Jump to content
Annons

i7 kylning, klockning, moderkort för det

Zyan

Recommended Posts

Kylning

Har läst här lite på forumet är någon tycker att orginalfläkten till i7 funkar finfint. Är det någon som håller med, byter ogärna fläkt i efterhand så jag lägger gärna ut 500-600 för en bra fläkt om det inte ingår en bra. Har tänkt att klocka upp till 3ghz, verkar fungera stabilt om man har bra kylning om man får tro det man läser.

För övrigt hade jag en skitkass orginalfläkt till min p4, köpte en för 400spänn som kickar skiten ur den andra. Är fortfarande intels fläktar så kassa?

Överklockning

Sen kommer det här till moderkort, alla rekomenderar det de själv har och att det fungerar. Har gogglat runt lite och har inte hittat någon som är det självklara valet.

Finner heller ingen som förklarar hur man får upp processorn till önskvärd hastighet, men att det är lätt.

Samma gäller för minnen, man måste överklocka för att komma upp i 1600mhz på alla kort jag har kollat. Men minnerna klarar 1600, vad är det då som kör snabbare, är det ena bryggan?

Man överklockar inte en 2.6ghz processor till 2.6ghz. Men man överklockar 1600mhz minnen till 1600mhz. Hoppas att ni förstår frågan för jag är förvirrad.

Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Så SPCR är fortfarande aktiva. Kollade in deras sida för någon vecka sedan och den kändes ouppdaterad. Men den verkar ha användbar information.

Frågan är om det är värt skillnaden i pris från den som man får med? Påminner väldigt mycket om den jag kasta till min p4.

Edit: Ska läsa igenom det du länka om överklockning imorgon och se om jag kan få någon klarhet i det.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Originalkylarna har blivit mycket bättre men jag skulle nog köpa en dedikerad då jag själv vill välja vilken fläkt jag vill använda (så det blir tyst). Jag har personligen bra erfarenhet av S-Flex SFF21E (1,200 RPM) strypt till ca. 5-6 volt. Dom börjar inte låta efter ett-två år som billigare fläktar brukar göra.

Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Du behöver inte överklocka den, den kommer att gå turbo i alla avseenden jämfört med din P4a. Jag har en q6600 (775 socket) och även den är så överlägsen en p4a att det blir löjligt. Som jämförelse så kan jag informera att folk som överklockar sina q6600 klämmer ur maskinerna typ 30 spår (i ett benchmarktest) hårt belastade med mycket cpu krävande pluggar. Min fixar oklockad 23-24 spår. i7an i samma test fixar överklockad runt 60 spår och oklockad säkert runt 50 då. Det här är alltså tunga syntpluggar, när det gäller wav och vanliga plugins så är det ju givetvis helt andra data som gäller. Du kommer att kunna klämma ur en maskin baserad på en i7 cpu en jäkla massa wavspår med channelstripsen fullknökade med plugins + en jäkla massa midispår med syntar oxå.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så i7 med en baram och passande moderkort är det ni säger. Strunt i överklockningen.

Det låter sunt och kylaren låter ball, men finns bara hos en återförsäljare (källa: prisjakt) och inte så mycket omdömmen. Dock är det till 775 sockeln.

Men tre frågor är i min skalle.

1. Finns det någon till i7 sockeln hos en rekomenderad återförsäljare? Edit: Kanske inte för den är svårmonterad enligt spcr. Då vet jag inte om jag klarar det.

2. Finns det någon annan kylare om jag inte hittar denna hos en försäljare jag litar på?

3. Hur vet jag om kylaren får plats i datorn? Den är lite högre än den som kommer med. Ska ha den i en Antec p180.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Originalkylarna har blivit mycket bättre men jag skulle nog köpa en dedikerad då jag själv vill välja vilken fläkt jag vill använda (så det blir tyst). Jag har personligen bra erfarenhet av S-Flex SFF21E (1,200 RPM) strypt till ca. 5-6 volt. Dom börjar inte låta efter ett-två år som billigare fläktar brukar göra.

Så du menar att jag ska använda orginalnmetallen men byta ut endast fläkten.

