Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Är sugen på en Rickenbacker gitarr eller liknande kopia men det finns ju både gitarrer men solid kropp och halv akustiska och jag funderade på hur de skiljer sig ljud mässigt. någon som vet eller har någon teori?

är det sustain bas, diskant, mellan register eller något annat?

Redigerat av sixties
Annons
Postat

ingen som vet eller har någon åsikt?

Postat

Solida väggar (framförallt locket) brukar innebära mer ton då locket vibrerar lättare (troligtvis p g a att det bara är en riktning på fibrerna). Om man föredrar akustisk eller halv-akustisk gitarr är en smaksak och det är ju ganska stor skillnad…

Postat (redigerat)
Solida väggar (framförallt locket) brukar innebära mer ton då locket vibrerar lättare (troligtvis p g a att det bara är en riktning på fibrerna). Om man föredrar akustisk eller halv-akustisk gitarr är en smaksak och det är ju ganska stor skillnad…

det är alltså i första hand rickenbackers gitarrer jag frågar om men i största allmänhet om skillnaden i ljudet mellan de olika gitarr konstruktionerna.

med solida väggar menar du en solid gitarr som är ihålig i kroppen fast saknar f-hål? som rickenbacker 325 som lennon körde på i början av karriären.

det är just för att få tips om vad som passar min smak bäst som jag frågar om ljud skillnaderna mellan de olika gitarrerna.

1988-Rickenbacker-325-b.JPG330b.jpg

Redigerat av sixties
Postat (redigerat)

Med solitt lock menar jag ett stycke trä istället för flera lager (oftast billigare).

EDIT: Jag tror jag förstår din fråga nu; Du menar skillnaden mellan en vanlig el-gitarr och en halvakustisk.

Redigerat av Gilbert
Postat

Uh... Han menar nog solid kropp, alltså en planka typ Les Paul.

Sen finns det ju akustiska guror med solitt lock, ofta gran som anses vara bäst fast det är billigast och sämst vid vedeldning, ett solitt lock är väl skuret ur en enda bit. Billigare är att skarva ihop flera bitar.

Rickenbacker har ganska kort sustain och är rundgångskänsliga. Pete Townshend petade in fullt med tidningspapper i sin Rickenbacker för att få den stummare. Fast The Who spelade ju i alla förr högst i världen enligt Guiness rekordbok, så då blir det nog lätt rundgång. Men långa sustaintoner typ Santana är nog svårt att få med en Rickenbacker. De är nog i stället grymma som kompgitarrer. De finns ju som 12-strängade också.

Har man gott om tunna strängar kan man stränga en vanlig elgitarr som de sex tunnaste på en 12-strängad, sen spela komp med typ rent ljud. Lägger man det ovanpå samma gitarr med normala strängar och lika rent ljud blir det ekk coolt 12-string sound!

Postat

Jag tycker det finns två poänger med Rickenbackergitarrer. Den ena är mickarna som har ett karaktäristiskt ljud. Det andra är just håligheten som bidrar med resonans och till och med akustisk återkoppling (om man drar på förstärkaren ordentligt).

Postat
Jag tycker det finns två poänger med Rickenbackergitarrer. Den ena är mickarna som har ett karaktäristiskt ljud. Det andra är just håligheten som bidrar med resonans och till och med akustisk återkoppling (om man drar på förstärkaren ordentligt).

Ja. Rundgången blir ju inte densamma som från tex singelcoil-strator, det är hela lådan som börjar vibrera. Svårt att plagiera med en plankgitarr...

Postat
Med solitt lock menar jag ett stycke trä istället för flera lager (oftast billigare).

EDIT: Jag tror jag förstår din fråga nu; Du menar skillnaden mellan en vanlig el-gitarr och en halvakustisk.

ja precis, vad den ihåliga kroppen gör för ljudet jämfört med en solid kropp (les paul,tele,strata).

de flesta halvakustiska har ju ett F-hål men sen kom jag på att det finns ju gitarrer som ser solida ut men har håligheter i kroppen (tone chambers) för att väga mindre och kanske göra något med ljudet.

330 12 strängad

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.