Jump to content
Annons

Text-Tvn sönder på tvn?


debatt

Recommended Posts

Hellu!

När man använder text-tvn på tvn blir det helknas. Det är en Philips lcd-tv, rätt ny - den är väl 5 månader.

Man ser bara halva text-tvn, om man t.ex. ska se procentfördelningen vad folk tippat på stryktipset alltså, så visas bara de första 7 matcherna, sedan kanske allihop eller bara de sista sex. Eller så får den för sig att hoppa till en helt annan sida, rentav Oddsets Långenlista om det vill sig riktigt illa. Ibland när man ska ha på textning av prpgram så blinkar texten och varje remsa visas två gånger. Ska man söka efter vissa sidor ibland, så kommer meddelande upp om att sidan inte är tillgänglig, märkligt med tanke på att sidan är tillgänglig på andra tv i andra bostäder samtidigt.

Var ligger felet, hos tvn i sig eller i utsändningen av text-tv till tvn? Hur fungerar detta med text-tv egentligen? Det sänds väl ut nånstans ifrån till tvn, eller?!

Går detta att reparera månntro eller är det en "inställningssak"?

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur fungerar detta med text-tv egentligen? Det sänds väl ut nånstans ifrån till tvn, eller?!

en del hävdar att det är inbyggt

alltså att all text redan från början är med i tv:n när du köper den från expert å ploppar fram när du bläddrar med fjärren

expert brukar vara bra på detta men jag vet att jag hört nån gång att elgiganten kan slarva i kassan ibland å då blir det fel

man kan gå miste om rabatter å så å ibland finns inte ens varan inne när man kommer först

lurifax-fax-fax kan man säga till dom då

har du kollat att det finns batteri i din fjärrkontroll?

är det svaga batterier så kan en del bokstäver fastna i elektronröret (gäller förstås inte om det är en plasma eller lcd)

det kan hjälpa ibland om man går bakom tv:n å blåser till krafitigt in mot mitten av tv:n - tryck läpparna mot luftgallret så det sluter tätt å blås till ordentligt

men det bästa är om du byter batteri

ett ganska ovanligt fel på lite nyare apparater är att det inte finns mer att säga - alltså det ser ut som det fattas text men det gör det egentligen inte

det är bara så att det inte finns mer att skriva om just det ämnet

bläddra till nästa sida eller kanal så kommer mer text

Link to comment
Dela på andra sajter

en del hävdar att det är inbyggt

alltså att all text redan från början är med i tv:n när du köper den från expert å ploppar fram när du bläddrar med fjärren

expert brukar vara bra på detta men jag vet att jag hört nån gång att elgiganten kan slarva i kassan ibland å då blir det fel

man kan gå miste om rabatter å så å ibland finns inte ens varan inne när man kommer först

lurifax-fax-fax kan man säga till dom då

har du kollat att det finns batteri i din fjärrkontroll?

är det svaga batterier så kan en del bokstäver fastna i elektronröret (gäller förstås inte om det är en plasma eller lcd)

det kan hjälpa ibland om man går bakom tv:n å blåser till krafitigt in mot mitten av tv:n - tryck läpparna mot luftgallret så det sluter tätt å blås till ordentligt

men det bästa är om du byter batteri

ett ganska ovanligt fel på lite nyare apparater är att det inte finns mer att säga - alltså det ser ut som det fattas text men det gör det egentligen inte

det är bara så att det inte finns mer att skriva om just det ämnet

bläddra till nästa sida eller kanal så kommer mer text

Jag frågade hos Expert - lustigt att du nämner just dem - och de svarade att text-tvn sänds ut från en lokal enhet, men var den låg visste de inte. Det är alltså en redaktion som ska vara bemannad och sköta de delarna. På söndagar t.ex. så märks de att de sover, för ofta händer inte så mycket på vissa sidor före 13-14-tiden, sa de. Att utsändningen är delad, dv.s att det bara visas på halva lcd-skärmen visste de inte vad det berodde på, hade aldrig hört problemet förut. Huruvida de vet vad det beror på om jag talar om problemet för dem flera gånger förtäljer inte historien.

För att få klarhet kontaktade jag naturligtvis Philips själva. De skyllde på utsändningen av text-tv-informationen till tv-n. Hur man kommer tillrätta med det visste de inte och kunde inte ens säga var de sitter som sköter text-tvn.

🥰

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast så är utsändningen av text-tv-informationen inte den bästa vilket leder till en massa störningar som e.x. försvunna bokstäver och så............... Och så har det varit så länge jag kan minnas.

Men nu finns internet så jag skiter i det 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Konstigt. För min text-tv har ALDRIG krånglat, oavsett om jag haft en Luxor- eller en Philips-tv, bägge widescreen bildrörs-tvs och oavsett var jag bott. Frågan i tråden avser en Philips lcd-tv som min mamma fått rätt nyligen. Undrar om den tekniken ställer till det extra. För fenomenet att bokstäver kan frysa fast i skärmen gällde väl mest plasma och inte lcd, har jag för mig.

Jag läser inte tidningar eller ser på Aktuellt/Rapport, utan alla nyheter får jag från text-tv. Jag har en bekant som gått steget längre. Han har kopplat en skrivare till sin bildrörs-tv via scart! Han skriver ut nyheterna och klamrar ihop det som en tidning dagligen.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar finnas en zoomfunktion till texten, för synskadade. Det är inte så att morsan fipplat med de inställningarna så att texten blir så stor att bara hälften får plats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nej, Låt säga att man knappar in sidan 100 för att få "förstasidan" - den med de största nyheterna. Har man tur så kommer den sidan fram, har man otur kommer en annan sida upp, vilken som helst egentligen. Om man sedan knappar in 377 för senaste resultaten i den pågående fotbollen på kupongen, så visas kanske hela raden direkt, men efter några sekunder så visas bara de första matcherna och strax därpå bara de sista eller också skiftas sidan till något helt annat. Läser man nyheter, inrikes, så står texten från olika nyhetssidor huller om buller, rena rama collaget.

Det är alltså aldrig frågan om den där funktionen "förstorad text" som gör att man ser hälften av informationen bara. Allt text är "liten" som vanligt - den text som kommer med alltså...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...