Dela på andra sajter

Jag har svårt att inse att man skulle behöva byta en kylare/cpu fläkt som intel skeppar med sina cpuer dvs om man inte överklockar. Den som följde med min q6600 låter knappt ens när jag kör osx på datorn och då står den en halvmeter vid sidan av mig utan sidoplåtarna på, när jag kör det där testet jag pratar om om så ligger tempen under 45 celcius när alla kärnorna ligger och pendlar på rött.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo det är klart men om det ändå inte "fastnar på bandet" så blir det ju lite överarbetat att investera i ny kylning. Boxed = väl lika med fläkt ingår så man kan ju testa först i alla fall. Jag är övertygad om att om jag ställer mina condingmickar på "vanligt avstånd" från datorn och spelar in bara rumsljudet så kommer du inte att höra nåt som stör. I övrigt där det är helt tyst i en låt så finns det ju ofta funktioner som Logics strip silence i dom flesta program som man ändå kanske använder oavsett tyst dator eller ej iom att annan hårdvara man eventuellt är tvungen att använda beroende på budgetläget etc. oxå kan generera oljud. Har man ett gäng UADkort eller liknande så handlar det väl mer om Chassi kylning.

Redigerat av anarkisten1
Dela på andra sajter

Jo det förstår jag så det är lugnt, samma här föresten 😄 . Det är iofs inte jag som ska byta dator, inte ännu i alla fall.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Beställer datorn nästa vecka.

Är det någon som har nån kritik mot någon av delarna så säg gärna till.

ANTEC MIDTOWER P182B GMB ATX SVART 5010108907

ASUS GEFORCE 9400GT 512MB DDR2 PCI-E VGA/DVI SILENt 5010267470

ASUS P6T DELUXE V2 X58 S-1366 ATX 5010206703

INTEL CORE I7 920 2.66GHZ 8MB S-1366 5010191763

NOCTUA NH-U12P CPU-FLÄKT S-1366 120MM 5010203942

OCZ DDR3 GOLD XTC 6GB PC3-12800 (3X2GB) 5010197224

SEAGATE BARRACUDA ES.2 500GB SATA/300 32MB 5010113423

ZALMAN NÄTDEL 600W-HP SILENT 5010099774

Varuvärde 12 530,00 kr

Ni kan kolla upp delarna på dustin med hjälp av numren som står efteråt, om ni undrar vad det är för skit.

Mina tankar nu är:

1. Är moderkortet bra? Är det svårt att köra det i 1600mhz på minnerna? Ska jag köpa långsammare minnen?

2. Får cpufläkten plats i lådan? Får grafikkortets kylfläns plats utan en massa meck? Har jag plats över till ett uad-kort?

3. Vad skulle ni ha bytt ut?

4. Är det värt att mecka med ett 64bits system?

Det var väl alla mina frågor.

Dela på andra sajter

Är det ett standard grafikkort med kylaren monterad åt det vanliga hållet så riskerar du nog att en pcipslot ryker men du kanske ska köra pcie uads.

Dela på andra sajter

Är det ett standard grafikkort med kylaren monterad åt det vanliga hållet så riskerar du nog att en pcipslot ryker men du kanske ska köra pcie uads.

Det är en enda stor kylfläns.

Kolla på det

www.dustinhome.se

sen sök efter:

5010267470

Dela på andra sajter

Hej!

Ursäkta att jag lånar din tråd lite här.

Jag håller på att sätta ihop en dator, eller ja, så långt har jag inte kommit, men jag sätter ihop en lista med komponenter.

Vi verkar ha väldigt liknande önskemål, men jag har tänkt att köra 3 gb minne, och 32 bitars xp.

Jag funderar lite på det här med minne, jag hade tänkt mig ett som heter: CORSAIR 3GB DDR3 XMS3 INTEL I7 PC12800 1600MHZ CL9 (3X1GB) vad är skillnaden på dom och till exempel dom här OCZ DDR3 GOLD XTC 3GB PC3-12800 (3X1GB), förutom priset då?

Och om mitt enda krav på grafikkortet är att det ska kunna driva två skärmar, kan man välja ett annat då? Jag funderar nämligen på om jag kommer vilja ha 3 skärmar i framtiden, och som det verkar går det inte att sätta in två sådana kort. Vilket ska jag ha då?

