Guitar Nilsson Postat 30 april 2009 Postat 30 april 2009 (redigerat) Tog hem ett par SE1000A med halvtums membran, men tyxkte de lät skramligt framför akustiska gitarren, CM3 låter mkt bättre. Jag är ute efter att live spela in olika band, körer, jazz, metal osv, mobilt var som helst, ingen egen studiolokal alltså. Och jag kan spela in på 8 spår max samtidigt, så tex trummorna får nöja sig med tre till fem kanaler normalt... De mickar jag har är 2 st Röde Nt2-A, har cardioid, 8 och omni, de är typ skitbra till allt. 2 st CM 3, ak gitarr, stråkar, piano? 2 st SM57 1 st AKGD122 kagge, basfiol, tuba? 1 st EVND686 baskagge. 1 st Sennheiser E906, elgitarr, virvel, saxofon mm Bytte in en AKG C1000S, den kan jag nog få tillbaka, ångrar det tror jag, vill ev ha en till likadan. Att köpa två NT1-A känns lite tråkigt och de kanske blir en besvikelse jämfört med NT2-A. Jag tror jag skulle vilja ha nåt jag kan använda som omni eller åtminstone som 8-kopplat. Men då kanske det bär iväg med stålarna, så hellre en bra cardioid än en halvbra omkopplingsbar. Två st Röde NT5 har jag funderat på, men de är nog ganska lika CM3, så det blir också tråkigt. Vad fattas på min hylla tycker ni? Kanske ett par bandmickar? Men hur ofta använder man såna? Och välter de i golvet ute på uppdrag går de väl sönder lätt? På nåt vis tycker jag att alla småmembranare går bort, för vad är vitsen annat än att de är små, det räcker med 2 st CM3, de kan jag stoppa ner i ett piano och få honkytonkljud... Stormembranare ger väl ett större och tajtare ljud, eller är det bara som jag inbillar mig? Vad tror ni om Audio Technica AT2035? Visst står det väl fel på Thomann att den är cardiod, omni och åtta? Den är väl bara cardioid? http://www.thomann.de/se/audio_technica_at2035.htm Vore väldigt kul med andra idéer, jag är nämligen heltorsk på alla sorts mikrofoner. Edit: Jag har ju möjligheten att välja bara en mick i stället för de här två jag lämnade tillbaka, Jag fyller lätt upp alla 8 kanalernas inspelning med det jag har ändå. Kanske en rörmick? En rörmick för ca 4000 som är riktigt bra även på trummor. Får man bara tid att lyssna in mickplaceringen kan man med en omnimick ta in både virveln (mest) och hängpuka och första golvpukan, samt att den avståndsmickar kaggen. Gjorde jag så kan jag ta resten av trummorna med mina NT2A Fan vad svårt skrek han! Redigerat 30 april 2009 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 30 april 2009 Trådstartare Postat 30 april 2009 Slå till på en bandmikrofon kanske? Är lite inne på en sån jag med. Kanske en Audio technica plus en bandmick? Vilken bandmick för 2000 är nåt att ha då?
Guitar Nilsson Postat 30 april 2009 Trådstartare Postat 30 april 2009 Lite extra edit.... Bekänner härmed att jag redan lessnat på Revoxen, det är för omständigt att redigera med den och jag kan med portan så bra nu att det är onödigt. Inte tillför den nåt heller, det är rena snygga mickljud och 24 bitars upplösning som gäller. (lite pinsamt att erkänna, men thats the shit) Kan jag sälja den för 4000, som jag gav för den, då kan jag ju köpa en mick för 7000. Eller två för 3500 styck. Då börjar det likna nåt va?
Guitar Nilsson Postat 30 april 2009 Trådstartare Postat 30 april 2009 Bump! Ingen som har nåt att säga om Audio Technica AT2035? 🥰
debatt Postat 30 april 2009 Postat 30 april 2009 Bump!Ingen som har nåt att säga om Audio Technica AT2035? 🙂 Jo, brorsan gillar den. Fast hans favvomärke är Sennheiser...
