Guitar Nilsson Postat 28 april 2009 Dela Postat 28 april 2009 Var till Musikbörsen med ett gäng grunkor jag aldrig använder och bytte in. For hem med två SE 1000a på öppet köp. Jag hade tre CM3, men lämnade igen en som jag inte använt, så nu har jag bla tre olika par mickar, två stormembrans NT2-A som de lyxigaste i min hylla, två CM3 småmembranare och nu de här som har ett halvstort membran. Jag ska gå upp i min lilla studio nu och testa hur de låter jämfört med mina andra mickar. Jag vill bla kunna ha dem till att få stereo rumsmickning... Jag bytte bla bort min ADK 51, och testade den innan för att vara säker på att den funkade. Jämförde den då också med min NT2-A och då hörde jag vilken enormt mkt bättre ljud den dyrare micken har. Gillar jag inte de här två SE 1000a lämnar jag tillbaka dem med sikte på två NT1-a i stället. Eller nåt annat. När man kan jämföra direkt med så bra mickar som NT2-A tar det inte lång stund att göra sig en uppfattning. Jag kommer att sätta upp tre stativ och ha tre mickar ikopplade samtidigt. Återkommer med lite högst personliga åsikter om en stund. Så här ser de ut på Thomanns hemsida. De skriver felaktigt att de har ett entums membran! http://www.thomann.de/se/se_electronics_se_1000a.htm Hemsidan http://www.seelectronics.com/sE1000a.html Den finns som USB-mick också till samma pris. Kanske nåt för de som nyss startat sin inspelningsbana? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 28 april 2009 Dela Postat 28 april 2009 Jag gissat på att SE1000 kommer att låta lite "luftigare" då de har en liten "presence boost" kring 10K. Troligtvis sämre botten än NT2-A. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 28 april 2009 Trådstartare Dela Postat 28 april 2009 Nu har jag testat lite snabbt... Först satte jag upp en NT2-A och en SE 1000a. Det första jag tänkte var att jag inte hörde nån skillnad, men efter en stund hör man att Röden är betydligt "stadigare". I den kan man sjunga helt utan kompressor, tom utan puffskydd om man bara siktar lite bredvid membranet. Me SEn låter riktigt bra när man sjunger i den. Jag spelade lite stålsträngad gitarr också och jämförde och hissade upp och ner mickarna. SEn lät en hel del skrälligare framför gitarren än Röden. Sen tog jag bort Röden och satte dit en Line Audio CM3 i stället. Den lät mkt bättre än SEn framför gitarren, men SEn lät tvärtom mkt bättre som sångmick. SEn har ingen shockmount och bullrar väldigt mycket mer än Röden när man rör fötterna på golvet. Röden är nästan helt okänslig för oväsen på golvet och tom om man tar i stativet, och då har jag bara kina shockmounts. CM3 bullrar den med, fast mindre än SEn. Jag skruvade på lite kompressor och reverb på bägge mickarna, plus att jag skar bort 7 db vid 60 hz och 2 db vid 14 khz på SEn som jag sjöng i samtidigt som jag spelade gitarr genom CM3an (rak eq). SEn lät då imponerande bra tyckte jag, i alla fall om man jämför med ADK51an som jag har i färskt minne CM3 är kanon på ak gitarr, men inte bra alls att sjunga i med basig skrovelröst. Jazzsångerskan jag spelade in live nyss, lät däremot ganska skapligt genom CM3an- minus för handljud eftersom hon hade den tejpad på PA-micken. ES1000a är sämre på ak gitarr, betydligt bättre på sång. Man kan ju då fundera om de är nåt vidare i närheten av trummor? Man borde ha riktiga shockmounts på dem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 29 april 2009 Trådstartare Dela Postat 29 april 2009 Det här med dunskänsligheten var en besvikelse. En trummis som stampar och slår sänder säkert ut massor med rummel-bummel-dunsar i golvet. Att sätta en sån här SE1000a på ett klämstativ på trumsargen går nog inte alls... Och på hemsidan ser jag ingenting alls om ev shockmounts som options."The mic ships with a built on shock cradle. Shock cradle? Chockförmedlare? Jag ska lyssna en vända till på den, men den får nog gå tillbaka till Musikbörsens hylla. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 29 april 2009 Dela Postat 29 april 2009 Tänk på att ljudtrycket hos trummorna gör att du inte gainar på lika mycket. Vibrationer från stativet hörs därför inte lika väl. