GBlom (oregistrerad) Postat 1 maj 2009 Dela Postat 1 maj 2009 Hejsan. Har precis köpt en NT2-A och har märkt att den har ett litet tjut vid 8khz. Vet inte om det är normalt att det kan finnas sånna små peakar på kondensatormikrofoner? Är det någon som har en NT2-A eller annan mikrofon och upplever samma sak? Bifogar ljudfil och bild: http://www.speedyshare.com/520525918.html Jag provade min förra mikrofon, en JJLabs också och den hade inte detta tjut (dock mer brus), så det är inget fel på preampen (presonus firebox). Mvh, Gunnar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 1 maj 2009 Dela Postat 1 maj 2009 Jag har två st och inte märkt nåt tjut... Jag har visserligen ingen dator att se dylika pikar i men om du hör ett tjut borde jag också göra det. Klaga där du köpte den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 1 maj 2009 Dela Postat 1 maj 2009 Låter den märkbart av sig själv = Sönder! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GBlom (oregistrerad) Postat 1 maj 2009 Dela Postat 1 maj 2009 Det är när jag kör lite hårdare komprimering jag märker av det.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 1 maj 2009 Dela Postat 1 maj 2009 Det är när jag kör lite hårdare komprimering jag märker av det.. PÅ diagrammet är det ju två höga peakar ser jag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 1 maj 2009 Dela Postat 1 maj 2009 Hejsan. Har precis köpt en NT2-A och har märkt att den har ett litet tjut vid 8khz. Vet inte om det är normalt att det kan finnas sånna små peakar på kondensatormikrofoner? Är det någon som har en NT2-A eller annan mikrofon och upplever samma sak? Bifogar ljudfil och bild: http://www.speedyshare.com/520525918.html Jag provade min förra mikrofon, en JJLabs också och den hade inte detta tjut (dock mer brus), så det är inget fel på preampen (presonus firebox). Mvh, Gunnar Det kan vara preamp:en i alla fall. Den har en stepup converter för att få fram 48v fantom matning till miken. Mikrofonerna är sedan olika bra på att filtera bort störtningar som kommer via fantommatningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GBlom (oregistrerad) Postat 1 maj 2009 Dela Postat 1 maj 2009 Hmm. Okej. Kanske kan prova matning från eljack istället för firewire-matning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 2 maj 2009 Dela Postat 2 maj 2009 Hmm. Okej. Kanske kan prova matning från eljack istället för firewire-matning? Jag tror inte det hjälper. PSU:et är väl på 12v så det måste komverteras till 48 v i alla fall. Men det kan väl vara värt att prova. Störningarna skulle kunna komma från datorn omvandlare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 2 maj 2009 Dela Postat 2 maj 2009 Har lyssnat på ljudfilen och hör inte ett dugg! Gör ni? Ser dock peakarna på bildfilen. Är det ett "vanligt" problem att preampar och mikar inte trivs, eller att preampar är av sådan kvalitet av biljud/peakar uppstår? 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 2 maj 2009 Dela Postat 2 maj 2009 Har lyssnat på ljudfilen och hör inte ett dugg! Gör ni?Ser dock peakarna på bildfilen. Är det ett "vanligt" problem att preampar och mikar inte trivs, eller att preampar är av sådan kvalitet av biljud/peakar uppstår? 😕 Det är ganska vanligt. De brukar dock inte vara mer än några få dB över bruset. Här det nästan 30 dB. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GBlom (oregistrerad) Postat 2 maj 2009 Dela Postat 2 maj 2009 Undra varför det är små peakar var 500hz också? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 2 maj 2009 Dela Postat 2 maj 2009 Undra varför det är små peakar var 500hz också? Spektrat ser ut som ett resultat av en asymetrisk fyrkantspuls. Vilket det förmodligen är eftersom jag tror att den kommer från en chagepump oscillator i stepup converten för att skapa fantommatningen eller möjligen någon annan spänning i datorn. Om du har möjlighet så prova även ljudkortet med en annan dator. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GBlom (oregistrerad) Postat 5 maj 2009 Dela Postat 5 maj 2009 Kan inte någon vänlig själ med NT2-A spela in lite tystnad med normal sång-förstärkning och ladda upp så jag kan lyssna och se om det är samma peakar på den? Tack på förhand! /G Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 5 maj 2009 Dela Postat 5 maj 2009 Nu har jag ingen lyssningsmöjlighet. Men kan berätta om ett liknande problem. Spelade in sång och cello i ett litet rum en gång. Det var obehandlat och jag var nybörjare. Sen när jag lyssna och titta på filerna i ett diagram upptäckte jag liknande peakar på alla inspelningar. Det var samtliga inspelade med samma mick. Jag trodde att micken var trasig och dess frekvenskurva var helt tokig men visade sig vara rummet som förstärkte dessa klanger. Spelar inte in i det rummet längre. Du har testat två mickar, så då är det nog inte rummets klang. Och detta lät inte som ett tjut, utan som en dåligt inställd eq. (nu finns ett alternativt svar om någon söker på forumet). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.