Anders F Postat 30 april 2009 Postat 30 april 2009 (redigerat) Hejsan Lyssna in dig lite på sontronics Sigma tycker jag. Tycker det en underbar som antingen OH eller rumsmick för trummor, piano/flygel, rent gitarrljud och viss sång också tycker jag. Den finns med på claes testsite, men se om du kan låna hem en och testa den. MVH Anders Sontronics Redigerat 30 april 2009 av Gizmozis
laxlaxlax Postat 30 april 2009 Postat 30 april 2009 Bekänner härmed att jag redan lessnat på Revoxen Håkan, eftersom jag följt din intensiva jakt efter revoxbandare på tre olika forum måste jag bara säga en sak: 😛
Gardinen Postat 30 april 2009 Postat 30 april 2009 Slå till på en bandmikrofon kanske? Precis min tanke innan jag såg ditt inlägg 😛 En BeyerDynamic M160 står i alla fall högt på min önskelista. Hörde den på gitarrstärkare med crunchdist en gång. Så äckligt bra ljud.
Guitar Nilsson Postat 30 april 2009 Trådstartare Postat 30 april 2009 Håkan, eftersom jag följt din intensiva jakt efter revoxbandare på tre olika forum måste jag bara säga en sak: 😄 Tre forum? Vilka mer än studio och kontrollrummet? 😎
Guitar Nilsson Postat 30 april 2009 Trådstartare Postat 30 april 2009 Hejsan Lyssna in dig lite på sontronics Sigma tycker jag. Tycker det en underbar som antingen OH eller rumsmick för trummor, piano/flygel, rent gitarrljud och viss sång också tycker jag. Den finns med på claes testsite, men se om du kan låna hem en och testa den. MVH Anders Sontronics Hur funkar bandmickar om man sätter dem lite halvnära virveln, ca 10 cm snett uppåt/utåt från kanten?
peterszabo Postat 1 maj 2009 Postat 1 maj 2009 Jag tycker att du ska prova fler Se mikrofoner. De passar till dom flesta instrument och röster, (dock inte alla) Icis och Gemini är mickar med fyllighet och en snygg karaktär, visst kostar dom lite men istället för 20 mickar behöver du två. http://www.thomann.de/se/se_electronics.ht...4f143f7d044a86f
Guitar Nilsson Postat 1 maj 2009 Trådstartare Postat 1 maj 2009 (redigerat) Jag tycker att du ska prova fler Se mikrofoner.De passar till dom flesta instrument och röster, (dock inte alla) Icis och Gemini är mickar med fyllighet och en snygg karaktär, visst kostar dom lite men istället för 20 mickar behöver du två. http://www.thomann.de/se/se_electronics.ht...4f143f7d044a86f DEn här SEn verkar ju underbar... Jag vill helst kunna omnikoppla den. Men den är nog för dyr för mig. http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=14063 Är det nån som testat denna bandmick?: http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=14063 Och länk till Isics? Redigerat 1 maj 2009 av Guitar Nilsson
sixties Postat 1 maj 2009 Postat 1 maj 2009 jag vet att jag läst om någon microfon av mygg modell som var väldigt bra att spela in trummor med (hela setet) i nått nr av studio, det lämpar väl sig mest för lugnare musik men det kanske kan vara nått.
Guitar Nilsson Postat 1 maj 2009 Trådstartare Postat 1 maj 2009 En sak jag funderat på: Finns det omni dynamiska mickar? Tycker det verkar som att ingen använder kondingar nära virveln. Nåt som passar när virveln, men som äen tar upp resten av trumsetet lite som avståndsmickar gör är vad jag vill ha... Sennheiser E905 verkar kanon på virvel, men den är nog ganska rejält riktad.
joachime Postat 1 maj 2009 Postat 1 maj 2009 Finns det omni dynamiska mickar? Tycker det verkar som att ingen använder kondingar nära virveln. Sennheiser MD21 är en rundtagande dynamisk mikrofon. Jag kan använda en konding till virvel, men då som komplement till ett överhäng eller liknande som tar upp det mesta av virveln. Min erfarenhet av att förlita sig på enbart närmickad konding på virveln är att det blir svårt att få transienterna att passa in i mixen. Hihaten brukar gå in rätt mycket i närmickad konding också. Kan bli lite problem att få balans mellan virvel och hihat. Men du kanske inte tänker sätta kondingen där man "brukar" sätta en dynamisk närmick? Tänker du placera den mitt-i-kitet? Där får du ju en helt annan balans mellan virvel och hihat.
peterszabo Postat 1 maj 2009 Postat 1 maj 2009 Jag köpte en kompressor av märket SM, och det var det värsta jag har köpt. Nu står den i hyllan och ser vacker ut bara. Mitt råd är: prova och lyssna Länk till Isic är samma som ovan, det är Se electronik som är tillverkare. JAM hade en billig bandmikrofon som var kanon under tusenlappen. Är det nån som testat denna bandmick?: http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=14063 Och länk till Isics?
