Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har behov av att köra Rewire mellan Reason 4 och Cubase 5. Men det var inte så

lätt det inte. Har läst Cubase manualen att man först startar Cubase och sedan

väljer ut vilken Rewire device du vill köra mot. Väljer ut mix L och mix R som

Rewire kanaler och startar sedan Reason. So good so far, men när jag sedan i Cubase

skapar ett nytt projekt får Cubase spelet, se bild 1 & 2 nedan.

När jag sedan stängt ner Reason och Cubase för att sedan starta Cubase på nytt

så är alla Rewire enheter under device menyn spårlöst borta, se bild 3 nedan.

Det enda som hjälper för att få tillbaka Rewire enheterna är att starta om burken.

Burken är det inget fel på (Intel Quad x4, 3 gb ram). Ska man ändra vilka kanaler

på ljudkortet som Rewire ska använda när den kommunicerar mellan Reason och Cubase ?

Kör ett MOTU 828mk3. Varför blir det knas ?

post-1207-1241172022_thumb.jpg

post-1207-1241172047_thumb.jpg

post-1207-1241172061_thumb.jpg

Annons
Postat

Det var jag som klantat till det. I MOTU Audio Console så var inställningen

på clock source satt som SMTPE istället för internal. Kör jag på internal så

funkar det klockers.

Postat

Ja, den glädjen blev kortvarig. Skiten dumpar igen med mumbo-jumbo loggar

i loggfilen. Hjälp!

===================================================================

Cubase5.exe Version 5.0.1 Build 147 - 1.5.2009 12:22

-------------------------------------------------------------------

Timestamp is 49cab05d (Wed Mar 25 23:29:49 2009)

C:\Program Files\Steinberg\Cubase 5\Cubase5.exe

-------------------------------------------------------------------

Exception code: C0000005 ACCESS_VIOLATION

Fault address: 00000003 49CAB05D:00000000 C:\Program Files\Steinberg\Cubase 5\Cubase5.exe

Registers:

EAX=00000003 ECX=17760048 EDX=17d9ec20 EBX=00000000 ESI=16763628 EDI= 16764468

EBP=11ded5b8 EIP=00000003 ESP=0012f380 CS= 0000001b SS= 00000023 Flags=00210206

DS= 00000023 ES= 00000023 FS= 0000003b GS= 00000000

Float Save:

Control Word= ffff037f Status Word= ffff0000 Tag Word=ffffffff

Error Offset= 00e85b6a Error Selector=015e001b

Data Offset= 0419f3f0 Data Selector= ffff0023

Cr0NpxState= 00000000

Postat

Dumpar den när du startar Rewire eller var ramlar det ihop?

Raden "ACCESS VIOLATION" låter som ett övertramp nånstans

Postat (redigerat)

En access violation får man när ett program försöker läsa eller skriva till ett område i minnet den inte har åtkomst till, eller att det försöker utföra en otillåten åtgärd på en del av minnet (t.ex. skriva till read-only minne). Detta kan bero på en korrupt programfil eller, vad jag anser vara mer troligt, en bugg.

Har du försökt skapa ett nytt projekt innan du öppnar Reason och aktiverar kanalerna?

Dessutom ska Reason nog vara startat innan du aktiverar kanalerna (vilket skulle kunna förklara vart din access violation görs).

Redigerat av allansson
Postat
En access violation får man när ett program försöker läsa eller skriva till ett område i minnet den inte har åtkomst till, eller att det försöker utföra en otillåten åtgärd på en del av minnet (t.ex. skriva till read-only minne). Detta kan bero på en korrupt programfil eller, vad jag anser vara mer troligt, en bugg.

Har du försökt skapa ett nytt projekt innan du öppnar Reason och aktiverar kanalerna?

Dessutom ska Reason nog vara startat innan du aktiverar kanalerna (vilket skulle kunna förklara vart din access violation görs).

Du har rätt, jag startar först Cubase, skapar ett projekt, startar Reason, aktiverar Rewire kanalerna i Cubase, sen var det bara att köra på.

Postat

Ganska dåligt kodat av Steinberg dock, som tillåter en koppling över ReWire när det inte ens finns något att koppla med.

Postat (redigerat)
Du har rätt, jag startar först Cubase, skapar ett projekt, startar Reason, aktiverar Rewire kanalerna i Cubase, sen var det bara att köra på.

Så det funkar bra nu eller? Har nämligen själv tänkt köpa cubase 5 till reason 4, men vill ju inte att det ska krångla en massa 😕

Redigerat av ramoand
Postat
Så det funkar bra nu eller? Har nämligen själv tänkt köpa cubase 5 till reason 4, men vill ju inte att det ska krångla en massa 😉

Tjena Ramoand,

Har väl i ärlighetens namn inte kört så mycket Rewire med Reason och Cubase, men

det har fungerat bra för mej nu. Brukade annars tidigare exportera ut spår för spår

i Reason och importera dessa i Cubase.

Ha detta flöde i åtanke: starta först Cubase, skapa ett projekt, starta Reason, aktivera Rewire kanalerna i Cubase.

Vet inte om det knasat för mej beror på ljudkortet, men för att vara på den säkra sidan

gör som ovan.

Postat

Ska väl inte spela nån roll i vilken ordning du startar Reason och Cubase.. Det viktigaste är väl att komma ihåg att den programvara (Reason) som du skall starta en rewire till måste vara startad före du kan göra en rewire.. Eller? Annars finns ju inget att rewira mot 😉

Postat
Ska väl inte spela nån roll i vilken ordning du startar Reason och Cubase.. Det viktigaste är väl att komma ihåg att den programvara (Reason) som du skall starta en rewire till måste vara startad före du kan göra en rewire.. Eller? Annars finns ju inget att rewira mot 😉

När man använder Rewire så måste du starta Cubase först eftersom Reason:s då

inte aktiverar sin egen audio motor utan den slavar efter Cubase:s audio set up.

Så funkar alla pluggar etc som kan köra Rewire.

Postat
Ganska dåligt kodat av Steinberg dock, som tillåter en koppling över ReWire när det inte ens finns något att koppla med.

Tala inte om dokumentationen för Rewire i Cubase 5 manualen. Den verkar inte vara uppdaterad.

Den har väl hängt med sen SX1.

Utdrag från sidan 452 i pdf-manualen:

Launching for normal use with ReWire

1. First launch Cubase.

2. Enable one or several ReWire channels in the ReWire

Device dialog for the other application.

This is described in detail in the section “Activating ReWire channels” on

page 453.

3. Launch the other application.

It may take slightly longer for the application to start when you are using

ReWire.

• 4 månader senare...
Postat
Ja, den glädjen blev kortvarig. Skiten dumpar igen med mumbo-jumbo loggar

i loggfilen. Hjälp!

Ledsen att öppna en gammal tråd, men löstes det här sen eller?

Jag vet att jag hade samma meddelande i CS4 och det hela slutade med att jag fick ominstallera win XP innan det funkade igen. Vill mest se om det finns andra lösningar som inte är lika drastiska...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.