Jump to content
Annons

[remixad] You saved me.. [Ny verre TEST]


Bass

Betyg?  

35 röster

  1. 1. Betyg?

    • 1. Suger
      5
    • 2. Duger
      3
    • 3. Guuuld
      22


Recommended Posts

LÅTNAMN: You saved me..

ARTIST/GRUPP:Bassel

GENRE:Pop?

LÅTLÄNGD:4.15

KOMPOSITÖR:Bassel

PRODUCENT:Bassel

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 3.89mb

STATUS:Färdig demo

LÅTLÄNK:you saved me..

Är detta bättre eller sämre??

NY verre på låten TEST!! Ny verre TEST

Beskrivning:

You saved me, heter låten och handlar igentligen om en tid då jag levde i ett ruskigt destruktivt förhållande... Och hur det ibland är så att ens förlust ibland kan leda till det bästa som hänt en 😄 Smörigt som f-n men samtidigt ruskigt verkligt & ärligt.

Redigerat av Bass
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här var en riktigt fin låt måste jag säga!

Det enda jag störde mig på. Eftersom jag själv är trummis,så sitter man (iallafall jag) ofta och väntar på till trummorna kommer igång 🙂 . Jag var ruskigt imponerad och är imponerad av hur fin stämning du har fått i låten.

Men du måste fixa till trummorna! Det känns på något sätt som de inte synkar riktigt för övrigt med det andra i låten. Prova att lägga ett annat komp. Ett mer avslappnat komp,men ändå saftiga trummor.

Detta kan verkligen bli något kommersiellt!

Toppbetyg ändå från min sida tack vare den fina stämningen. (trummorna varade ju ändå bara i nån halv minut eller vad det var 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kritiken.. fattar inte att man alltid är så ruskigt sugen på o höra av andras åsikter även om man bara skriver för sin egen skull osv 🙂

Detta med trummorna stämmer.. dumt att jag inte la ner lite mer tid på dom haha. Det är ju inte direkt tajt där ^^

Ska kolla upp det där 😄

Redigerat av Bass
Link to comment
Dela på andra sajter

Måsta säga att detta va nog det bästa jag har hört på forumet.

Kanon bra. Denna kommer loopas några gånger i mina högtalare=).

Men som sagt. Lite mer power i trummorna skulle inte sitta fel. =).

Toppbetyg här åxå.

🙂 erm, du det va tunga ord då jag hört en hel del bra här nu 😄

Verkligen ord som värmer då det är så att jag inte sysslat med musik på lääänge nu eftersom att jag lite fastnat eller tröttnat eller va man nu ska kalla det.

Men tack i alla fall.. det satt som en smäck här i kylan 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla även tamburinen om du ska lägga ner mer tid på denna låt,som jag tycker du ska!

En sak som vore skoj att höra är hur du gjort ekot på sången? Och hur du har spelat in den akustiska gitarren? Midipiano?

edit: stavfel

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla även tamburinen om du ska lägga ner mer tid på denna låt,som jag tycker du ska!

En sak som vore skoj att höra är hur du gjort ekot på sången? Och hur du har spelat in den akustiska gitarren? Midipiano?

edit: stavfel

Tjenare igen =)

Timeworks har ett kanon delay som jag använder ihop med deras Reverb.. blur riktigt mjukt o fint. Inget märkvärdigt där utan bara inställt för en viss tid och repeats.

Min akke är inspelad framför datorn med allt brus o vad det nu blir =)

Micken är en ADK51 och det jag gjort är att jag spelat in guran 2 gånger på separata spår och sen panorerat vänstra 10% vänster och högra 70% höger. Thats it.

Ska kolla tamburinen 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok har ändrat trummorna, vet inte om det blev bättre.. blev i alla fall bättre trumljud 🙂

Försökt tajta till lite här o där.. men jag har säkert missat nåt hehe börjar bli lite småtrött 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt! Sitter med fjuttiga datorhögtalare så jag kan inte uttala mig om mixen men det verkar låta helt OK.

