Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har sökt en Musikproducentutbildning på folkhögskolenivå och ska på intagningsprov 7e maj.

I det ingår det ett moment där man ska mixa en färdiginspelad låt (balans, EQ, effekter etc), problemet är att jag aldrig har gjort det förut!

Jag har en del Cubase-vana, har knåpat ihop ett par låtar med midi och mjukvarusynthar samt spelat in en hel del med bandet.

Utbildningen var mitt 3e-handsval på den skolan så det är inte hela världen, men för att slippa göra bort mig fullständigt ber jag om råd, tips och länkar på hur man gör.

Annons
Postat

Öva öva och öva inför provet. Fråga här på forumet om folk skulle vilja bidra med lite filer som du kan få testa att mixa. Vad använder de för DAW? Är det analogt mixerbord? är det externa effekter? Dessa delar är viktiga för att du ska kunna förbereda dig inför provet.

Hur lång tid får du på dig att mixa låten? Bara intressant att veta tycker jag 😆

Vilken utbildning är det? Undrar också detta bara för ren personlig nyfikenhet 😆

MVH

Anders

Postat
Öva öva och öva inför provet. Fråga här på forumet om folk skulle vilja bidra med lite filer som du kan få testa att mixa. Vad använder de för DAW? Är det analogt mixerbord? är det externa effekter? Dessa delar är viktiga för att du ska kunna förbereda dig inför provet.

Hur lång tid får du på dig att mixa låten? Bara intressant att veta tycker jag 🙂

Vilken utbildning är det? Undrar också detta bara för ren personlig nyfikenhet 🙂

MVH

Anders

Jag vet inte alls vad det är för något man ska använda sig av, bara att man får 10-15 minuter på sig(dock är det inget krav att mixen ska bli klar), balans, EQ, effekter står det i infon.

Utbildningen heter Musikproducentutbildning och är på Geijerskolan i Ransäter(folkhögskola)

Postat
Jag vet inte alls vad det är för något man ska använda sig av, bara att man får 10-15 minuter på sig(dock är det inget krav att mixen ska bli klar), balans, EQ, effekter står det i infon.

Utbildningen heter Musikproducentutbildning och är på Geijerskolan i Ransäter(folkhögskola)

Hejsan

Läste lite om utbildning. Och det är Logic du ska mixa i eller på ett Toft atb24 bord. Som du säger så behövde mixen inte bli klar, MEN du skulle kunna berätta hur du skulle gått vidare och varför (vilket ställer ännu högre krav än att göra tycker jag). Så mitt tips är att försöka få tag i någon du känner som har Logic och få en ordentlig genomgång av det. Samt som jag sa, öva på att mixa och att sätta ord på det du gör.

MVH

Anders

Postat
Hejsan

Läste lite om utbildning. Och det är Logic du ska mixa i eller på ett Toft atb24 bord. Som du säger så behövde mixen inte bli klar, MEN du skulle kunna berätta hur du skulle gått vidare och varför (vilket ställer ännu högre krav än att göra tycker jag). Så mitt tips är att försöka få tag i någon du känner som har Logic och få en ordentlig genomgång av det. Samt som jag sa, öva på att mixa och att sätta ord på det du gör.

MVH

Anders

Tack, jag ska se om jag hittar någon, dock använder dom flesta jag känner Cubase (och PC)

MVH

Viktor

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Har sökt den linjen för några år sedan, då det enbart var en ljudteknikgren till rocklinjen, och fick då ratta lite på ett trumset i logic. Det hela var väldigt avslappnat och du behöver inte oroa dig speciellt mycket tror jag. Det de vill se är att du hanterar spåren på ett "musikaliskt sätt" och att du inte drar iväg för mycket från genren. Ställa nivåer och rensa lite i ljudbilden med en eq räcker långt. Ett reverb eller två så man känner att mixen får lite djup. Att kunna logic bör nog inte vara ett krav, då jag var där kunde jag fråga efter var saker och ting fanns eftersom jag var van vid cubase.

Men som sagt, försök hitta material att öva på och nöt det ett tag tills du känner dig bekväm med hanteringen. I övrigt kan jag bara önska dig lycka till!

EDIT: såg nu att du redan hade gjort provet 😄 ibland lönar det sig att läsa igenom noggrant.. Hur gick det?

Redigerat av mösken
Postat
Hur gick det?

Det gick faktiskt långt över förväntan, killen som hade hand om provet var helsjysst och hjälpte mig om jag behövde hjälp och verkade faktiskt rätt nöjd med vad jag åstadkom.

Jag hamnade nia på reservlistan vilket jag faktiskt inte är helt fel med tanke på att jag aldrig mixat en låt förut.

Dessutom lärde jag mig massor! Ska nog börja spela in oftare och mixa lite hemma på skoj!😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.