Dingbats Postat 7 maj 2009 Trådstartare Postat 7 maj 2009 nu är det ju helt å hållet din ensak...men varför känns det som att du inte tycker din musik är det primära? Har jag sagt det? Det är klart att musiken är det primära. Men om musiken är gratis från min hemsida så blir det ju inte i första hand musiken man är ute efter när man köper en produkt, det är att ha nånting som representerar musiken. Om det så är ett skivomslag, en affisch eller en bok.
oioioi Postat 7 maj 2009 Postat 7 maj 2009 För det första: affischen ska naturligtvis inte vara ful. Jag tänker inte försöka kränga nånting som jag inte är nöjd med själv. För mig är det ovidkommande om jag har en skiva med musiken på eller inte. Det är inte musiken jag betalar för när jag köper en skiva, det är kringprodukten, dvs oftast ett skivomslag. Vilket i det här fallet istället är en affisch. Jag köper en skiva för musiken. Är det dålig musik så spelar omslaget och annat ingen roll. Roligast är givetvis bra musik och bra omslag etc. Det primära är dock alltid musiken!!! Att få massa saker med skivor är väl skoj ibland, beroende på artist och vad man får. Men risken är dock att det blir som leksakerna till Happy Meal, något som ligger hemma och skräpar ett tag och sedan hamnar i papperskorgen. Inget som jag blir gladare av mao. (Fast vad vet jag, jag är väl för gammal och har för många skivor redan... Det är kanske annorlunda ifall målgruppen/marknaden består av tonåringar.)
oioioi Postat 7 maj 2009 Postat 7 maj 2009 hade inte dom en sågklinga som skiva också? kanske kan vara nåt för dingbats? cd-skivor i nya spännande former? Tyvärr bör CD-skivor ha rätt runt format för att fungera i de flesta CD-spelare. Vinyl var betydligt roligare, som t.ex Bad Manners singel:
laxlaxlax Postat 7 maj 2009 Postat 7 maj 2009 Vi klippte till ett litet indie-CD-släpp så de blev fyrkantiga för några år sen och de funkade bra. Vi Ritade en jämn fyrkant i en cirkel, så hörnen fick bra stöd i spelaren. Sen var det bara att klippa, eftersom den bränner låtarna inifrån hålet och utåt.
oioioi Postat 7 maj 2009 Postat 7 maj 2009 Vi klippte till ett litet indie-CD-släpp så de blev fyrkantiga för några år sen och de funkade bra. Vi Ritade en jämn fyrkant i en cirkel, så hörnen fick bra stöd i spelaren. Sen var det bara att klippa, eftersom den bränner låtarna inifrån hålet och utåt. På jobbet hade vi på 90-talet CD-skivor i visitkortsformat (ngt stora...). Fast de funkade inte i slot-in CD-spelare (typ bilstereo och vissa datorer).
debatt Postat 7 maj 2009 Postat 7 maj 2009 Det är klart att musiken är det primära. Men om musiken är gratis från min hemsida så blir det ju inte i första hand musiken man är ute efter när man köper en produkt. Pirate Bay, Piratpartiet etc... Läs dessa visdomsord. Hoppas. Musiken kan ju inte både vara och inte vara det primära. 😆
Dingbats Postat 7 maj 2009 Trådstartare Postat 7 maj 2009 Jag köper en skiva för musiken. Är det dålig musik så spelar omslaget och annat ingen roll. Roligast är givetvis bra musik och bra omslag etc. Det primära är dock alltid musiken!!! Jo. Men om du redan vet hur musiken låter och inte gillar den, så köper du ju inte skivan, och då är det ju inget problem.
kolin Postat 7 maj 2009 Postat 7 maj 2009 Rent seriöst... Jag tycker att själva idén är skitbra. Kanske inte skulle betala någe för just detta men finslipa, det behövs nya idér för att musiker ska kunna överleva... Kolin
tugboat Postat 7 maj 2009 Postat 7 maj 2009 Jag tror att det är fel forum att fråga en sån här fråga. Alla jag känner (och alla som känner dom ungefär) skulle hellre köpa ett kassettband med något fint till från ett band man gillar än en tråkig cd. Bara det faktum att blandbandsbyten i allra högsta grad lever. Jag skulle hellre köpa det du beskriver än en cd-skiva. CD-skivan är död, det är ingen idé att försöka få liv i den.