Skönt med en riktig pop-ballad som omväxling till all house/dance/trance (och annat sånt där som jag inte förstår mig på)

/Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt med en riktig pop-ballad som omväxling till all house/dance/trance

Personligen tycker jag att det är alldeles för lite elektroniskt just nu (endast två av dom 10 översta trådarna hör till dance-träsket, resten är gitarrbaserad pop-rock), har svårt att vara konstruktiv i feedbacken. 😛

edit- försöker ändå:

Din akkegura tar lite för stor plats tycker jag, fram med eq-kniven.

Sången lite lite essig.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Långt ifrån min favoritgenre, men ett väldigt gediget hantverk. Skönt med folk som kan spela gitarr (hörs direkt). Skönt timing i nästan allting förutom trummorna.

Detta skulle kunna hippas upp rejält och bli nåt för dom större artisterna utan problem. Själva låten är skitbra gjord men produktionen får bara godkänt+ pga mossigheten.

edit: det blev "Guuld", men hade det funnits ett alternativ mellan "Duger" och "guuld" hade det blivit det.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på den nya remixen och det var klart mycket bättre. Jag listade ut vad det är som gör så att det känns grötigt när trummorna kommer in. Om du tar bort tamburinen från och med när trummorna kommer in så kommer det bli super. Tamburinen spelar inte exakt samma komp som trummorna,och det låter skumt.

Mycket bättre ljud på trummorna nu iallafall och tajtare!

Good work!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra! Tack för den lyssningen! 😛

Arret är klasssiskt för en sådan låt. Springsteen har gjort ett antal och hade varit intresserad av denna också. Passar min smak. Börjar med gitarr pch piano bygger på med stråk och en mycket snygg fiol och så trummorna. Vackert! Tambourinen låter för torr, tycker jag och försvinner bakom riden. Panorera tambourinen åt höger istället. Din röst gillar jag och uttrycket passar låten. Den blir dock en aning svag när trummorna kommer in. Har det med kompressionen att göra? Trummor "käkar" ju "headroom" eller hur de initierade nu brukar uttrycka sig?

Det överanvända alternativet till ert telefonsound på slutet hade varit ett utdraget wailande. Bra att inte ni också valde det!

GUUUULD!

/Swell

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken är en ADK51

Vilken modell av 51:orna har du?

ska köpa en sån själv och har hört att den utan highpassfilter osv låter bättre.

Precis ALLA jag pratat med är övertygade om att ADK A51 är den bästa micen med renast ljud för under 3000 spänn och ändå kostar den ju bara 999:- på musikbörsen (OBS! jag jobbar inte där fastän det kasnke låter som det nu 😛 haha!)

När det gäller låten va den väldigt snyggt gjord! Du har verkligen fått till sångljudet som någon tidiagre påpekat. Sången sitter klistrad i fejan på en men passar ändå på en sån här pass lugn låt 🙂

Trummorna är det ändå jag kan tycka låter lite sämre. Ta dig tid och spela in en livetrummis så kommer det bli toppbetyg 😄

bra jobbat verkligen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

*fanfar*

Mitt första inlägg

Yey! Jag har oxå en ADK A51....e. Väntar bara på syrran å komma hem så d kan bli lite användande av den 😆.....

Låten va jävligt skönt mixad/mastrad...(e d nån skillnad på dessa begrepp?)

Skulle precis fråga angående det grymma stereogura-soundet, men gött att du förklara d, då vet man hur d ska gå till! Låter riktigt fylligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken är en ADK51

Vilken modell av 51:orna har du?

ska köpa en sån själv och har hört att den utan highpassfilter osv låter bättre.

