Jump to content
Annons

4kabelmetoden problem


Emil16473

Recommended Posts

Hej allihopa, har skaffat mig en dual rectifier top + en boss gt8.

Jag vill börja köra så att allt ljud kommer endast från toppen och att alla effekterna ska komma från gt8an, därför har jag valt 4 kabelmetoden.

Om 4 kabelmetoden låter nytt så ska jag visa en mall jag gjort så att ni förstår:

post-20170-1241112221_thumb.jpg

Man använder alltså effektloopen i toppen!

När jag kör cleant sound från topen låter alla effekter väldigt bra (det spelar ingen roll i vilken ordning effekterna kommer i loopen även kallad FX Chain)

Men när jag drar igång monsterdisten från topen låtar effekterna inte alls bra. Speciellt dåligt låter delay + reverb. Ljudet låter skrälligt som ....

Nu undrar jag om någon skulle kunna förklara för mig hur jag ska göra för att få effekterna att låta bra när jag drar igång disten. Hur ska man veta i vilken

ordning man ska lägga alla effekter i FX loopen? Finns det ett "facit" som man kan gå efter?!

Min Effekt kedja ser just nu ut såhär:

Gitarr -> overdrive -> FX2 -> Delay -> Chorus -> FX1 -> reverb -> Compressor -> WAH -> LOOP -> Preamp -> EQ -> MASTER -> CTL/EXP -> DIGITAL OUT -> Min mesa topp

Det jag tycker är så underligt är att när man har rent ljud så spelar det ingen roll i vilken ordning effekterna kommer men helt tvärtom när man drar igång disten. Ljudet blir SÅ mycket bättre från en riktig rörtopp istället för att man ska simulera ljud med GT-8ans Preamp!

Sedan har jag en till fråga:

När jag har loopen igång o kör rent ljud från mesa, kan jag då använda Gt-8ans dist effekt som en "boost" ? Har prövat att lägga igång disteffekten med rent ljud men samma sak där, det skräller som tusan...

Just nu står det still för mig, jag förstår inte hur jag ska jobba vidare.

Om det finns någon som förstår sig på detta så är jag väldigt tacksam för svar

Trevlig valborg studioforumanvändare!

//Emil

Redigerat av Emil16473
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

..? ja nu vet jag inte vad 4 kabel metoden är, dock så om jag bara ville ha effekterna från pedalen skulle jag dra den via Efftekt loopen på stärkaren, alltså:

Gittar ---> Stärkare ---> Effekt loop ut ---> Pedal in ---> pedal ut ---> effelt loop in

Sen är en bra kedja på effekter,

1.Wha Wha

2, Compressor

3. Pitch

4. Modulation, (Chorys, Flanger, Phaser)

5. Delay

6 Reverb

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vinner du på att köra den metoden gentemot att helt enkelt lägga GT-8:an i loopen med två kablar? Din 4-kabelsmetod känns lite rörig i mitt tycke.. Är inte menat att låta negativ men jag har aldrig hört att nån har kopplat så, därför undrar jag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vinner du på att köra den metoden gentemot att helt enkelt lägga GT-8:an i loopen med två kablar? Din 4-kabelsmetod känns lite rörig i mitt tycke.. Är inte menat att låta negativ men jag har aldrig hört att nån har kopplat så, därför undrar jag... 🙂

Oh, vad bra med snabb respons!

hmm... du menar med endast 2 kablar

Menar du såhär kanske?

post-20170-1241115691_thumb.jpg

Annars får du skriva som en mall hur du menar!

Link to comment
Dela på andra sajter

4cm ska väl ha 4 kablar, inte tre? 🙂

Tanken är ju att du ska kunna använda gt-8:an som en bunte stompboxar. Om man har lösa stompboxar och/eller rackeffekter, så brukar man ju koppla t ex kompressor, wha-wha och OD/dist före förstärkarens preamp. Modulations, ekoeffekter samt boost brukar funka bäst i loopen. Eftersom man i GT-8:an kan routa fritt mellan effekterna kan man åstakomma en slags "simulation" av detta förfarande.

