Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en Sonor-kagge 22" med några år på nacken. Jag undrar nu hur man på bästa sätt hittar tyngden i den. Hjälper det att byta skinn, vilket skinn i så fall, eller dämpa på rätt sätt eller måste jag byta ut den. Vad ska jag byta ut den till i så fall. Jag spelar tyngre rock med influenser från stoner. Hjälp! behöver mer tyngd!

Annons
Postat

Tyngd får man inte.....det köper man!! 😉

Finns många knep.

Första är väl att det ska låta bra akustiskt. (Och ja skinn hjälper att byta.) Prova att stämma ned skinnen så dom blir ganska slappa och ha inte så mycket dämpning i kaggen.

Om du vill ha "smack" i kaggen så kan du prova att mika framsidan av skinnet (där klubban slår till) samtidigt som du för in (hohoho) en mik från andra hållet med lite mer distans till skinnet. Kan bli lite fasskillnader som du får passa dig för.....men monokolla så är det inga problem.

Postat

Hej! Stämma eller byta skinn (om du har råd). Testa alltid olika mickar tills du hittar nåt som du gillar, sen kan du ju flytta mickarna, det går att göra lite i mix oxå med en gate,kompressor och ba eq. Samma sak där att du får testa olika pluggar. Lycka till hursomhelst

Postat (redigerat)

Köp en Yamaha Motif ES och trigga in baskaggen till ett midi trumsett!!! haha

Redigerat av Polder
Erik Hofstein (oregistrerad)
Postat

I den del studios förlänge man kaggen så den blir lång så blir det mer bas. En femma klistras ibland ditt på skinnet för behålla ett tydlig klick.

Annars om du behöver mer tyngd om den flyttar sig, skaffa dig matta så inte glider runt. Annars banka inte så jäkligt

Postat
En femma klistras ibland ditt på skinnet för behålla ett tydlig klick.

Har redan sagts av mig 😳

Sorry jag e trött

Postat (redigerat)

Som sagt innan, använd gärna två mikar. Kör in en dynamisk mik (ex sm57) ganska långt in i kaggen och ta upp "klickljud" från skinnet, sen sätt en baskaggemik som tar upp mer bas en liten bit ifrån kaggen så att basen hinner fortplanta sig en aning innan den når miken. Testa, jag tycker det funkar finfint..! 😳

Edit: Stavfel...

Redigerat av Debree
Postat

Om man är lite fiffiga så triggar man en sinuston till trummorna runt 80-90 hz, mixa den lite lägre än resten av dem. Så får du lite mer botten.

Postat
Om man är lite fiffiga så triggar man en sinuston till trummorna runt 80-90 hz, mixa den lite lägre än resten av dem. Så får du lite mer botten.

Är faktiskt en smart grej som funkar bra!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.