Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Nu har jag hittat en mick som verkar både läcker och bra till mina syften, en Blue Microphones Bluebird!

Den är visserligen bara njure, men enligt diagrammet tar den upp ljudet väldigt brett så jag kan nog rikta den mot virveln och få med så där lite lagom av hängpuka, golvpuka och baskaggen. Den är bra för bla: "close-miking of drums, drum overheads",... det låter helt perfekt för mig.

http://www.bluemic.com/products/bluebird

Och den kostar inte mer än 3268 kronor och 40 öre hos Thomann som även bjuder på ljudprov. Jag tycker det låter asbra på sång alla fyra ljudproven.

Edit Pjaff: Den har ju superlågt noisevärde: Noise Level: 7 dB-A. Lägre har väl endast NT1-A med sina 5 db?

http://www.thomann.de/se/blue_bluebird.htm

Jag tänker gnälla åt mig minst lika bra pris på Börsen, det är ganska exakt vad jag har till godo.

Är det nån som har erfarenhet av en sån här? Bra som dåliga?

Upptagningsområdet ser ut som en vanlig njure i mina ögon.

Annons
Postat

Nu har jag lyssnat som bara den på Claes fantastiska sida, och jag tycker att det är bara de mickarna som kostar uppåt 10.000 kr som låter lika bra som Röde NT-2A. Röde NT1-A hittade jag inte nåt test på hos Claes, lite synd. Men idag hittade jag en snubbe på Youtube, Passion kallar han sig som sjunger och spelar gitarr nåt rent fantastiskt vackert, han har enbart använt sig av en NT1-A plus andra enkla grejer står det beskrivet, och det låter ruggigt bra. Det finns många vackra låtar med Passion där, tex den här som man kan lyssna på med HQ-ljud:

Det finns andra låtar där han sjunger längre ifrån micken, och med mindre reverb, det låter asbra på alla sätten. Passion gör ju en enorm reklam för Röde. Här kör han torrt och utan damstrumpan:

Jag tänker i alla fall (nästan ganska säkert) köpa två st NT1-A och använda de som sidomickar vid pukorna, i mitten vid virveln strax ovanför kaggen sätter jag den ena av de två NT2-A jag redan har. Jag var ju ute efter nåt att omnikoppla som mittmick, och jag såg väl inte skogen för alla trän, jag har ju redan två kanonbra omnimickar, de låter ju lika bra som Neumann tycker jag, har läst andra som tycker lika. Så då vore det ju rejält dumt att använda dem som cardioid sidomickar och köpa en ny dyr mick med omnimöjlighet. I bland blir jag förvånad över hur korkad jag är! 😊

Så nu lutar det nog åt att jag kör EV ND686 på baskaggen, NT2-A som mittmick och två NT1-A som sidomickar. Lite tråkigt att köpa Röde igen, men va fan, jag tycker ju de låter så bra. Tystare än allt är ju NT1-An också.

Gör jag så här kan jag micka gitarrstärkaren på ett lyxigt sätt, jag sätter min Sennheiser E906 mot tyget och en NT2-A omni, eller 8-kopplad en meter ut. Jag kan ställa combon i ett dörhål med Sennheisern på insidan i samma rum som trummorna, sen kan jag micka combon från baksidan med NT2-A och slippa trumslasket in i den.

Att en NT2-A är likvärdig med en Neumann eller lika dyra mickar är ju att ta i... Men jag resonerar som så att ska jag få fram bättre ljud än det jag får med mina NT2-A då är nästa steg att köpa en riktigt dyr preamp. Och det får bli om några år i så fall. Med det jag har att spela in med nu hänger det mest på mickplacering och mixning hur det låter. Och framförallt, hur det spelas och sjungs!

Film från min mobila inspelnings-studio!

Postat

har du nånt mindre mixerbord som du kan sätta flera micar i och sedan spela in på en kanal (eller kanske 2 om det är stereo ut och panorera åt vänster-höger det du vill ha på respektive kanal) då kan du ju få fler kanaler tillgängliga vid tex. live inspelningar.

eftersom du verkar tycka röde är de micar som passar dig bäst så borde du kanske kolla upp alla deras micar, e har väl fler modeller.

Postat
har du nånt mindre mixerbord som du kan sätta flera micar i och sedan spela in på en kanal (eller kanske 2 om det är stereo ut och panorera åt vänster-höger det du vill ha på respektive kanal) då kan du ju få fler kanaler tillgängliga vid tex. live inspelningar.

eftersom du verkar tycka röde är de micar som passar dig bäst så borde du kanske kolla upp alla deras micar, e har väl fler modeller.

Den metoden har jag redan testat, jag körde in tre trummickar på en kanal när jag spelade in Buzzking´s. Men nja,... Det tillför lite extra brus. Men blir det liveinspening av ett band med typ sju musiker blir det ju så man får göra.

Jag beställde även en Art splitter, som kan dela en micsignal i två, en till PA, en till inspelning och som även kan göra tvärtom, två mickar i, en signal ut. Kan nog fungera bra med två SM57 på virveln. Eller närmickning av häng o golvpuka. Det blir ju visserligen mono, men den lilla dosan är passiv och tillför nog inget brus att tala om.

Rödes småmembranare tycker jag låter lite tunna i de test jag hört. Fast en K2 vore fint!

Postat

På Rödes hemsida kan man höra NT1000 som oh på trummor (John Butler trio)

DEt finns flera livegrejer med dem på tuben... Bildväxlingarna är så snabba att man inte hinner att se hur mycket, eller vad de närmickat trummorna med, men det låter very good, såna här trummor gillar jag. Så en kombination av NT2-A och NT1-A runt batteriet kan inte bli fel. Jag är nog på rätt väg. 😉

På ståbasen har de satt fast en mick under greppbrädan ser det ut som. Undrar vad det kan vara...

• 3 månader senare...
Postat

Köp ett par DPA4011, då behöver du inte längre leta efter mikrofoner. Kolla oxå på DPA4099 till gitarren. Finns inga mer naturtrogna mikrofoner. DPA är nästan det enda jag använder själv!

Postat
Köp ett par DPA4011, då behöver du inte längre leta efter mikrofoner. Kolla oxå på DPA4099 till gitarren. Finns inga mer naturtrogna mikrofoner. DPA är nästan det enda jag använder själv!

Det börjar nästan se ut som reklam nu. Du har rekommenderat DPA i varenda tråd du hittat om mikrofoner och då kan man ju undra hur det kommer sig för en nyregistrerad medlem?

Gör en medlemspresentation vettja så vi vet vilken filur du är.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.