Då ska du koppla precis som du gjort: gitarr->GT-8->förstärkare (preamp)->fxsend->loopGT-8->fxreturn. Sen gäller det att hålla tungan rätt i mun när du bestämmer ordningen på effekterna i GT-8:an, så att effekterna hamnar där de ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill göra detta ordentligt så jag gjorde en finare mall, det är alltså såhär det ska se ut:

post-20170-1241117994_thumb.jpg

Okej, vi säger att jag kopplar såhär nu då men effektproblemet kvarstår, spelar det någon roll i vad de är för ordning eller hur ligger det till?

Link to comment
Dela på andra sajter

4cm ska väl ha 4 kablar, inte tre? 🙂

Tanken är ju att du ska kunna använda gt-8:an som en bunte stompboxar. Om man har lösa stompboxar och/eller rackeffekter, så brukar man ju koppla t ex kompressor, wha-wha och OD/dist före förstärkarens preamp. Modulations, ekoeffekter samt boost brukar funka bäst i loopen. Eftersom man i GT-8:an kan routa fritt mellan effekterna kan man åstakomma en slags "simulation" av detta förfarande.

Då ska du koppla precis som du gjort: gitarr->GT-8->förstärkare (preamp)->fxsend->loopGT-8->fxreturn. Sen gäller det att hålla tungan rätt i mun när du bestämmer ordningen på effekterna i GT-8:an, så att effekterna hamnar där de ska.

öh.. jaha så har jag gjort rätt i alla fall? oh nu blir jag förvirrad

"Sen gäller det att hålla tungan rätt i mun när du bestämmer ordningen på effekterna i GT-8:an, så att effekterna hamnar där de ska"

Jag har provat att slå på knappen "Loop ON" i gt8an och satt ex reverben överallt i effektkedjan men det låter fortfarande inte bra.

Förresten vad är skillnaden på 3 o 4 cm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt aldrig provat att dela upp effekterna i GT-8:an eftersom jag inte använder den på det sättet. Men jag misstänker att du inte lyckats ordentligt med routingen, och att det ligger effekter i kedjan som flippar där dom får jobba med en distad signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vinner du på att köra den metoden gentemot att helt enkelt lägga GT-8:an i loopen med två kablar? Din 4-kabelsmetod känns lite rörig i mitt tycke.. Är inte menat att låta negativ men jag har aldrig hört att nån har kopplat så, därför undrar jag... 😄

Det är faktiskt inte så tokigt. Du får se det som att du har ett rejält gäng lösa stompboxar, och vill ha en del före förstärkarens preamp och en del i effektloopen. Kompressor, wha-wha och dist/OD brukar ju funka bästa innan förstärkaren, medans andra effekter som delay, reverb och modulationseffekter ofta låter bättre i loopen. GT-8:an har ju dessutom reläutgång, så att du kan synka kanalbyte på förstärkaren med patch-byte på GT-8:an.

Det innebär att du kan gå från ett rent ljud (förstärkarens rena kanal) med kompressor (före preamp) med lite chorus och reverb i loopen, till ett sjysst leadljud (förstärkarens dist-kanal) med wha-wha och extra OD innan preamp och delay i loopen, med ett enda stamp på GT-8:an. T ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt inte så tokigt. Du får se det som att du har ett rejält gäng lösa stompboxar, och vill ha en del före förstärkarens preamp och en del i effektloopen. Kompressor, wha-wha och dist/OD brukar ju funka bästa innan förstärkaren, medans andra effekter som delay, reverb och modulationseffekter ofta låter bättre i loopen. GT-8:an har ju dessutom reläutgång, så att du kan synka kanalbyte på förstärkaren med patch-byte på GT-8:an.

