Lundin Postat 26 april 2009 Postat 26 april 2009 När informationen först läckte ut här på forumet minns att jag tänkte " hmm.. säkert ännu en värdelös pryl med massa onödiga finesser som ingen någonsin kommer ha användning för " Andra gången var när jag stod öga mot öga med den på favvismusikaffär'n och tänkte "hur fasen ska man kunna jobba med den här på ett snabbt och smidigt sätt utan att trolla in sig i en återvändsgränd? det finns ju miljarder parametrar att pilla på.. ähh.. orka!! " gick sen därifrån.. I förrgår, fredag, solsken, varmt i luften, humöret på topp, påväg till gymmet men slank ner en snabbis på 4sound och sonderade av terrängen så inget nytt hade dykt upp sen sist.. .. det blev ingen träning.. det blev en Maschine.. Efter en hel helg och lika många timmar med den här burken förstår jag vad jag saknat från den tiden man jobbade med trumsamplers.. minns att jag älskade min MPC för dess roliga gränssnitt och det sväng man kunde få till, men att man ofta kände att den var såååå klumpig med alla diskar att hålla reda på och var ljuden fanns, laddtider, skriv/läsfel, sync mot datorn, e.t.c. Maschine gör beatmaking till ett snabbjobbat nöje med sitt genomtänkta Tag-system ( liknande den som finns i KORE) där man dessutom enkelt importerar egna bibliotek av ljudfiler och tillsammans med en simpel sökfunktion i Editläge, lika snabbt tag'ar dem.. sen drar man in några ljud via det grafiska gränssnittet, eller genom sökfunktionen i hårdvaran och är igång och gör beats på nolltid, inga konstiga kringelkrokar - inget strul, bara sväng i 180. Snabbjobbat gränssnitt i hårdvaran där varje triggplatta har en mängd olika, nödvändiga funktioner tillgängligt via dedikerade knappar gör att man knappt behöver fundera över det tekniska när man skapar... Heja Tyskland!
slejnard Postat 26 april 2009 Postat 26 april 2009 Men hoppas du inte förväntar dig kommentarer 🙂 Hela ämnet å inlägget låter som färdigt på någe vis... 😄 Låter jättebra och jag har observerat att du verkar vara skorpion! 😄
Lundin Postat 26 april 2009 Trådstartare Postat 26 april 2009 Det kanske är fler som funderat på vad den här burken egentligen gör, och om det kan vara något att lägga slantarna på så det var väl tänkt som en mini-recension. / Skårpijonen
gumpbert Postat 26 april 2009 Postat 26 april 2009 Tufft, grattis till kul köp 🙂 Hur känns padsen jämfört med MPC/MPD?
Gain Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 Det kanske är fler som funderat på vad den här burken egentligen gör, och om det kan vara något att lägga slantarna på så det var väl tänkt som en mini-recension. / Skårpijonen Visst har man det...samma tankar från närmast onödig pryl till ökad nyfikenhet efter att ha läst lite om den. Fan vågar lägga händerna på den efter dina rader, kommer ju varken att se solen eller en uteservering på några månader 😑 Svingratten verkar sitta på mastern..kan du köra separat swing per ljud/slot? Tänkte på beatdesignern i Cubase 5, där man har två olika på "mastern" och respektive ljud kan förutom att använda valfri swingfaktor också ha separata offset. /Another Scorpio 😄
Lundin Postat 27 april 2009 Trådstartare Postat 27 april 2009 Tufft, grattis till kul köp 😄 Hur känns padsen jämfört med MPC/MPD? Måste nog säga att triggplattorna är minst lika bra som i MPC'n jag hade, vet inte vad NI gjort men eftersom de gjort ett eget gränssnitt mellan datorn och tillhörande mjukvara är det nog optimerad överföring av signalen, för det går att få väldigt bra feel i spelet... och att det låter likadant när mjukvaran spelar upp det man nyss spelat 😑 Nu är jag själv lite ringrostig i spelet men jag tror att de flesta med normalt taktsinne kan spela in sitt beat utan att behöva efterkvantisera i större utsträckning, känner också att man gärna experimenterar mer och att man inte behöver klicka sig igenom flera lager av kataloger innan man kommer fram till vad man söker.. Jag har en svag aning om att det var något i överföringen av triggsignalen från MPD'n till datorn och mjukvaran man använde som gjorde att det man spelade in från MPD'n blev lite si och så.. men minnet kanske sviker mig.
Johan Royen Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 Jag testkörde Machine till nummer 4-09 (delar av testet hittar du här) och kan bara hålla med. Bara det att du kan styra varenda parameter i mjukvaran direkt från kontrollytan, och att du får plats med ett nästan obegränsat antal ljud...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.