Guitar Nilsson Postat 5 maj 2009 Postat 5 maj 2009 Jag tycker mig sen en liten trend... Eftersom man om man vill hittar alla cd gratis på nätet så finns det inte mycket värde i det. Hur välgjord en cd än är så är det inget man går och längtar efyer, eftersom det är gratis. För länge sen sparade man veckopengarna om man visste att det skulle komma ut en ny skiva med tex The Who. Nu tror jag hela det där är totalt ointressant just pga av det inte kostar ett öre att hitta det man vill ha tag på. Men... man vill ändå som människa unna sig, eller kosta på sig själv nånting musikaliskt ibland. Och då blir det man gör då, och betalar pengar för, är att gå på en livekonsert. Att skitstora band som Rolling Stones och Trio med Bumba drar folk, så har det ju alltid varit, men nu verkar folk i min lilla småstad Söderhamn även gilla att gå och se mindre kända, eller tom helt okända band. Det kan vara både punk, blues, rockabilly eller jazz. Folk går och köper biljett mitt i veckan spiknyktra. Och krogarna som kör band kan ta inträde, det gick inte alls förut, då gick alla ölsupare bara till pizzerian fyra meter längre bort och söp upp pengarna i tystnad hellre än att betala 20 kr i entré. men nu kan samma fyllon tänka sig att betala både 50 och 100 spänn för att komma in och höra gammaldags rocknrollskrammel. Så var det inte för ett antal år sen. Någon som känner igen det här? Det är kanske olika i olika städer?
Anders F Postat 5 maj 2009 Postat 5 maj 2009 Du kanske har rätt, två jag känner nu har startat rockklubbar med liveband. Eller en är startad och en är på gång. Så det kanske finns ett större värde i det nu än förr, jag vet inte. Dock så har inte cd-skivan tappat värde för mig. Jag kan fortfarande längta efter skivsläpp och få gå och köpa skivan. Det är något speciellt att få kolla i fodralet samtiigt som man lyssnar. Kolla vilka som jobbat med skivan, titta på bilder osv. Senaste jag kände så för va AC/DC Black Ice. Hörde idag att Rage against the machines ska släppa ny platta med nyskrivet material. Om detta rykte stämmer så är även det en platta jag längtar efter att få köpa och lyssna in mig på. MVH Anders
Guitar Nilsson Postat 5 maj 2009 Trådstartare Postat 5 maj 2009 Jo det är nog många som tycker lika om cd, jag är också sån. Dottern som är 19 år köper också cd hon vill ha, så hon får ett riktigt omslag osv. Men många tror jag aldrig skulle drömma om att köpa en cd. Inte heller betala för en biobiljett eftersom det finns gratis i datorn som laddar dygnet runt. Förr, innan Piratebay, ville väl alla köpa sig en LP eller cd emellanåt. Nyss hade de en rockabillykväll en bit härifrån i Trönö, ett litet bonnsamhälle med knappt några invånare alls, det kom över 300 pers, några hade åkt minst 25 mil. Hade de kört samma grej för 15 år sen hade inte en käft gått dit. När jag spelade in jazzkvartetten var det knökat med, en söndag kväll. Och i lördags hade ett annat lite mindre känt jazzgäng dragit en hel del folk på Söderhamns Teater, ett ställe dit jazzpubliken inte brukar gå, de är enbart vana att gå på sin egen jazzklubb på Ferdinand i gamla Folkets Hus. Så att gå ut mer och lyssna på livemusik tycks även gälla äldre jazzdiggare. Och nya mycket unga jazzmusiker dyker ju upp också. Och det gör väl att unga nya lyssnare också tillkommer. Positiv trend, om det nu är så att det verkligen är en trend och inte bara jag som inbillar mig.
DieHard (oregistrerad) Postat 5 maj 2009 Postat 5 maj 2009 Jag är inte så säker att det beror på det. Förr var det ju även sämre med spelställen för många band. Utbudet har ökat jämfört med hur det var när jag var tonåring på tidigt 80-tal. Massa festivaler har även tillkommit sen dess. Sen har har blivit en nutida trend att man ska konsumera upplevelser av alla de slag och då är det inte konstigt att även konserter ökar.