Precis ALLA jag pratat med är övertygade om att ADK A51 är den bästa micen med renast ljud för under 3000 spänn och ändå kostar den ju bara 999:- på musikbörsen (OBS! jag jobbar inte där fastän det kasnke låter som det nu 😮 haha!)

När det gäller låten va den väldigt snyggt gjord! Du har verkligen fått till sångljudet som någon tidiagre påpekat. Sången sitter klistrad i fejan på en men passar ändå på en sån här pass lugn låt 🙂

Trummorna är det ändå jag kan tycka låter lite sämre. Ta dig tid och spela in en livetrummis så kommer det bli toppbetyg 😄

bra jobbat verkligen! 😄

Tjenare!

Micken är en ADK51a type III, själv är jag inte så där super nöjd med micken.. Börjar bli lite sugen på att leta upp någonting annat som passar min röst bättre.

Men kanske prova köra dubbla ADKs först kanske? Kan kanske bli skysst 😆

Ang trummorna.. haha, fan va det är svårt.. är det något instrument jag lirar hellre än bra så är det just trummor. Bara att inse att det är kört för mig där =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken är en ADK51

Vilken modell av 51:orna har du?

ska köpa en sån själv och har hört att den utan highpassfilter osv låter bättre.

Precis ALLA jag pratat med är övertygade om att ADK A51 är den bästa micen med renast ljud för under 3000 spänn och ändå kostar den ju bara 999:- på musikbörsen (OBS! jag jobbar inte där fastän det kasnke låter som det nu 😄 haha!)

När det gäller låten va den väldigt snyggt gjord! Du har verkligen fått till sångljudet som någon tidiagre påpekat. Sången sitter klistrad i fejan på en men passar ändå på en sån här pass lugn låt 🙂

Trummorna är det ändå jag kan tycka låter lite sämre. Ta dig tid och spela in en livetrummis så kommer det bli toppbetyg 🙂

bra jobbat verkligen! 😄

Tjenare!

Micken är en ADK51a type III, själv är jag inte så där super nöjd med micken.. Börjar bli lite sugen på att leta upp någonting annat som passar min röst bättre.

Men kanske prova köra dubbla ADKs först kanske? Kan kanske bli skysst 😮

Ang trummorna.. haha, fan va det är svårt.. är det något instrument jag lirar hellre än bra så är det just trummor. Bara att inse att det är kört för mig där =)

Fint hantverk. Och såå tråkig.

😆 1 av 2 dåra 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt och produktion. Du har en riktigt bra röst och det gör hela skillnaden för en sån här låt. 🙂 Bra körer också. Håller i övrigt med om det mesta som har sagts tidigare om trummor och tamburin.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe.. fan va kul att det varit så mycket respons på låten! 😆 Skitkul!!

jag har lagt körena själv.

Alla ljud kommer från sampletank förutom gitarren då.

Trummorna har jag suttit och smackat in live med pekfingervalsen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken är en ADK51

Vilken modell av 51:orna har du?

ska köpa en sån själv och har hört att den utan highpassfilter osv låter bättre.

Precis ALLA jag pratat med är övertygade om att ADK A51 är den bästa micen med renast ljud för under 3000 spänn och ändå kostar den ju bara 999:- på musikbörsen (OBS! jag jobbar inte där fastän det kasnke låter som det nu 🙂 haha!)

När det gäller låten va den väldigt snyggt gjord! Du har verkligen fått till sångljudet som någon tidiagre påpekat. Sången sitter klistrad i fejan på en men passar ändå på en sån här pass lugn låt 🙂

Trummorna är det ändå jag kan tycka låter lite sämre. Ta dig tid och spela in en livetrummis så kommer det bli toppbetyg 🙂

bra jobbat verkligen! 🙂

Tjenare!

Micken är en ADK51a type III, själv är jag inte så där super nöjd med micken.. Börjar bli lite sugen på att leta upp någonting annat som passar min röst bättre.

