Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Original Neve 1073 har jag använt men inte dom nyproducerade.

Men här finns en artikel om den nya:

http://www.eqmag.com/article/ams-neve-1073/Dec-04/2262

Och Rupert själv om designen.

Riktigt intressant läsning! Dock så verkar det vara nya modulen han skriver om som även har eq:n. DPA som jag nämnde är ju bara pre amp, men jag förutsätter att det är exakt somma pre amp som i modulen, vilket då bådar väldigt gott. Det får verligen bli till att testa båda.

MVH

Anders

Annons
Postat
finns ju två orginal 1073 moduler rackade å klara på JAM..

//S

Fast det va modulerna vad jag kunde se, och jag är bara ute efter pre ampen just nu. Men jag tackar för tipset!

MVH

Anders

drloop (oregistrerad)
Postat

1073 är designad som en mixerbordsmodul och inte som en lös preamp från början.

Postat
1073 är designad som en mixerbordsmodul och inte som en lös preamp från början.

Det vet jag. Men AMS-Neve har ju gjort enbart pre amparna tillgängliga i 1u rackformat via sina modeller DPA och DPD. Och det är dessa jag menar som borde ha exakt samma pre amp som modulen, men priset blir lite billigare eftersom det bara är pre ampen 😊

MVH

Anders

drloop (oregistrerad)
Postat

OK, då förstår jag.

Postat (redigerat)
Dexter säljer ju sin Neve 1073 DPA..

//S

Jo, men jag kan inte registrera momsen i firman tror jag om jag köper via honom 😊 Tyckte han skrev det.

MVH

Anders

EDIT: För mig innebär det att det bara skiljer ca 2000 mellan begangnad och ny

Redigerat av Gizmozis
Postat
Jo, men jag kan inte registrera momsen i firman tror jag om jag köper via honom 😊 Tyckte han skrev det.

MVH

Anders

Vet inte vad den kostar ex. moms ny ?

//S

Postat
Vet inte vad den kostar ex. moms ny ?

//S

21000kr står det på sidan, sedan kanske man kan få ner lite till om man pratar med dom. VEt inte hur lätt det är att pruta lite då jag inte handlat av dem förr.

MVH

Anders

Elof (oregistrerad)
Postat
Okej, så vad du tycker så är inte 4081:an värd att köpa? Gillar att den är integrerad med midi direkt i pro tools. Vad tycker du om 1073DPD eller vad de heter. De där som är tvåkanaliga pre amps. Ja, vi får se hur den känns när man testar den 😊 Att den är plastig i rattarna gör mig inte så mycket då jag inte kommer röra dem särskilt mycket på grund av integrationen, har jag tänkt iaf 🙂

MVH

Anders

EDIT: Fast om jag inte fattat fel så är det väll samma pre amps i 4081:an som det är i den äldre 1081:an, eller har jag missuppfattat det? MEn man har ju ingen EQ eller något med.

EDIT: ska be att få hem en 1073:a DPA också och testa. KAn tänka mig ekonomiskt att sträcka mig till att köpa två sådana istället för en 4081:a om de låter betydligt bättre. Eller varför inte en 1073 + en earthworks 1022. hm...nu börjar jag fundera massa igen. Ska testa 4081:an och 1073:an först och främst *ler*

Är du säker på att du behöver 4 långsamma mickpreamps?

Jag har visserligen inte testat preampen i fråga. Har testat vintech, vintage design och original 1073or (eller om det var 81or) och kände efter ett tag att det var onödigt att ha för många "långsamma" kanaler i studion.

Det är en ganska rejäl skillnad på neve och rena, snabba saker som red, hardy, api osv...

Vad planerar du att spela in?

Alltför långsamma preamps på trummor är jag inte ett fan av...

Postat (redigerat)
Är du säker på att du behöver 4 långsamma mickpreamps?

Jag har visserligen inte testat preampen i fråga. Har testat vintech, vintage design och original 1073or (eller om det var 81or) och kände efter ett tag att det var onödigt att ha för många "långsamma" kanaler i studion.

Det är en ganska rejäl skillnad på neve och rena, snabba saker som red, hardy, api osv...

Vad planerar du att spela in?

Alltför långsamma preamps på trummor är jag inte ett fan av...

Jobbet som ligger närmast är jazz band, med lite blås, piano, sång, trummor, bas osv. Men jag vill ju absolut att det ska funka även till andra stilar. att 4081:an/1081:an är lite långsam har jag hört också. Men jag vet ju inte "hur" långsam den är eftersom jag aldrig testat den. Fast för många långsamma kanaler blir det nog inte eftersom vi pratat om 4 stycken 😊 Men samtidigt så är det ju dessa jag kommer ha råd att köpa i år och kan nog inte komplettera förrån nästa år med ett par nya igen. Så det ska absolut funka till allt tycker jag. Är även 1073:an väldigt långsam?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Jaha, nackdelen med dessa trådar är att man kan bli riktigt osäker på det man nästan va säker på. Fördelen är att man självklart kan få bättre valuta för pengarna 😊

Men med tanke på det som sagts och det som jag läst och det du nämnde Elof så har jag börjat tänka om.