Dingbats Postat 7 maj 2009 Trådstartare Postat 7 maj 2009 Jag tror att det är fel forum att fråga en sån här fråga. Det kan vara så. Jag ska fråga på ett forum där alla inte är musiker också 😎
DieHard (oregistrerad) Postat 7 maj 2009 Postat 7 maj 2009 CD-skivan är död, det är ingen idé att försöka få liv i den. Du snackar skit. Det sade man om vinylen också.
laxlaxlax Postat 7 maj 2009 Postat 7 maj 2009 Du snackar skit. Det sade man om vinylen också. Jasså det tycker du.
Vallhagen Postat 7 maj 2009 Postat 7 maj 2009 Öh, kassettband? Hur många har en bandspelare nu för tiden? Ja det ska väl va fan själv o hans polare:)
tAUG Postat 7 maj 2009 Postat 7 maj 2009 Jag såg någon tjej på en konsert som spelade gitarr och sjöng, skivorna som hon sålde efteråt hade hon virkat fodralen till själv. En sån grej ger ju en viss effekt också
freddie Postat 7 maj 2009 Postat 7 maj 2009 Jag är ingen mästare men... det finns väl ingen som lyckats sälja/göra pengar på sin musik i form av mervärde under de senaste åren? Ja, förutom de riktigt stora akterna förstås, som lyckas kränga några T-Shirts här å där. (jag tänker: Metallica, IronMaiden, BritneySpears (Tröja?), U2, PinkFloyd, etc) För oss lite mindre akter så ska vi nog vara glada om vi på allvar har någon som faktiskt tycker att vi är värda att digga till alls. Istället för att lägga tid på att rita bilder & klippa itu gamla vinylplattor så tror jag du ska prioritera att skaffa gigs och pilla ihop nya låtar. Bara de största akterna gör pengar att tala om idag, oavsett vad de tar sej an.
Dingbats Postat 7 maj 2009 Trådstartare Postat 7 maj 2009 Istället för att lägga tid på att rita bilder & klippa itu gamla vinylplattor så tror jag du ska prioritera att skaffa gigs och pilla ihop nya låtar. Bara de största akterna gör pengar att tala om idag, oavsett vad de tar sej an. Jag räknar med att gå back, men det är inte för pengarna jag gör det. Det är för att det känns härligt att skicka iväg ett paket på posten till nån som tycker om ens musik. Jag vet själv att det går, hon som jag länkade till förut sålde så mycket att hon inte hade tid till det under en period.
tugboat Postat 7 maj 2009 Postat 7 maj 2009 Du snackar skit. Det sade man om vinylen också. Hehe, wut? Du snackar skit och du lever i en fantasivärld. Tror du att cd säljer mindre än vinyl också? mp3 är framtiden oavsett vad du och din buksvåger Henrik Pontén låtsas.
Valle Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 mp3 är framtiden oavsett vad du och din buksvåger Henrik Pontén låtsas. Så, du säger alltså, om än bara i förbifarten, att DieHard och Henrik Pontén har haft samlag med en och samma tjej. Varför kände du att du var tvungen att dela med dig av någon sådan information?
Valle Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Dingbats, med tanke på det här med att musiken är primär respektive medföljande personliga affischer, uppsatser, klädplagg etc... Hur viktigt är det, tycker du egentligen, att din musik ska kopplas ihop med — som det uttrycktes ovan — dig i egenskap av artist?
nattvaktaren Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Bara de största akterna gör pengar att tala om idag, oavsett vad de tar sej an. Eh nej. Det finns massor av band, musiker, artister, musikarbetare och andra i branschen som "gör pengar" - naturligtvis inte i nivå med dom superstjärnor du räknar upp men ändå fullt tillräckligt för att betala hyran. Så mycket mer (om ens det) tror jag inte dingbats är ute efter. Rätta mig gärna.
