Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har hyrt ett studiorum i ett par år men pga flytt har jag nu studion hemma för ett tag.

Jag spelar in sång med en Röde K2 via E-Mu 1820 i ett vanligt rum.

Jag har gjort ett "tyg-mickbås" i ena hörnet, vilket ju funkar "ok" för diskanten men jag söker

någon tillfällig lösning för mellan och basfrekvenserna.

Jag har läst mycket om bas-absorbenter och det vore ju givetvis bäst med en redig basfälla efterssom jag även har lite problem med basen i rummet.

Som ni förstår, detta är en riktigt dålig förutsättning för att kunna ens mixa bas och spela in sång.

Finns det någon bra tillfällig lösning om maan inte har jättemycket plats och pengar?

*Skulle det hjälpa med någon bullerplatta tex bredvid mikrofonen?

* Hur placerar jag bäst mikrofonen, inne i hörnet eller ut mot rummet?

Jag är tacksam för all hjälp!

Annons
Postat

Lite grundläggande info kan du hitta HÄR.

Eftersom du säger att du vill ha en tillfällig lösning, så antar jag att du kanske inte vill lägga en farlig massa jobb på det och att en avstämd basfälla kanske därför är lite överkurs...? För att spela in sång behöver du inte lika mycket åtgärder (kolla i länken, under sångbås), men för att jobba med mixen, kan det bli svårt att köra med monitorer om du har problem med stående vågor - så om akustiken är omöjlig i rummet, skulle jag nog främst rekommendera hörlurar... Andra åtgärder (porösa absorbenter, som mineralull och akustikskum) är bra på att dämpa flutter och efterklang, men de rår inte på stående vågor (om materialet inte är väääääldigt tjockt... 😳 ).

Om mitt antagande är fel - och du ändå vill bygga en avstämd basfälla, så är exempelvis Gilberts första länk ruskigt bra, eftersom frågan stöts och blöts från alla håll och kanter i den mastodont-tråden. 😕

Postat

Tack för bra svar!!! 🤪

Claes är det alltså du som har skrivit wiki.kontrollrummet texten?

Jag har lusläst den för jag ska bygga studio om ett par månader, det är otroligt värdefull information för mig!

tackar hjärtligt!! 😄

Postat
Tack för bra svar!!! 😄

Claes är det alltså du som har skrivit wiki.kontrollrummet texten?

Jag har lusläst den för jag ska bygga studio om ett par månader, det är otroligt värdefull information för mig!

tackar hjärtligt!! 😄

Jag får väl erkänna mig skyldig... 🤪

Trevligt att du har haft nytta av den. Jag går in och modifierar artikeln lite då och då efter hand som jag lär mig mer eller hittar bättre sätt att formulera mig på. Allt är inte perfekt från början, men det är i alla fall en liten start. Ämnet är ju egentligen nästan oändligt stort, så det är svårt att pilla ihop helt komplett info om det...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.