En Neve 1073DPA känns ju mer som "äkta" Neve av vad man läst även om den inte har EQ:n. Men sedan har jag hört av flera att eartworks ZDT serien 1021, 1022 och 1024 ska vara riktigt bra för att få fram punch ur exempelvis trummorna, medan 1073:an kanske gör sig bättre på sång och akustiska instrument. Eftersom jag behöver mångsidighet så kanske en kombination av dessa är att föredra än att satsa på 4 kanaler Neve. Alltså en Neve1073 DPA + en Earthworks 1022. Det kommer säkert inte vara några problem för mig att få låna hem en 1073:a istället för 4081:an. Sedan nästa år kanske komplettera med en API3124+. Har jag gaderat mig bra då för alla tänkbara situationer tycker ni?

Earthworks vet jag inte om jag kan få testa då det är en annan firma som säljer dem. Men jag köper inget utan att ha testat först. Det är min lilla regel 🙂

Åsikter om denna tanke!

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Hittade en ljudfil på 1022:an iaf. Det va en sånginspelning. Dock lite processad innan med kompressor, annars inget. Först tyckte jag inte det lät så roligt om jag ska vara ärlig. Men när jag la in rösten i en mix så upptäckte jag ur snabbt och lätt den föll in i mixen. Måste testa en själv nu känner jag!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Gizmozis,

några tankar.

1 - midi styrning av mick preamp är bara intressant om du vill ha mickpreamp långt bort. Vanligen har man i en fast studio mickpreamp i kontrollrummet, så det tillför det ingenting. När man är ute på plats och spelar in kan det vara en finess att fjärrstyrda mickpreamps på scen. Kan vara finess för att det funkar alldeles utmärkt att ha långa kablar och mickpreamp där du har inspelaren. Mitt tips - glöm det.

2 - det finns i princip två sorters mick preamp: de som inte ändrar ljudet och de som ändrar ljudet. Earthworks är den första sorten, bara förstärkning. Det är en bra början för varje studio att ha ett gång såna kanaler. Men det finns massor av burkar att välja på. Jag skulle vilja påstå att du kommer rejält långt med Line Audios 8 kanaliga mickpreamp. Skillnaden finns men är inte så himla stor. Mitt tips, börja med en 8-kanalig sån. När man börjar leta efter preamp som ändrar ljudet finns det massor av olika att välja på. Enda sättet att välja är genom att prova och lyssna noga.

Gunnar

Postat
Gizmozis,

några tankar.

1 - midi styrning av mick preamp är bara intressant om du vill ha mickpreamp långt bort. Vanligen har man i en fast studio mickpreamp i kontrollrummet, så det tillför det ingenting. När man är ute på plats och spelar in kan det vara en finess att fjärrstyrda mickpreamps på scen. Kan vara finess för att det funkar alldeles utmärkt att ha långa kablar och mickpreamp där du har inspelaren. Mitt tips - glöm det.

2 - det finns i princip två sorters mick preamp: de som inte ändrar ljudet och de som ändrar ljudet. Earthworks är den första sorten, bara förstärkning. Det är en bra början för varje studio att ha ett gång såna kanaler. Men det finns massor av burkar att välja på. Jag skulle vilja påstå att du kommer rejält långt med Line Audios 8 kanaliga mickpreamp. Skillnaden finns men är inte så himla stor. Mitt tips, börja med en 8-kanalig sån. När man börjar leta efter preamp som ändrar ljudet finns det massor av olika att välja på. Enda sättet att välja är genom att prova och lyssna noga.

Gunnar

1. sant, och det kommer jag såklart inte ha nytta av allt för ofta. Och jag börjar släppa 4081:an ut tankarna.

2. Jo, jag har förstått att earthworks är av den första sorten, och det är därför jag ser den som ett bra komplement till 1073:an som vad jag förstått färgar en stor del. Du säger att skillnaden finns och det är just den skillnaden jag inte längre vill ha. Jag kommer sätta en standard för fortsättnng av min studio och jag kommer inte ha några kompromisser i signalkedjan är mitt mål. Jag har ju kunnat göra bra inspelingar med de pre amps jag har så det är inte det. Men man saknar det där extra, vilket jag hoppas dessa pre amps ska ge mig en bit till ifrån iaf. Jag kanske är för kräsen av ljudet, jag vet inte. Sedan har jag svårt att tänka mig att skillnaden är minimal när vi pratar om en pre amp med 8 kanaler för 4800kr och en på två kanaler för 21000kr. Jag har dock inte lyssnat på dem. Men man brukar få vad man betalar för i viss utsträckning.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.