber, klicka på mp3-knappen och välj External Encoder-fliken. Klicka på Browse och välj lame.exe-filen (C:\Mina dokument\temp\lame3.98.2\lame.exe om det var där du valde att packa upp den).

Hoppas det funkar

Postat
vet inte riktigt var du fastnar så vi kör steg för steg...

1. gå in på hemsidan jag länkade till i förra inlägget och ladda hem lame3.98.2.zip.

2. Packa upp zip-filen på lämpligt ställe på hårddisken, t.ex. C:\Mina dokument\temp\lame3.98.2. Om du inte har något program att packa upp zip-filer med kan du ladda hem det här: http://www.winzip.com/downwz.htm

3. Öppna audiograbber, klicka på mp3-knappen och välj External Encoder-fliken. Klicka på Browse och välj lame.exe-filen (C:\Mina dokument\temp\lame3.98.2\lame.exe om det var där du valde att packa upp den).

Hoppas det funkar

Jag lyckades med det där faktiskt, så nu kan jag få de högre mp3 kvaliteerna. Glad i hågen försökte jag ladda upp vår version av Red House, först i en version på 12,5 mb, gick inte, inte en på 10 mb, gick inte det heller. Varför vete fan...

Postat
Jag lyckades med det där faktiskt, så nu kan jag få de högre mp3 kvaliteerna. Glad i hågen försökte jag ladda upp vår version av Red House, först i en version på 12,5 mb, gick inte, inte en på 10 mb, gick inte det heller. Varför vete fan...

192 eller 224 kbps räcker nog för detta syfte.

Postat

Varför hålla fast vid Audiograbber när du kan använda iTunes (både AAC och Frauenhofer MP3) eller winLAME (LAME MP3)?

maart (oregistrerad)
Postat
Varför hålla fast vid Audiograbber när du kan använda iTunes (både AAC och Frauenhofer MP3) eller winLAME (LAME MP3)?

jag kör det som sagt för att jag trivs med det. Det är lättanvänt och kompetent om än inom ett ganska litet avändningsområde. Man kan t.ex. använda vilken mp3-codec man vill (kanske andra format också, det vet jag inte). Lame är bra men den jag kör (Fraunhofer nånting) är ännu bättre. jag har aldrig trivts med iTunes.

Postat

Och det är PRECIS sånthär du ska snacka om i P1 Nilsson!

Hur du gick ifrån att spara ihop till din första gitarr genom att dela ut tidningar och mocka skit till att behöva sitta på forum och ta spydigheter från skitungar för att kunna genomföra det du vill göra.

Ge lyssnarna en beskrivning av din musikresa ned allt vad det innebär (influenser, instrument, teknik etc) från när du började till idag.

Ps. Nu menade jag inte att de som gett tips i den här tråden, eller någon annan tråd, är spydiga och/eller skitungar men ska man prata i radio kan det vara kul att dra till med såna termer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.