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 29 april 2009 Trådstartare Dela Postat 29 april 2009 Jag satt och skruvade och lyssnade en bra stund i dag med, men nej... Till instrument låter den sämre än den billigare CM3, svårt att beskriva hur... det låter fladdrigt på nåt vis. Om man i stället beskriver NT2-A så har den ett enormt "stadigt" ljud. Som sångmick låter den, sE100a, ganska bra, men inte som Rödena så jag bestämde mig för att inte köpa dem. Det lutar åt att det blir två Röde NT1-A i stället. Lite dålig fantasi kanske, men då vet jag ungefär vad jag får och de är dessutom världens tystaste mickar, nåt jag värdesätter högt. eS1000a skulle jag tippa passar kanon till en kvinnlig lite vek röst. Jag gillade den inte. Det lät lite lätt överstyrt och skrälligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dogbuerner Postat 29 april 2009 Dela Postat 29 april 2009 Har aldrig hört den själv men det är väldigt subjektivt vad en själv gillar kontra andra. Helrätt att låna hem och kolla själv på samma sätt som du nu gjort. Nu vet du ju att den faktiskt inte passar dig. Lycka till i den fortsatta jakten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 29 april 2009 Dela Postat 29 april 2009 (redigerat) GRATTIS! Vilken jäkla lyx att kunna få låna hem mikrofoner för att testa dem! Jag frågade nu igen om jag fick låna hem en mikhållare för att testa omkretsen, men inte ens det gick... Fy fan. Redigerat 29 april 2009 av debatt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 29 april 2009 Dela Postat 29 april 2009 (redigerat) Röde NT2A... jaja... det är ju just den jag funderat över länge. Nu blev det förvisso en annan lösning till att börja med för min del. Men det är bra att den är bra, det ska jag ha i åtanke. MXL V67G och CM3. //:debatt Redigerat 29 april 2009 av debatt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 29 april 2009 Trådstartare Dela Postat 29 april 2009 Röde NT2A... jaja... det är ju just den jag funderat över länge. Nu blev det förvisso en annan lösning till att börja med för min del. Men det är bra att den är bra, det ska jag ha i åtanke. MXL V67G och CM3. //:debatt Kan man koppla in två X/Y CM3, plus en Röde NT1-A framför en akustisk gitarr, då får man ett grymt bra ljud. Det skulle duga på en ny Pink Floyd cd. Jag har blivit ännu mer fördomsfull mot kinamickarna. Kom på nu att jag bara lyssnat på den ena... Ska plocka upp det andra exet med och höra om de låter lika. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 29 april 2009 Trådstartare Dela Postat 29 april 2009 GRATTIS! Vilken jäkla lyx att kunna få låna hem mikrofoner för att testa dem! Jag frågade nu igen om jag fick låna hem en mikhållare för att testa omkretsen, men inte ens det gick... Fy fan. Jag har handlat på Börsen i typ 15, 20 år. Matte skulle leta fram nåt annat bra till bra pris. Mig frågar de om jag vet vad Thomann tar om jag för nån mick på tal. Såg att NT1-A är lite billigare i Sverige än Thomanns 1830... Jag tror den är typ lika bra som NT2-A, fast med bara ett membran. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 29 april 2009 Dela Postat 29 april 2009 GRATTIS! Vilken jäkla lyx att kunna få låna hem mikrofoner för att testa dem! Jag frågade nu igen om jag fick låna hem en mikhållare för att testa omkretsen, men inte ens det gick... Fy fan. Ett annat alternativ är ju att antingen kolla om dom har sama mick på affären eller ta med din egen, för att kolla omkretsen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 29 april 2009 Dela Postat 29 april 2009 Jag har handlat på Börsen i typ 15, 20 år. Matte skulle leta fram nåt annat bra till bra pris. Mig frågar de om jag vet vad Thomann tar om jag för nån mick på tal. Såg att NT1-A är lite billigare i Sverige än Thomanns 1830...Jag tror den är typ lika bra som NT2-A, fast med bara ett membran. Det är en helt annan kapsel i NT1-A och NT2-A så de låter inte lika. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 29 april 2009 Dela Postat 29 april 2009 (redigerat) Jag har handlat på Börsen i typ 15, 20 år. Matte skulle leta fram nåt annat bra till bra pris. Mig frågar de om jag vet vad Thomann tar om jag för nån mick på tal. Såg att NT1-A är lite billigare i Sverige än Thomanns 1830...Jag tror den är typ lika bra som NT2-A, fast med bara ett membran. Tror du det? Läste i någon annan tråd på forumet att skillnaden mellan 1:an och 2:an skulle vara ENORM. Tyckande... Observera att GAK UK tar £129=1546 SEK för den här Rode NT1A, inkl shock mount (värde £65) och bag. Soundslive, också UK, £129.99. Om nån ändå funderar på att köpa utomlands, menar jag... 😄 //:debatt Redigerat 29 april 2009 av debatt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 29 april 2009 Dela Postat 29 april 2009 ."The mic ships with a built on shock cradle. Shock cradle? Chockförmedlare? Cradle betyder vagga. du kanske har hört uttrycket: from the cradle to the grave, från vaggan till graven. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.