Men kanske prova köra dubbla ADKs först kanske? Kan kanske bli skysst 😉

Ang trummorna.. haha, fan va det är svårt.. är det något instrument jag lirar hellre än bra så är det just trummor. Bara att inse att det är kört för mig där =)

Okidoki, köpte en ADK Vienna idag och ska lira in acke med den imorrn .. kan kanske lägga upp resultatet här nån gång så får du höra om du vill byta upp dig 🙂

allmän intressant fråga, vad har du för gurka?🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken är en ADK51

Vilken modell av 51:orna har du?

ska köpa en sån själv och har hört att den utan highpassfilter osv låter bättre.

Precis ALLA jag pratat med är övertygade om att ADK A51 är den bästa micen med renast ljud för under 3000 spänn och ändå kostar den ju bara 999:- på musikbörsen (OBS! jag jobbar inte där fastän det kasnke låter som det nu 🙂 haha!)

När det gäller låten va den väldigt snyggt gjord! Du har verkligen fått till sångljudet som någon tidiagre påpekat. Sången sitter klistrad i fejan på en men passar ändå på en sån här pass lugn låt 🙂

Trummorna är det ändå jag kan tycka låter lite sämre. Ta dig tid och spela in en livetrummis så kommer det bli toppbetyg 🙂

bra jobbat verkligen! 🙂

Tjenare!

Micken är en ADK51a type III, själv är jag inte så där super nöjd med micken.. Börjar bli lite sugen på att leta upp någonting annat som passar min röst bättre.

Men kanske prova köra dubbla ADKs först kanske? Kan kanske bli skysst 😉

Ang trummorna.. haha, fan va det är svårt.. är det något instrument jag lirar hellre än bra så är det just trummor. Bara att inse att det är kört för mig där =)

Okidoki, köpte en ADK Vienna idag och ska lira in acke med den imorrn .. kan kanske lägga upp resultatet här nån gång så får du höra om du vill byta upp dig 🙂

allmän intressant fråga, vad har du för gurka?🙂

Ska bli kul o höra 🙂

Gitarren: håll i dig nu, en Ibanez från MB för 1700kr 🙂 Råkade har riktigt skitiga strängar på min Martin =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle va' kul å höra va' du har för grejer i din studio, jag menar det låter ju skitbra, i alla fall i mina öron 🙂 .

Kul att du tycker att det låter bra 🙁

Ska väl säja att jag ofta lyckas få det att låta skit mé! Men det känns som att soundet blev rätt ok ändå?

Ok, då ska jag ta och berätta det då.

Jag sålde ut allt jag hade för 5:e gången när jag bestämt mig för att lägga ner det där med musik 🙁

Och nu när jag blev lite sugen igen så köpte jag upp en liten budget variant på ljudkort och mixer.

Så det jag använde till denna låt va:

Ljudkort: Egosys Juli@ (rekomenderas inte, tycker ASIO drivisarna är lite ostabila)

Mixer: UB1002 (brusar)

Mick: ADK51a type III (prisvärd mick)

Gitarr: Ibanez, en billig variant (man får vad man betalar för)

Keyboard: Korg X5 (använder aldrig några ljud från den.. )

Logic audio (ARGH! att dom slutat göra detta för PC)

Sampletank (Sonic Reality piano, bas, stråkar, baskagge och virvel)

LM4 (använde ett trumset från Wizoosound för cymbalerna och hihat)

Plugins jag använde va reverb, compressor, eq och delay från Timeworks. (världens bästa reverb?)

Och så mixade jag ner enbart med hjälp av mina Sennheiser HD280 PRO lurar.

Ingen som har klagat direkt ännu på taskig mix så dom verkar fungera rätt bra.

Men det är rätt fel och enbart köra lurar 😄

Stor förbättring till ljudet va att jag flyttade inspelnings platsen för Sångspåren och akken till vardagsrummet. Blev betydligt bättre än när jag spelade in i mitt "studio" utrymme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...