Dela på andra sajter

Den ser stor ut faktiskt men problemet är väl att dom ofta är det, analogfreak hade hittat ett kort med kylaren monterad på andra sidan om jag inte mins fel. Kanske kan vara idé att söka här och kolla upp om det skulle kunna vara ett alternativ. Men iofs så kanske den då kommer i vägen för din eventuella cpu fläkt/kylare. Som det ser ut på moderkortet så verkar det som att en pciplslot ryker men ska du bara ha ett grafikkort och pcie uads så funkar det som det ser ut på bilden i alla fall men det är ju svårt att säga hur det blir i verkligheten.

Skickar på en länk till hur det ser ut i min dator, jag har två kort med kylare som iofs är lite kortare men ser ut till att vara lika höga. Slotarna sitter lite annorlunda men du kanske får ett begrepp om hur det kan bli ändå. Lycka till.

http://s724.photobucket.com/albums/ww249/s...rrent=Film3.flv

Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)

För lite extra kylning öppnade jag upp sidopanelerna på datorn för maximalt luftflöde, att datorn förde oliv löste jag genom att flytta själva datorn till motstående rum och drog kablarna genom väggen, på det viset blev det komplett tyst och datorn verkar må ganska bra av det 😳

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Beställer datorn nästa vecka.

Är det någon som har nån kritik mot någon av delarna så säg gärna till.

ANTEC MIDTOWER P182B GMB ATX SVART 5010108907

ASUS GEFORCE 9400GT 512MB DDR2 PCI-E VGA/DVI SILENt 5010267470

ASUS P6T DELUXE V2 X58 S-1366 ATX 5010206703

INTEL CORE I7 920 2.66GHZ 8MB S-1366 5010191763

NOCTUA NH-U12P CPU-FLÄKT S-1366 120MM 5010203942

OCZ DDR3 GOLD XTC 6GB PC3-12800 (3X2GB) 5010197224

SEAGATE BARRACUDA ES.2 500GB SATA/300 32MB 5010113423

ZALMAN NÄTDEL 600W-HP SILENT 5010099774

Varuvärde 12 530,00 kr

Ni kan kolla upp delarna på dustin med hjälp av numren som står efteråt, om ni undrar vad det är för skit.

Mina tankar nu är:

1. Är moderkortet bra? Är det svårt att köra det i 1600mhz på minnerna? Ska jag köpa långsammare minnen?

2. Får cpufläkten plats i lådan? Får grafikkortets kylfläns plats utan en massa meck? Har jag plats över till ett uad-kort?

3. Vad skulle ni ha bytt ut?

4. Är det värt att mecka med ett 64bits system?

Det var väl alla mina frågor.

Det är mycket bra grejer som står i din lista. Dock får du tänka på att ett 32-bits OS inte kan utnyttja mer än 4gb ram.

Din zalman-nätdel är något överdimensionerad. Jag skulle istället rekommendera en Corsair nätdel på 450 watt. Antec P182 är en extremt prisvärd låda och Noctua-kylaren är kvalité rakt igenom. Om du vill ha bättre luftflöde och ännu lägre ljudnivå kan jag rekommendera att byta ut fläktarna i P182-lådan till noctuas 120mm-fläktar. ES.2-hårddisken kanske är lite överkurs med tanke på att den kostar en hel del mer än en vanlig Barracuda 7200.11 eller motsvarande.

Edit: Ja, noctua-kylaren får plats i lådan utan problem. Dock är noctua-kylaren lite krångligare att montera om man jämför med pushpin-monteringen på stock-kylaren. Att montera noctua-kylaren tar kanske en kvart, istället för en halvminut som det tar för stock-kylaren. P182 är ett ganska stort chassi så jag skulle bli oerhört förvånad om du inte fick plats med ett UAD-kort. Om du har ett ljudkort som funkar under 64-bits OS samt att din audio-applikation (och dina plugins) finns för 64-bitars, så absolut, då kan det vara värt att prova.

Redigerat av Trigger90
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det är mycket bra grejer som står i din lista. Dock får du tänka på att ett 32-bits OS inte kan utnyttja mer än 4gb ram.

