Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är så trött på att min musikdator laggar/hackar.

Nu får det vara nog så jag har bestämt mig för att uppgradera min dator

så att jag kan klämma in lite mer RAM i den.

Just nu sitter jag på ett gammalt ASUS P4PE som endast kan ha upp till 2GB RAM.

Vad ska jag tänka på när jag ska byta moderkort?

Tack på förhand?

Annons
Postat

Om det är ett riktigt gammalt moderkort, så är det risk att du samtidigt måste byta hela paketet, med moderkort, CPU, RAM och grafikkort, eftersom standarderna ändras efter hand... 😆

Finns det inte fler nuffror i moderkortets modellbeteckning? Jag hittar inget P4PE hos ASUS...

Postat

googlar man lite snabbt på "ASUS P4PE" ser man att det är moderkort till en pentium 4... vilket har några år på nacken.

intel är ganska duktiga på att köra massa sockets som inte är kompatibla med varandra.

en uppgradering av cpu, minne & moderkort vore att rekommendera iom att det 'är så passa gamla grejer.

att enbart byta moderkort & köpa mer minne känns ärligt talat som bortkastade pengar, förmodligen får du köpa det begagnat med.

Postat
googlar man lite snabbt på "ASUS P4PE" ser man att det är moderkort till en pentium 4... vilket har några år på nacken.

intel är ganska duktiga på att köra massa sockets som inte är kompatibla med varandra.

en uppgradering av cpu, minne & moderkort vore att rekommendera iom att det 'är så passa gamla grejer.

att enbart byta moderkort & köpa mer minne känns ärligt talat som bortkastade pengar, förmodligen får du köpa det begagnat med.

+1

Postat

Ok där ser man. 😛

Men vad är då billigast? Köpa nämda komponenter eller rentav köpa en ny PC och ösa in hårddiskarna?

Postat (redigerat)

det är säkerligen billigare att köpa moderkort & minne begagnat men om man ser till prestanda ökningen så känns det imo som bortkastade pengar, då är det imo bätre med en billig uppgradering av moderkort, cpu & minne om du har råd med det.

som jag påpekat i någon/några trådar tidigare så har AMD väldigt prisvärda produkter som du kan kolla på om du nu bestämmer dig för att uppgradera datorn istället för att bara fixa nytt mb & minne.

jag rekommenderar iaf att köra på en billigare uppgradering om du har pengar till det.

Redigerat av LFX
Postat
det är säkerligen billigare att köpa moderkort & minne begagnat men om man ser till prestanda ökningen så känns det imo som bortkastade pengar, då är det imo bätre med en billig uppgradering av moderkort, cpu & minne om du har råd med det.

som jag påpekat i någon/några trådar tidigare så har AMD väldigt prisvärda produkter som du kan kolla på om du nu bestämmer dig för att uppgradera datorn istället för att bara fixa nytt mb & minne.

jag rekommenderar iaf att köra på en billigare uppgradering om du har pengar till det.

OK.. Men vi säger att jag skulle vilja uppgradera med moderkort, cpu och minne, vad är det då jag måste tänka på? Allt måste ju matcha för att datorn ska kunna jobba så optimalt som möjligt.

Postat
OK.. Men vi säger att jag skulle vilja uppgradera med moderkort, cpu och minne, vad är det då jag måste tänka på? Allt måste ju matcha för att datorn ska kunna jobba så optimalt som möjligt.

Du lär åka på att byta det mesta faktiskt, byter du CPU till en core2 (mindre än det vore dumt) åker du på att byta mamma. Byter du mammam åker du på att byta minne, och hittar du ingen med flera IDE platser behöver du kanske byta till sata diskar också (du kanske vill ha mer disk ändå - 1 tb kostar under 1000 kr). Sedan åker du troligen på att byta grafikkort också eftersom P4 har ofta AGP plats medans det är PCI-express som gäller nuförtiden.

Det enda du kan behålla är väl i princip chassi, DVD/CD samt några gamla diskar om de inte är för små.

Räknar du ihop allt det där kan du få en PC för samma pris, men det är ju roligare att bygga själv.

Däremot skulle jag satsa på ett högkvalitativt och beprövat moderkort - fel val där kan orsaka mycket problem med musikdatorer. ASUS brukar iofs fungera bra, men googla lite. Vill du t.ex. använda inbyggt firewire gränssnitt bör du kolla vilket chip som används.

Om du bygger själv, kolla vilka märken/modeller på minnen som respektive moderkort supportar. Se också till att byta den medföljande fläkten till en tystare. Minnesprestanda är mindre viktig, men satsa på 3gb. Du kan normalt ändå inte använda mer än 2gb till program i XP och kommer du över 4 gb totalt på ett 32-bitars system kan bios uppfatta det som strax över 3 i vilket fall (på min mamma fungerar det dock).

Har du råd så satsa på de nya i7 eftersom de har helt brutala musikprestanda. Du kommer nog uppleva de nya core processorerna som avsevärt snabbare (om programmet multitaskar d.v.s. - annars kanske inte).

//J

Postat

det bästa vore egentligen att sätta ihop en budget för vad uppgraderingen får kosta.

om du inte spelar så kommer man ju ganska billigt undan om man tar ett moderkort med inbygg grafik, inte koll på intel brädorna men såg att det fanns amd brädor med både dvi & vga direkt på moderkortet så det är ju praktiskt om man vill ha fler skärmar.

men ge oss ett ungefär på vad det får kosta så kommer du säkerligen få förslag på både amd och intel riggar.

vore bra att veta vad du har för nätagg. med ifall det måste bytas eller om det kommer klara nya komponenter.

Postat
det bästa vore egentligen att sätta ihop en budget för vad uppgraderingen får kosta.

om du inte spelar så kommer man ju ganska billigt undan om man tar ett moderkort med inbygg grafik, inte koll på intel brädorna men såg att det fanns amd brädor med både dvi & vga direkt på moderkortet så det är ju praktiskt om man vill ha fler skärmar.

men ge oss ett ungefär på vad det får kosta så kommer du säkerligen få förslag på både amd och intel riggar.

vore bra att veta vad du har för nätagg. med ifall det måste bytas eller om det kommer klara nya komponenter.

Jag vet inte riktigt hur mkt pengar jag borde lägga ner på min uppgradering...

men jag kan ju säga att jag jobbar mkt med elektronisk musik där inspelning av

sång och andra instrument kan förekomma. Jag använder mig också mkt av distortionspluggar vilket

äter mycket av CPU'n...

Jag känner att jag inte kan tänka så mycket på pengar i detta fallet eftersom att jag inte riktigt vet vad jag får för en viss summa...

Jag har inte så mycket pengar så jag vill helst inte köpa något onödigt.

En svår balansgång där...

Postat
Jag märker att jag inte har nämnt det, men jag har svängt ihop diverse generella tips HÄR. Kanske kan du ha lite nytta av dem...?

Kanonbra!

Tack för din länk!!

ska läsa igenom den när jag har tid!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.