Jump to content
Annons

Sidechaining


AndyPandy

Recommended Posts

Jag provade nyligen att använda mig av sidechaining i Cubase SX med hjälp av Waves C1. Jag körde nybörjarexemplet med en baskagge som triggar kompressionen av en basgång.

Det verkar funka, men problemet är att jag hör både baskaggen och basgången. Baskaggen låter visserligen tunt (utan bas), men är klart hörbar. Borde det inte vara så att man endast hör basgången komprimerad?

(Jag har kollat noga att baskaggen är panorerad till höger och basgången till vänster innan kompressorn.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ska C1 verkligen gå att använda så? Det är isåfall en nyhet för mig.

Annars TC Native Bundle (igen). 🙂

Absolut! I C1 sc finns en sidechainfunktion!

Åter till frågan: hur ska det funka? Ska baskaggen höras eller inte?

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

(Jag har kollat noga att baskaggen är panorerad till höger och basgången till vänster innan kompressorn.)

Jag skulle nog inte panorera Kaggen eller basen åt nått håll utan hålla dom rakt i mitten.

(Det verkar funka, men problemet är att jag hör både baskaggen och basgången)

Sedan beror det på vilken typ av musik du gör , men i och med att du prövar Sidechaina så antar jag att det är Dance/Elektro och i dom flesta fall av sådan musik brukar Kaggen och Basen inte spela samtidigt.

Jag brukar göras enligt följande fast i logic men principen är den samma.

Compressor på basen som triggas av antigen ett helt trumspår eller bara kagge.

I`den är ju att basen Trycks upp när kaggen inte spelar (Om basen spelar då ) Och sänks när kaggen spelar.

INGEN panorering åt något håll.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

> Jag skulle nog inte panorera Kaggen eller basen åt nått håll utan hålla dom rakt > i mitten.

På kompressorn står att L->R, vilket jag tolkar som att Left triggar Right.

> Sedan beror det på vilken typ av musik du gör , men i och med att du prövar

> Sidechaina så antar jag att det är Dance/Elektro och i dom flesta fall av sådan

> musik brukar Kaggen och Basen inte spela samtidigt.

Poängen är att det ska funka, inte vilken typ av musik jag gör.

> Compressor på basen som triggas av antigen ett helt trumspår eller bara kagge.

> I`den är ju att basen Trycks upp när kaggen inte spelar (Om basen spelar då ) > Och sänks när kaggen spelar.

> INGEN panorering åt något håll.

Det funkar väl bara om värden har uttryckligs stöd för sidechaining? Cubase SX har det inte, det är bara vissa pluggar som har det. Om både basen och kaggen är panorerad i mitten, hur skall då pluggen veta vad som är vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...