Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Har kollat runt lite nu, och hittat lite av folk som testat den och varit riktigt nöjda. Det enda negativa jag hittade va frÄn en som redan hade pre amps som gjorde det som denna gjorde och behövde en annan med Ànnu mer punch i. Men han talade absolut inte illa om 4081:an, utan tvÀrtom. Men saknar 4081:an punch? Hur Àr den pÄ exempelvis virvel och kick?

Sedan verkar det som att det egentligen Àr som fyra stycken 1081:or och att man kan styra denna trevliga burk direkt frÄn pro tools.

Om nÄgon har en 4081:a sÄ skulle jag bli jÀtteglad om man skulle kunna fÄ lite lyssningsexempel med allt frÄn trummor till sÄng.

Har studio testat denna nÄgon gÄng?

Sedan blev det en liten "bump" ocksĂ„ 🙂

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Hej Anders.

Jag har inte testat just den preampen men allt jag och mina kollegor testat frÄn Neve (ganska mÄnga apparater vid det hÀr laget)

har varit sÀmre Àn Eartworks ZDT serien. (1021, 1022, 1024)

Du vekar ha höga krav och vara villigt att betala för kvalité.

Vill du har tryck/punch/ bra transientsvar sÄ rekommenderar jag verkligen den

preampen. Den har hittills varit bÀst i vÄra tester.

T ex mot Millennia, Grace, DAV, Line audio, API, Neve, DACs, Summit, Focusrite red + ISO, DBX, SPL, TL A, Buzz etc, etc.

T.o.m. bÀttre Àn Forssell SMP-2 - en preamp som finns pÄ inköpslistan hos mÄnga stora studios i USA.

Den Àr dock okÀnd, det finns inte mÄnga som har en susning om hur bra den Àr.

Inte att förvÀxla med Earthworks Àldre preamp LAB-102.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Postat
Hej Anders.

Jag har inte testat just den preampen men allt jag och mina kollegor testat frÄn Neve (ganska mÄnga apparater vid det hÀr laget)

har varit sÀmre Àn Eartworks ZDT serien. (1021, 1022, 1024)

Du vekar ha höga krav och vara villigt att betala för kvalité.

Vill du har tryck/punch/ bra transientsvar sÄ rekommenderar jag verkligen den

preampen. Den har hittills varit bÀst i vÄra tester.

T ex mot Millennia, Grace, DAV, Line audio, API, Neve, DACs, Summit, Focusrite red + ISO, DBX, SPL, TL A, Buzz etc, etc.

T.o.m. bÀttre Àn Forssell SMP-2 - en preamp som finns pÄ inköpslistan hos mÄnga stora studios i USA.

Den Àr dock okÀnd, det finns inte mÄnga som har en susning om hur bra den Àr.

Inte att förvÀxla med Earthworks Àldre preamp LAB-102.

Mvh Omni

Hejsan

Tack för svar! Tittade lite pĂ„ earthworks zdt serien nu, men det va svĂ„rt att hitta nĂ„gon direkt info frĂ„n anvĂ€ndare. De hĂ€r testerna ni gjorde. ni rĂ„kar inte ha nĂ„gra ljudfiler frĂ„n detta? Skulle vara riktigt intressant att fĂ„ lyssna pĂ„ dessa i sĂ„ fall. Helt klart en pre amp att titta vidare pĂ„ 😑

MVH

Anders

• 4 veckor senare...
Postat

Jag bumpar denna för att se om nÄgon testat just 4081:an. Samt Àr jag intresserad av hur midistyrningen fungerar i pro tools som de nÀmner ska finnas.

MVH

Anders

• 3 veckor senare...
Postat

Ännu en bump och sĂ„ har jag funderat lite. Vad tror ni om att köra bĂ„de 4081:an och 1024:an? TĂ€nker mig dĂ„ att 1024: an fĂ„r ta hand om kick och virvel pĂ„ trummor först och frĂ€mst och andra instrument dĂ€r man efterstrĂ€var lite mera punch och ha 4081:an som rumsmikrofoner och överhĂ€ng. Eller stĂ€ller det till det nĂ€r man kör olika pre amps pĂ„ samma instrument? En annan fördel Ă€r att man alltid kan vĂ€lja mellan dessa tvĂ„ vid inspelning av andra instrument ocksĂ„ och vĂ€lja den som passar Ă€ndamĂ„let bĂ€st.