Claes Holmerup Postat 1 maj 2009 Postat 1 maj 2009 DEn här SEn verkar ju underbar... Jag vill helst kunna omnikoppla den. Men den är nog för dyr för mig. Är det nån som testat denna bandmick?: MC04 från SM Pro Audio är en kinesiska OEM-mic, som är samma som många andra. Som jag har upplevt dem, så är det nog säkrare att ta någon av GoldenAge's modeller i stället, om man vill ha en billig bandmic. Bandmicarna är däremot alltid 8 och inte omni. Och länk till Isics? http://seelectronics.com/Icis.html En sE-mic som jag verkligen kan rekommendera, är 5600a mk2, som jag har själv. En riktig höjdare! 🙂
joachime Postat 1 maj 2009 Postat 1 maj 2009 Bandmicarna är däremot alltid 8 och inte omni. Eller supernjure som gamla Beyer M160, M260, M500 med flera.
laxlaxlax Postat 1 maj 2009 Postat 1 maj 2009 Tre forum? Vilka mer än studio och kontrollrummet? 🙂 Tror jag såg något inlägg på 99an? Full poäng för att du är en duktig jägare iallafall!
Anders F Postat 1 maj 2009 Postat 1 maj 2009 Hur funkar bandmickar om man sätter dem lite halvnära virveln, ca 10 cm snett uppåt/utåt från kanten? Hejsan Har inte testat den uppmickningen med bandmicken. Men om jag skulle spekulera så tror jag du skulle få för mycket botten ur virveln. Jag har upptäckt att där du normalt vill sätta mikrofonen så får du backa någon decimeter med sigman för att det ska bli som man förväntar sig. Men det är en vanesak. Sedan skulle jag nog vara lite skraj att sätta min bandmick så då den är lite känsligare mot luftströmmar än vanliga kondensatormikrofoner. Fördelen jag ser med Sigman och många andra bandmikrofoner av den nyare sorten är att de går på fantommatnng, vilket gör att de passar bra till även ljudsvagare instrument utan att bruset blir för påtagligt. Men Sigman har en speciell karaktär så jag råder dig verkligen till att testa den innan köp. Den passar inte alla tror jag. MVH Anders
Guitar Nilsson Postat 1 maj 2009 Trådstartare Postat 1 maj 2009 Go middag! Vid slitet med båten i em har har en inre syn vuxit sig allt starkare. Och det är tipsen på bandmick som gnagt sig in i min skrumphjärna! Nu har jag nästan slutgiltigt beslutat hur jag ska micka trummorna när jag spelar in mitt eget band. Det får kosta fem av åtta kanaler, tre räcker till bas och en gitarr. EV ND686 på baskaggen. Två NT2A på var sida om trummorna i lagom puk och cymbalhöjd, den på hihatsidan längre fram, styrbords NT2A mer bak åt golvpuka nr två. De här två ger stereo åt hela fan. Virveln mickar jag som miljarder andra gjort med två st SM57, men jag använder min nya ART splitapparat och kör in både över och under/sida-micken på en kanal. Sen som kronan på verket skaffar jag en bra bandmick och sätter som mono overhead så lågt det går utan att trummisen slår på den nånstans där den får med alla burkar o cymbaler. Med lite noggrann placering och lyssning i förväg ska det här monospåret återge hela setet med bravur, tom kaggen. Då får jag lite all möjliga mickar att leka med vid andra tillfällen och på mina egna trummor kan det nog bli ett ruggit läckert sound med två bra stormembranarare, två SM57 och en bandmick som samarbetar. Intressantare sound än om jag skaffar en tredje bra stormembranare som ska jobba ihop med Rödena. Förslag på ännu fler goa bandmickar som inte måste ha supergrymma preampar mottages gärna! 🙂
Guitar Nilsson Postat 1 maj 2009 Trådstartare Postat 1 maj 2009 Sennheiser MD21 är en rundtagande dynamisk mikrofon. Jag kan använda en konding till virvel, men då som komplement till ett överhäng eller liknande som tar upp det mesta av virveln. Min erfarenhet av att förlita sig på enbart närmickad konding på virveln är att det blir svårt att få transienterna att passa in i mixen. Hihaten brukar gå in rätt mycket i närmickad konding också. Kan bli lite problem att få balans mellan virvel och hihat. Men du kanske inte tänker sätta kondingen där man "brukar" sätta en dynamisk närmick? Tänker du placera den mitt-i-kitet? Där får du ju en helt annan balans mellan virvel och hihat. Ja, jag tänker mig isåfall typ kl 2 från trummisen sett. Ev SM57 skulle jag också prova från samma håll då den ena Röden kommer att hamna mellan hängpuka och hihat.
