Justwannagroove Postat 26 april 2009 Postat 26 april 2009 Tjena! Jag ska spela in mina trummor hemma för ett projektarbete med en kompis. Vi har en studio i skolan, men den är totalt uppbokad så jag har fått låna hem lite prylar så jag kan spela in hemma istället. Viktig fakta: Min utrustning: Pearl MMX trumset, hyffsat välstämt. En rad virveltrummor (hade tänkt använda en suprapfonic från 67) Bra cymbaler Shure PG56 x 3 Shure PG52 Shure PG81 x 2 Shure Beta 58 JJ labs beta 52 kopia JJ labs sm 57 kopia AKG 414 x 2 Diverse skräpmikar Motu 892 MKI Macbook Logic 8 trummorna är placerade mot en vägg, samt är riktade mot en rad garderober. rummet har måtten (ca) 8x6 m men garderoberna tar upp kanske 70 cm på den väggen. har en soffa, en säng, lite lådor och pryttlar i rummet också. Problemet DET LÅTER SKIT! Jag har inte ens börjat spela in, men jag plockade upp en PG56a och flyttade runt den på pukorna för att bara testa lite inför soundcheck imorgon. jag slogs direkt av att jag aldrig tidigare hört något så platt. Trummorna har aldrig låtit riktigt 100 i mitt rum, som jag misstänker ha ganska dålig akustik. Det ekar inte men är väldigt kallt. Jag tänkte dock att eftersom jag närmikar trummorna borde det vara ett snarlikt ljud jag skall få som när jag sätter örat nära trumman, vilket låter resonant och fint. I skolan har vi ett Yamaha stage custom som jag brukar mika upp med en beta 52'a på kaggen, beta 58'a + någon annan dynamisk på pukorna. Detta körs genom ett litet mackie 24 - 8 bord utan några analoga prylar, via ett motu 828 MKI in i logic 8. Allt låter oftast bra direkt. Trummorna hemma hos mig är minst lika bra och PG-mikarna är ändå helt okej? De borde göra jobbet iaf. Varför låter det så platt? Beror det helt enkelt på mitt rum? Och finns det något jag kan göra för att förhöja basen i rummet isf? -som jag tror är problemet. Jag har varken tid eller pengar att köpa massa proffsdiffusorer att sätta upp. Däremot täcken och annat spartanskt. Testade som sagt att vinkla och flytta mikarna lite. Inte ens att brutal-EQ'a fick det att låta skapligt. Jag skall självfallet ta mig tid imorgon och jobba med stämning och liknande, jag började trots allt nu ikväll kl 21. Men är det liksom dödfött rent spontant? Det känns som att det borde kunna låta helt okej med den utrustning som finns tillgänglig.
bonzo Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 (redigerat) Trummickning är inte min starka sida, men det första jag tänker på här är att det kanske är fasproblem nånstans. Det brukar iofs låta mer ihåligt än kallt och platt. Testa med att flippa om fasen på någon kanal i taget och se om det inte blir bättre. En annan sak är att ett tokdämpat rum kan döda det mesta. EDIT: Som wonderboy mycket riktigt påpekar kan det inte gärna vara fasfel med endast en mick. Ska gnugga gruset ur ögonen och läsa ordentligt nästa gång.. Redigerat 27 april 2009 av bonzo
wonderboy Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 Fasproblem kan det inte vara med en enda mick. De trumrum jag fått se i verkligheten som verkligen imponerat och en del man fått se och läsa om i fackpress har ju varit ganska, t o m mycket kala. Jag har sett trumrum med stenbeläggning på golv och/ eller vissa väggar. I en studio som låg i Lilla Edet var man särdeles stolta (med rätta) över sitt trumrum. De hade just detta samt att man hade tagit bort innertaket så att man fick dubbel takhöjd och sen rivit ur nästa innertak också så att man kom ända upp i nock. Sen hade man klätt taket med rustika ek- eller bokbrädor. Ett par av väggarna hade något slags dämpande material i sig. Jag måste tillstå att jag inte tyckte det lät så väldigt bra när jag stod och lyssnade till en trummis i det trumrummet, bara otroligt högt och fruktansvärt hårt ljud - även rumsljudet. Det lät dock helt annorlunda när man förflyttat sig till kontrollrummet. Teknikern lekte med balanserna från en fet stereomick som han hade placerat lågt, rakt framför setet, kanske tre meter ut från trummorna och de ambiencemickar som hängde ner från balkarna ca 2 - 2,5 m upp från golvet. Genom att laborera med balanserna från dessa gentemot närmickarna, kändes det som att han kunde få till allt ifrån ett tätt, funkigt trumljud till Bonham med fullt ställ och allt däremellan. När Du beskriver Ditt rum så låter det som att Du har schyssta förutsättningar för en hemmatruminspelning. Vad har Du för material på golv, väggar och tak? Finns det mer än garderober där? Du kan inte slänga upp ett ljudexempel? Då tror jag att det finns många här som kunde komma med konkret hjälp.
joachime Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 8x6 meter, det är 48 kvm. Ett riktigt stort rum. Stämmer det? Vad har du för takhöjd?
kajan Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 Du skrev att du skulle börja jobba med stämningen och det kan ju vara en faktor i det här fallet. Om du t ex har slagskinnen ganska löst spända så kan det låta väldigt platt. Annars får du kolla igenom mikplacering och kedjan från mik till dator så att det är ok.
Justwannagroove Postat 27 april 2009 Trådstartare Postat 27 april 2009 Well... kan säga att det har löst sig. Det är så pinsamt, men jag glömde ställa in Motu-kortet i logic. Jag spelade alltså in med macmiken... Så går det när man är trött och ivrig! Det förklarar också varför jag inte kunde höra skillnad på pg81'an och 414'an med alla olika inspelningar i AB-test... kul grej!
Guitar Nilsson Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 Well... kan säga att det har löst sig.Det är så pinsamt, men jag glömde ställa in Motu-kortet i logic. Jag spelade alltså in med macmiken... Så går det när man är trött och ivrig! Det förklarar också varför jag inte kunde höra skillnad på pg81'an och 414'an med alla olika inspelningar i AB-test... kul grej! Haha! Kul med lite pinsamheter! 🙂
mösken Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 haha, underbart! Stort att erkänna sitt fel också! Speciellt på ett ställe som detta
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.