Eftersöker fortfarande nĂ„gon som jobbat med 4081:an 😏

MVH

Anders

Postat

Ett tips Ă€r ju att gĂ„ till Gearslutz och stĂ€lla samma frĂ„ga. Det hĂ€r forumet kryllar ju inte av High-end users direkt 😏

DÀr fÄr du nog mer uttömmande och jÀmförande svar.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Gearslutz is teh skit för high end frĂ„gor. Men Ă€ven dĂ€r finns gott om high end troll 😏

Det bÀsta Àr ju att försöka hyra eller lÄna innan man köper nÄt.

Skulle aldrig gÄ pÄ rekommendationer om jag skulle köpa en dyr preamp.

Redigerat av drloop
Postat
Gearslutz is teh skit för high end frĂ„gor. Men Ă€ven dĂ€r finns gott om high end troll 😏

Det bÀsta Àr ju att försöka hyra eller lÄna innan man köper nÄt.

Skulle aldrig gÄ pÄ rekommendationer om jag skulle köpa en dyr preamp.

hm...gearslutz har jag kikat pĂ„, men vill inte gĂ„ med i ett till forum, dĂ„ jag kĂ€nner att jag inte har tiden att vara aktiv medlem pĂ„ ett till. DĂ„ kĂ€nner man sig ju lite dum om man bara gĂ„r in och stĂ€ller en frĂ„ga och sedan inte Ă€r dĂ€r mer 😄 SjĂ€lvklart ska jag försöka lyssna sjĂ€lv ocksĂ„. FĂ„r se om försĂ€ljarna lĂ„ter en komma dit nĂ„gon gĂ„ng och testa sakerna, sjĂ€lvklart kommer jag Ă€ven köpa av den försĂ€ljare som lĂ„ter mig prova sakerna 🙂 Nackdelen Ă€r det geografiska lĂ€ge jag bor i. Jag kan nog inte begĂ€ra att fĂ„ lĂ„na hem prylarna dĂ„ jag bor i en smĂ„stad.

MVH

Anders

drloop (oregistrerad)
Postat
hm...gearslutz har jag kikat pĂ„, men vill inte gĂ„ med i ett till forum, dĂ„ jag kĂ€nner att jag inte har tiden att vara aktiv medlem pĂ„ ett till. DĂ„ kĂ€nner man sig ju lite dum om man bara gĂ„r in och stĂ€ller en frĂ„ga och sedan inte Ă€r dĂ€r mer 😄 SjĂ€lvklart ska jag försöka lyssna sjĂ€lv ocksĂ„. FĂ„r se om försĂ€ljarna lĂ„ter en komma dit nĂ„gon gĂ„ng och testa sakerna, sjĂ€lvklart kommer jag Ă€ven köpa av den försĂ€ljare som lĂ„ter mig prova sakerna 🙂 Nackdelen Ă€r det geografiska lĂ€ge jag bor i. Jag kan nog inte begĂ€ra att fĂ„ lĂ„na hem prylarna dĂ„ jag bor i en smĂ„stad.

MVH

Anders

Det Àr tuffa tider nu.

Ring Soundware och kolla med dom.

Postat
Det Àr tuffa tider nu.

Ring Soundware och kolla med dom.

Jo, det har jag tĂ€nkt att göra. Annars kanske man kan fĂ„ komma till dom och spela in lite 😄 Har inte en aning om vad de har för möjligheter till att man kan testa sakerna pĂ„ plats. Men jag ska slĂ„ dem en signal.

j.westling, har lĂ€st nĂ„gra av de trĂ„darna, men hade missat nĂ„gon. Ska kika pĂ„ den 🙂

MVH

Anders

• 2 veckor senare...
Postat

Har nu pratat med dom, och visst skulle jag fĂ„ lĂ„na hem en. Ska bli riktigt spĂ€nnande att fĂ„ testa den. Första gĂ„ngen jag hade kontakt med dem, men tycker de va riktigt tillmötesgĂ„ende. Ska man bara se till sĂ„ man har nĂ„gra musiker hemma under tiden man har den pĂ„ lĂ„n ocksĂ„ och testa och spela in 🙂

Lite pirr e det allt nu *ler*

MVH

Anders

Postat

Du mĂ„ste spela in exakt samma sak med din nuvarande preamp ocksĂ„, sen lĂ€gga upp filerna sĂ„ vi fĂ„r höra vad de gĂ„r för 🙂

GlÀds Ät dig!