Din zalman-nätdel är något överdimensionerad. Jag skulle istället rekommendera en Corsair nätdel på 450 watt. Antec P182 är en extremt prisvärd låda och Noctua-kylaren är kvalité rakt igenom. Om du vill ha bättre luftflöde och ännu lägre ljudnivå kan jag rekommendera att byta ut fläktarna i P182-lådan till noctuas 120mm-fläktar. ES.2-hårddisken kanske är lite överkurs med tanke på att den kostar en hel del mer än en vanlig Barracuda 7200.11 eller motsvarande.

Edit: Ja, noctua-kylaren får plats i lådan utan problem. Dock är noctua-kylaren lite krångligare att montera om man jämför med pushpin-monteringen på stock-kylaren. Att montera noctua-kylaren tar kanske en kvart, istället för en halvminut som det tar för stock-kylaren. P182 är ett ganska stort chassi så jag skulle bli oerhört förvånad om du inte fick plats med ett UAD-kort. Om du har ett ljudkort som funkar under 64-bits OS samt att din audio-applikation (och dina plugins) finns för 64-bitars, så absolut, då kan det vara värt att prova.

Jag monterar ej själv. För 400spänn gör en liten butik i mitt område det med garanti. Skönt att slippa göra det om något går söner. Så det blir nog noctua.

Vad betyder es.2?

Räcker verkligen 450watt, om jag vill slänga in någon extra hårddisk och uad-1? Har även såklart en dvd-spelare.

Och har läst att man ska inte ha för svaga så de får gå på full effekt. Låter för mycket

Är det värt 600spänn för noctuafläktar istället för de som sitter i. Har p180 nu och tycker den är tyst.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Jag monterar ej själv. För 400spänn gör en liten butik i mitt område det med garanti. Skönt att slippa göra det om något går söner. Så det blir nog noctua.

Vad betyder es.2?

Räcker verkligen 450watt, om jag vill slänga in någon extra hårddisk och uad-1? Har även såklart en dvd-spelare.

Och har läst att man ska inte ha för svaga så de får gå på full effekt. Låter för mycket

Är det värt 600spänn för noctuafläktar istället för de som sitter i. Har p180 nu och tycker den är tyst.

Du har delvis rätt om att man inte ska ha för svaga nätdelar. Men det är mer komplicerat än så. Med en enkel överslagsräkning kan du räkna på vad ditt system kommer konsumera i watt: Cpu ~80w (under full last), Grafikkort ~50w, Hårddisk ~15w styck, moderkort + minne ~50w, DVD-spelare ~15w (när den används), UAD-kort ~70w (grov gissning, men förmodligen ganska korrekt). Under full last med dvd-spelaren igång så skulle ditt system dra cirka 280 watt. Nu har jag inte exakta siffror på detta, men min poäng är att 600w är väldigt överdrivet så länge man inte vill ha dubbla gamer-grafikkort som drar 200w stycket under full last.

Det andra som är viktigt när man väljer nätdel är effektiviteten. En bra nätdel (typ corsair eller seasonic) har över 80% effektivitet (vilket endast lite dyrare nätdelar har). Det innebär att max 20% av energin "går till spillo" och utvecklas direkt till värme. Ett bra 450w nätagg med bra effektivitet blir därför inte speciellt varmt och det betyder att dina fläktar kan gå långsammare, vilket i sin tur gör att datorn blir tystare. Jag vet inte så mycket om just Zalman-nätdelen men det är möjligt att den är bra också.

En nätdel med sämre effektivitet kommer alltså att bli varmare, oavsett hur många watt den drar för tillfället. Därför är oftast en lite dyrare kvalitetsnätdel på 450w mycket bättre än ett lite mer billigare och ineffektivt på 600w, speciellt om man vill ha en tyst dator. Sammanfattningsvis kan man säga att man sällan behöver en nätdel på mer än 450w för de flesta normala system. Mitt eget system, som liknar ditt, minus UAD-kort och plus 2 extra hårddiskar, kör jag på en halvbra 450w nätdel. Och då har jag även ett grafikort som drar cirka 150w när man spelar spel.

Till sist så det nog inte värt 600 kr att ersätta fläktarna med noctua. Men är man riktigt petig och vill ha det tystate till vilket pris som helst, så är noctua ett väldigt bra alternativ.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.