Guitar Nilsson Postat 2 maj 2009 Trådstartare Postat 2 maj 2009 Nu har jag tagit hem en Golden Age R1 tube active bandmick. Riggade upp den med krånglig elektrisk låda och mass-polig kabel bredvid en NT2-A. Det tog 10 sekunder, sen visste jag att jag inte gillade ljudet. Röden låter mkt bättre, bandmickar är nog inget för mig. 😲 Så nu står jag kvar på ruta noll, 😕 En rörmick med valbara riktningskaraktär tror jag mer på, pris max 4, 5 tusen spänn. Jag såg ett gammalt inlägg av den nu i bortgångne Analogfreak att Röde K1 har samma kapsel som NT2-A. Kan rördriften lägga till nåt bra till ljudet så det är värt mellanskillnaden? Jag har tittat lite på en ADK S7, den ska vara fin på snabba transienter och starkt ljudtryck. Men den är ju ingen "mitt i kittet-mick" med sin cardioidriktning. Hu vad velig jag blir. 🙂
debatt Postat 2 maj 2009 Postat 2 maj 2009 den nu bortgångne Analogfreak Hade ingen aning om att han hade dött... 😕
Guitar Nilsson Postat 2 maj 2009 Trådstartare Postat 2 maj 2009 (redigerat) Hade ingen aning om att han hade dött... 😕 Internetfiguren Analogfreak är väl bortgången om man säger så. Han syns inte till på Kontrollrummet heller. Han som var en så fin och snäll pojk. Han har väl fullt upp med inspelningar kanske. Edit: dumt stavfel Redigerat 2 maj 2009 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 2 maj 2009 Trådstartare Postat 2 maj 2009 (redigerat) Nu har jag hittat en mick som verkar både läcker och bra till mina syften, en Blue Microphones Bluebird! Den är visserligen bara njure, men enligt diagrammet tar den upp ljudet väldigt brett så jag kan nog rikta den mot virveln och få med så där lite lagom av hängpuka, golvpuka och baskaggen. Den är bra för bla: "close-miking of drums, drum overheads",... det låter helt perfekt för mig. http://www.bluemic.com/products/bluebird Och den kostar inte mer än 3268 kronor och 40 öre hos Thomann som även bjuder på ljudprov. Jag tycker det låter asbra på sång alla fyra ljudproven. Edit Pjaff: Den har ju superlågt noisevärde: Noise Level: 7 dB-A. Lägre har väl endast NT1-A med sina 5 db? http://www.thomann.de/se/blue_bluebird.htm Jag tänker gnälla åt mig minst lika bra pris på Börsen, det är ganska exakt vad jag har till godo. Är det nån som har erfarenhet av en sån här? Bra som dåliga? Redigerat 2 maj 2009 av Guitar Nilsson
Claes Holmerup Postat 3 maj 2009 Postat 3 maj 2009 (redigerat) Nu har jag hittat en mick som verkar både läcker och bra till mina syften, en Blue Microphones Bluebird!Den är visserligen bara njure, men enligt diagrammet tar den upp ljudet väldigt brett så jag kan nog rikta den mot virveln och få med så där lite lagom av hängpuka, golvpuka och baskaggen. Den är bra för bla: "close-miking of drums, drum overheads",... det låter helt perfekt för mig. http://www.bluemic.com/products/bluebird Och den kostar inte mer än 3268 kronor och 40 öre hos Thomann som även bjuder på ljudprov. Jag tycker det låter asbra på sång alla fyra ljudproven. Edit Pjaff: Den har ju superlågt noisevärde: Noise Level: 7 dB-A. Lägre har väl endast NT1-A med sina 5 db? http://www.thomann.de/se/blue_bluebird.htm Jag tänker gnälla åt mig minst lika bra pris på Börsen, det är ganska exakt vad jag har till godo. Är det nån som har erfarenhet av en sån här? Bra som dåliga? Den finns med på min testsite, men det visste du redan från diskussionen i Kontrollrummet... 😊 Svenskt listpris för Bluebird är 3695. Redigerat 3 maj 2009 av Claes
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.