Lycka till!

Postat
Du mĂ„ste spela in exakt samma sak med din nuvarande preamp ocksĂ„, sen lĂ€gga upp filerna sĂ„ vi fĂ„r höra vad de gĂ„r för 🙂

GlÀds Ät dig!

Lycka till!

Det ska jag absolut göra. Har dock inga vassa pre amps idag sĂ„ det Ă€r dĂ€rför detta köp ska göras 🙂 Men det Ă€r Ă€ndĂ„ intressant att testa.

Sitter nu och funderar pÄ vad som skall testas, Detta ska jag nog lyckas fÄ ihop till en testinspelning iaf. TÀnke Àven att de flesta instrument skall spela samma lÄt sÄ man fÄr höra det i en helhet ocksÄ och inte bara spÄr för spÄr.

Trummor: 4 kanalinspelning, samt separata nÀrmickningar pÄ kick, virvel och pukor

Elbas, bÄde förstÀrkare och line

Elgitarr lika dÀr

StÄlstrÀngad gitarr samt nylonstrÀngad

SĂ„ng (dock blir det bara manlig)

Kanske flygel, den Ă€r dock vĂ€ldigt ostĂ€md nu 🙂

Saknar blÄs och fiol, men det kommer jag inte fÄ tag i till testinspelning, tyvÀrr.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

en frĂ„ga bara, Ă€r det t.ex nĂ„gon idĂ© att köpa en lunchbox + 1 API 512 (preamp) att ha till sĂ„ng etc.. Eller lĂ„ter den inte bra till sĂ„ng? Jag vill nĂ€mligen ha minst 2st 512 + nĂ„gra EQs men det tar tid att spara... 🙂

Redigerat av Alexho
DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Ett tips Ă€r ju att gĂ„ till Gearslutz och stĂ€lla samma frĂ„ga. Det hĂ€r forumet kryllar ju inte av High-end users direkt 🙂

🙂 sĂ„ sant. Inte mĂ„nga inklusive mig, som har den ekonomin eller behovet av sĂ„dan produkt, ska vĂ€l tillĂ€ggas. Men intressant Ă€ndĂ„ lĂ€sa de som har och kanske fĂ„r höra nĂ„got bra ljudklipp sedan.

Redigerat av DieHard
DieHard (oregistrerad)
Postat
en frĂ„ga bara, Ă€r det t.ex nĂ„gon idĂ© att köpa en lunchbox + 1 API 512 (preamp) att ha till sĂ„ng etc.. Eller lĂ„ter den inte bra till sĂ„ng? Jag vill nĂ€mligen ha minst 2st 512 + nĂ„gra EQs men det tar tid att spara... 🙂

En lunchbox gĂ„r vĂ€l snabbt köpa. Men för en API sĂ„ blir det nog mĂ„nga lunchlĂ„dor till jobbet med ett paket nudlar för att spara ihop till. 🙂

Postat

Har inte haft chans men det Àr sÀkert bra. SjÀlv hÄller jag fast vid Focusrite och Universal Audio. En luchbox Àr allt men om man inte behöver allt sÄ tycker jag att Focusrite Red och vissa UA prylar hÄller Àven om du inte fÄr dom i samma rack.

Postat

Inte en aning, har inte testat den. Men du kan ju sĂ€kert göra som jag och lĂ„na hem 🙂

MVH

Anders

Postat
🙂 sĂ„ sant. Inte mĂ„nga inklusive mig, som har den ekonomin eller behovet av sĂ„dan produkt, ska vĂ€l tillĂ€ggas. Men intressant Ă€ndĂ„ lĂ€sa de som har och kanske fĂ„r höra nĂ„got bra ljudklipp sedan.