Guitar Nilsson Postat 5 maj 2009 Trådstartare Postat 5 maj 2009 Jag är inte så säker att det beror på det. Förr var det ju även sämre med spelställen för många band. Utbudet har ökat jämfört med hur det var när jag var tonåring på tidigt 80-tal. Massa festivaler har även tillkommit sen dess. Sen har har blivit en nutida trend att man ska konsumera upplevelser av alla de slag och då är det inte konstigt att även konserter ökar. Jag är inte heller säker på det, men jag tror de här två grejerna kan ha samband med varandra. Jag har börjat fundera nyss på det. Om vi antar att öl skulle bli gratis på krogarna kanske en del efter att ha druckit gratisöl i ett par år skulle börja köpa visky och grogg eftersom det är lyxigare än sån skit som är gratis? För länge sen var det nåt skotskt lågpris viskymärke som det gick sämre och sämre för. Som en sista åtgärd på prov innan de tänkte slå igen så höjde de priset till det dubbla. Utan att ändra på viskyns kvalietet. Och då ökade försäljningen rejält och de fick flyt igen!
chrillen (oregistrerad) Postat 6 maj 2009 Postat 6 maj 2009 Jag är av samma skrot och korn, är så knäpp att jag inte uppskattar sådant som inte kräver någon motprestation från min sida. Det började med Napster för min del, sedan DC++ MEN på något vis har jag tappat glädjen kring ny musik det finns ingen anledning att längta efter något man kan få till överflöd, men det är jag det. Dock slutade jag ganska snabbt med detta när jag insåg vad som höll på att hända och började köpa musiken igen, vips så kom glädjen och längtan tillbaka igen, det är något speciellt med att läsa vem som spelar på skivan, vart den är gjord osv osv musiken blir större på det viset för min del. Ett riktigt basket case med andra ord ☺️ Har inte sett någon större trend att se musik live där jag kommer ifrån, men jag välkommnar en sådan trend med öppna armar, dock är musikscenen ganska begränsad här omkring, det enda som drar ordentligt är den årliga musikfestivalen. Men jag hoppas att detta fenomen även kan nå hit 😛
Demonproducenten Postat 6 maj 2009 Postat 6 maj 2009 det finns ingen anledning att längta efter något man kan få till överflöd, men det är jag det. jag tror det är långt flera än du människan funkar nog så att det som finns till överflöd utan, som du säger motprestation, sjunker i värde hade vi lagt guld på vägarna hade vi inte haft guld som smycken det GN tar upp om livescenen kan nog kanske förklaras en del med att en ny generation som kommer ut på krogen idag inte är sönderprogrammerade med att vilja höra creedence till förbannelse, som min egen åldersgrupp det är positivt livescenen i sverige har i många år varit kass - mest pga den skittråkiga pub-liken som bara skrålar efter gamla rockörhängen från 70-talet
DieHard (oregistrerad) Postat 6 maj 2009 Postat 6 maj 2009 livescenen i sverige har i många år varit kass - mest pga den skittråkiga pub-liken som bara skrålar efter gamla rockörhängen från 70-talet Vi vill höra Sweet home Alabama. 😄😄 Snacka om att folk är enkelspåriga.
Guitar Nilsson Postat 6 maj 2009 Trådstartare Postat 6 maj 2009 (redigerat) Vi vill höra Sweet home Alabama. 😄😄 Snacka om att folk är enkelspåriga. Det är lätt att dra pub-liken över en kam, men de flesta är pigga på att höra vad som helst, gärna det man komponerat själv. Men längst fram står alltid samma clonade människa och nöter om Ho dä fackin allis, så det är det lätt att tro att alla är lika fast de inte är det. På en pub där jag spelade var det två kärringar som nötte som fan att de skulle sjunga och jag skulle vara typ karaokeevärd. Nej sa jag, köp en egen mick för 2500:- och dregla i den. Sen för skojs skull frågade jag de andra i publiken hur många som hade önskat att det var karaoke i stället för att jag spelade, det var inte nån som ville det. Sen sa en av stamgubbarna att de här två rejält spacklade och packade damerna var de som sjöng varannan gång på karaokekvällarna, det var olidligt att sitta där då. Den ena sjöng Ljus och värme, den andra nån annan skitlåt om och om igen. Så man får ge fan i vad de fullaste gaphalsarna tjötar om och spela det man gillar själv. Redigerat 6 maj 2009 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.