Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Var in på MB och kollade på en Korg Nano Kontrol skulle vara ganska smidigt att ha till hemstudion. Men, ni som har skaffat den, funkar den bra? Eller är det bara en rapplig plastbit?

EDIT;

Har nu införskaffat ovannämnda kontroll, fast jag har inte lyckats få till det att lägga upp; tex, kanal 1-8 på kontrollens 1-8 (sitter med Logic 7 pro) För tillfället funkar (på kontrollen) kanal 1 som volym, kanal 2 som mute??...

Redigerat av Umemagnus
Annons
Postat

Jag har bara testkört mixern och slagplattorna, men de är förvånansvärt bra med tanke på priset/formatet, rekommenderas.

Bra kvalitet, bra spelkänsla och otroligt smidigt format.

/Mats

Postat (redigerat)

Över förväntan faktiskt, förbannat trevlig liten plastbit 🙂 Köpte KONTROL för att primärt ha automatisering lättåtkomlig direkt framför laptopen och satte

bl a först upp direktaccess till Cubase Quickcontrols (8 st valfria per spår) + att den nionde regeln på KONTROL var dedikerad till aktivt spår i mixern inkl. pan, solo och mute. Har förstås kvar den uppsättningen på en av KONTROL´s fyra scener.

När det gäller mix så har jag nu 32 spår på en enda scen. 1-8...25-32. Dessa kan jag skifta upp/ned på regel 9 med knapparna där. I Cubase så har jag ett keycommand för att snabbt och visuellt se i vilket spann jag befinner mig i.

Ser att du sitter på Logiq Pro 7 - Det finns templates för Pro 8 att ladda ned på sidorna du länkade till och jag antar att inställningar för remotes inte ändrats mellan versionerna? I template för Cubase så låg det också med färdiga setups för inserts, sends och eq om man tycker det är roligt 😄

Edit: Logic stavas f r o m nu med Q :rolleyes:

Redigerat av Gain
Postat
Över förväntan faktiskt, förbannat trevlig liten plastbit 🙂 Köpte KONTROL för att primärt ha automatisering lättåtkomlig direkt framför laptopen och satte

bl a först upp direktaccess till Cubase Quickcontrols (8 st valfria per spår) + att den nionde regeln på KONTROL var dedikerad till aktivt spår i mixern inkl. pan, solo och mute. Har förstås kvar den uppsättningen på en av KONTROL´s fyra scener.

När det gäller mix så har jag nu 32 spår på en enda scen. 1-8...25-32. Dessa kan jag skifta upp/ned på regel 9 med knapparna där. I Cubase så har jag ett keycommand för att snabbt och visuellt se i vilket spann jag befinner mig i.

Ser att du sitter på Logiq Pro 7 - Det finns templates för Pro 8 att ladda ned på sidorna du länkade till och jag antar att inställningar för remotes inte ändrats mellan versionerna? I template för Cubase så låg det också med färdiga setups för inserts, sends och eq om man tycker det är roligt 🙂

Edit: Logic stavas f r o m nu med Q 🙂

Trevligt. Ja, det blir nog att skaffa en sån. Ska bara ta och se om den svarta finns på MB... Den vita ser lite plastigare ut 🙂

Postat

Brorsan har det vita tangentbordet till sin lappis. Det kändes kanske lite plastigt såklart jämfört med en Steinway&Son-flygel, men är bra för det priset och jag vill ha en själv, tror jag. 400 spänn, sa han. Tyskland.

Styra Midi? Vi bara spelade vst-pluggljud på den.

Postat (redigerat)

Jag omformulerar mig lite...

Har hållit på och kollat midi-inställningar och IN-/UT, verkar stämma... Får även utslag i transportfönstret när jag drar i Nano-reglagen, men... hurtusan dedikerar jag olika knappar på Nanon till grejjer i Logic?

Att, tex. knapp 1 på första regeln, ska vara "mute" för den kanalen...

Hur får jag logic att förstå till vilken kanal på Nanon som varje grej ska vara till... Är det några generella inställningar i Logic som kan ska ändra på? Eller, hur får jag "rec"-knappen på Nanon att starta inspelningen i Logic... Eller... osv..

EDIT;

Har även tankat ner programmen från Korgs hemsida.

Redigerat av Umemagnus
Postat

ok, försöker sålla bland alla konstruktiva förslag jag fått 😏

Om jag frågar såhär då;

Om jag vill styra funktioner i logic, tex rec, pause, play osv, från någon som helst extern utrustning. Hur gör man då?

Postat

Det ska finnas nån MIDI learn-funktion i Logic. Kommer tyvärr inte ihåg var den finns nånstans, men det borde gå att hitta ganska enkelt i manualen.

Postat

Jag fick nyss hem en Nano Pad. Den är över förväntan sjukt grym! Jag funtar på att införskaffa en Nano Kontrol också, har också Logic, men om den är krånglig att få till så...

Postat
Jag fick nyss hem en Nano Pad. Den är över förväntan sjukt grym! Jag funtar på att införskaffa en Nano Kontrol också, har också Logic, men om den är krånglig att få till så...

Den kommer nog att funka alldeles utmärkt, det handlar nog mest om min totala inkompetens i området...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.