Dingbats Postat 8 maj 2009 Trådstartare Postat 8 maj 2009 med tanke på det här med att musiken är primär respektive medföljande personliga affischer, uppsatser, klädplagg etc... Hur viktigt är det, tycker du egentligen, att din musik ska kopplas ihop med — som det uttrycktes ovan — dig i egenskap av artist? Det känns som du försöker sätta dit mig på nåt sätt... Vad vill du att jag ska svara? Eh nej. Det finns massor av band, musiker, artister, musikarbetare och andra i branschen som "gör pengar" - naturligtvis inte i nivå med dom superstjärnor du räknar upp men ändå fullt tillräckligt för att betala hyran. Så mycket mer (om ens det) tror jag inte dingbats är ute efter. Rätta mig gärna. Jag tänker inte göra av med mer pengar på att trycka upp grejer än vad jag har råd att inte få tillbaka, om jag säger så.
joachime Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Jag tänker inte göra av med mer pengar på att trycka upp grejer än vad jag har råd att inte få tillbaka, om jag säger så. Med den garderingen finns det inte så stort incitament för dig att verkligen få produkten såld. Jag tror det krävs lite mer övertygelse om att lyckas, för att lyckas.
Demonproducenten Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Har jag sagt det? Det är klart att musiken är det primära. nej det var mer detta jag tänkte på Det är inte musiken jag betalar för när jag köper en skiva, det är kringprodukten, dvs oftast ett skivomslag. men du menar förstås att om man redan har musiken digitalt så spelar "förpackningen" ingen roll hur den är utformad - förstår din tankegång för mig innebär ett album/en skiva först å främst musiken men också musiken i sitt orginal, i den ordning det var tänkt, ALBUMET i sin helhet däri ligger nog värdet för mig när jag köper skivor fast det hänger förstås på hur artisten gör sin musik - är det ens albummusik? man kanske hellre vill släppa ifrån sig låt för låt som lever sitt eget liv utan att behöva förhålla sig till övrigt material och det passar nog många också
tugboat Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Så, du säger alltså, om än bara i förbifarten, att DieHard och Henrik Pontén har haft samlag med en och samma tjej. Varför kände du att du var tvungen att dela med dig av någon sådan information? Så du säger att bara för att de är killar så är det självklart att de legat med en tjej?
Valle Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Så du säger att bara för att de är killar så är det självklart att de legat med en tjej? Du säger att DieHard och Henrik Pontén är buksvågrar. Är de det?
trombonisten Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 (redigerat) Små upplagor av CD kan du enkelt göra hemma. Du behöver en skrivare som kan skriva direkt på CD (exempelvis har Canon ett gäng olika såna, kring 1000-lappen). Snygga skivor finns det att få tag på: Verbatim Glossy printable CD-R är det jag kör med. http://www.it-shoppen-butik.se/Shop/Index.php?sArtId=6704046 Snyggt tryck på skivan. Enkelt omslag brukar jag trycka i skrivaren också på fotopapper och vika och lägga i. Det hela ser rätt proffsigt ut om jag får säga det själv. Men man orkar max sådär 100 skivor. Sen börjar det kännas tjatigt. Skiva 4 kronor 2 x fotopapper = 2 x 4 kronor = 8 kronor fodral 20 kronor färgpatroner 4 kronor total 36 kronor. Lägg till jiffy-kuvert: 4 kronor Porto 2 x 6 = 12 totalt 52 kronor i rörlig kostnad Investeringar är skrivare + skärmaskin + ett antal misslyckade försök // Gunnar Redigerat 8 maj 2009 av trombonisten
Dingbats Postat 8 maj 2009 Trådstartare Postat 8 maj 2009 Din ärliga mening! Okej. Ja, det är väl viktigt. Antar jag. Eller egentligen... jag vet inte. Jag har inte tänkt på det så himla mycket. Det viktigaste är väl att man kopplar ihop musiken med artistnamnet. Och gärna med nånting grafiskt också för den delen, musik utan bild till känns inte lika fulländad på nåt sätt. Sen är det väl kul om man kopplar ihop det med mig som person också, men det är inte nåt jag tänker på i första hand. Jag tror inte jag förstår frågan riktigt om jag ska vara ärlig. Nu åker jag bort och kommer tillbaks på söndag.
DieHard (oregistrerad) Postat 8 maj 2009 Postat 8 maj 2009 Hehe, wut? Du snackar skit och du lever i en fantasivärld. Tror du att cd säljer mindre än vinyl också? mp3 är framtiden oavsett vad du och din buksvåger Henrik Pontén låtsas. Vem är det som snackar skit? Påstå inget som jag inte har sagt ens. Har aldrig sagt nåt om hur mycket nåt säljer eller överhuvudtaget nån åsikt om mp3. Undrar vem som lever i en fantasivärld?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.