Det trĂ„kiga Ă€r att jag inte kommer fĂ„ ut maximalt av de prylar jag köper förrĂ€n lĂ€ngre fram dĂ„ jag bygger mig ordentlig studio med ordentlig akustikbehandling i alla rum. Men jag hĂ„ller iaf pĂ„ att bygga upp den studion jag vill ha 🙂 Bit för bit *ler*

MVH

Anders

Postat

Earthworks ZDT!!! Vilken javla micpreamp!!! HELT KANOOOON!!!

API - byebye. 🙁

Neven kan du kopa for att dra reklam for studion din (typ som min Neumann U87 som lockar kunder men

som jag nastan aldrig anvander) - men Neven kommer inte upp till Earthworks klass.

Halsningar

Tomas Henriksson

Postat
Earthworks ZDT!!! Vilken javla micpreamp!!! HELT KANOOOON!!!

API - byebye. 🙁

Neven kan du kopa for att dra reklam for studion din (typ som min Neumann U87 som lockar kunder men

som jag nastan aldrig anvander) - men Neven kommer inte upp till Earthworks klass.

Halsningar

Tomas Henriksson

Jo jag har hört gott om Earthworks. SĂ„ i mina planer Ă€r att det ska komma in ett par 1024:or ocksĂ„ om de Ă€r sĂ„ bra som man hört 😼

Jag lÀste lite pÄ Neve:s hemsida om 4081 och i beskrivningen stÄr det att den Àr "Perfect for vocals, ADR and Foley Recording". Nu kÀnner jag mig dum, men vad Àr ADR and foley? ADR kan jag ju tÀnka mig betyder any drum recording. Men jag vet inte. Har ingen betydelse, men skulle vara roligt att veta nÀr man ser saker som man inte vet vad det betyder.

MVH

Anders

Postat

Det dÀr Àr fabriksgjorda Neve. Ger ett vÀldigt plastigt intryck men lÄter OKEJ, men inte mer. Ska du köra neve ska du köra dom gamla handgjorda jÀklarna som Àr i typ stÄl och rattarna klickar och preamparna vÀger hur mkt som helst.

dom fÄru för kanske runt 30 papp per kanal.

Postat (redigerat)
Det dÀr Àr fabriksgjorda Neve. Ger ett vÀldigt plastigt intryck men lÄter OKEJ, men inte mer. Ska du köra neve ska du köra dom gamla handgjorda jÀklarna som Àr i typ stÄl och rattarna klickar och preamparna vÀger hur mkt som helst.

dom fÄru för kanske runt 30 papp per kanal.

Okej, sĂ„ vad du tycker sĂ„ Ă€r inte 4081:an vĂ€rd att köpa? Gillar att den Ă€r integrerad med midi direkt i pro tools. Vad tycker du om 1073DPD eller vad de heter. De dĂ€r som Ă€r tvĂ„kanaliga pre amps. Ja, vi fĂ„r se hur den kĂ€nns nĂ€r man testar den 🙁 Att den Ă€r plastig i rattarna gör mig inte sĂ„ mycket dĂ„ jag inte kommer röra dem sĂ€rskilt mycket pĂ„ grund av integrationen, har jag tĂ€nkt iaf 😼

MVH

Anders

EDIT: Fast om jag inte fattat fel sÄ Àr det vÀll samma pre amps i 4081:an som det Àr i den Àldre 1081:an, eller har jag missuppfattat det? MEn man har ju ingen EQ eller nÄgot med.

EDIT: ska be att fÄ hem en 1073:a DPA ocksÄ och testa. KAn tÀnka mig ekonomiskt att strÀcka mig till att köpa tvÄ sÄdana istÀllet för en 4081:a om de lÄter betydligt bÀttre. Eller varför inte en 1073 + en earthworks 1022. hm...nu börjar jag fundera massa igen. Ska testa 4081:an och 1073:an först och frÀmst *ler*

Redigerat av Gizmozis
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Original Neve 1073 har jag anvÀnt men inte dom nyproducerade.

Men hÀr finns en artikel om den nya:

http://www.eqmag.com/article/ams-neve-1073/Dec-04/2262

Och Rupert sjÀlv om designen.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.