Det innebär att du kan gå från ett rent ljud (förstärkarens rena kanal) med kompressor (före preamp) med lite chorus och reverb i loopen, till ett sjysst leadljud (förstärkarens dist-kanal) med wha-wha och extra OD innan preamp och delay i loopen, med ett enda stamp på GT-8:an. T ex.

Jorå, så långt är jag allt med. Alltså det med att vissa effekter funkar bättre före preampen och att vissa är bättre efter och att man kan byta kanal på stärkaren. Det är bara det att jag inte har sett/hört att GT-8:an är anpassad för den kopplingen. Däremot har Digitech en rackeffekt (GSP1101) som till viss del marknadsförs att den ska gå att köra just så. Det var därför jag ställde mig lite frågande till att den var anpassad för den routingen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men loop knappen på gt8an måste ju alltid vara ON så att det kommer ljud från toppen, annars kommer de ju inget ljud (om man inte har preamp ljud från gt8an)

Så om man ska koppla då kompressor, wah eller OD, hur gör man då? Ska man lägga de direkt efter gitarren i effektkedjan?

ex: Gitarr - kompressor - wah - dist - top

och sedan när ni menar att modulation grjer ska vara "inne i loopen" ska de komma efter loop effekten i kedjan?

ex Gitarr - loop - delay - reverb - chorus - top

Så om man lägger ihop allt skulle det bli såhär:

Gitarr - kompressor - wah - dist - loop - delay - reverb - chorus - top

är detta principen när ni menar "koppla före preamp" och "koppla i loopen"

rätta mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara det att jag inte har sett/hört att GT-8:an är anpassad för den kopplingen.

Den kanske inte är byggd för den kopplingen men det funkar 😄 Har sett & testat själv. Däremot är det ju en hel vetenskap att ratta gt8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag spenderat ca 5 timmar med att koppla och testat på många olika sätt vad gäller koppla och att ratta på både mesan och gt8an.

Detta har jag kommit underfull med i mitt fall när jag kopplat efter 4 kabelmetoden.

post-20170-1241196747_thumb.jpg

1. Mesans rena ljud är MYCKET bättre än gt8ans rena ljud så därför kommer jag alltid att ha mesans rena ljud när jag kör "clean sound". Mesans rena ljud låter också väldigt bra med alla effekter gt8an erbjuder, inge problem här.

2. Mesa disten är verkligen grym och spränger allt, dock har jag varken fått delay eller reverb från gt8an tillsammans med disten att låta bra (däremot låter chorus bra! och några effekter till ex vibrato)

3. Gt8ans många olika disteffekter är bra, ännu bättre om man lägger EQ på dem. Tillsammans med mesans rena ljud kan jag lägga disten på som en effekt och det låter bra! Speciellt om man rattar Direct level på noll (gt8 funktion), då faller mesans rena ljud mera bakom vad örat uppfattar och disten kommer längre fram och får ett bra sound! På detta fungerar ALLA gt8ans effekter och de låter bra!

Summering: Jag kommer använda mesans rena kanal till alla mina rena ljud, mesans dist kommer jag att använda (dock utan effekter)

Olika distar kommer jag att kunna lägga på mitt rena sound + direct level på noll.

Sedan provade jag detta kopplingssätt:

post-20170-1241200043_thumb.jpg

Alltså, jag fick inte alls detta att fungera. Det enda som kom var underbart ljud från mesan medans gt8an var som helt mutad. Gt8an hade alltså ingen effekt fastän jag satte effekter i loopen. Mycket underligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag spenderat ca 5 timmar med att koppla och testat på många olika sätt vad gäller koppla och att ratta på både mesan och gt8an.

Detta har jag kommit underfull med i mitt fall när jag kopplat efter 4 kabelmetoden.

post-20170-1241196747_thumb.jpg

1. Mesans rena ljud är MYCKET bättre än gt8ans rena ljud så därför kommer jag alltid att ha mesans rena ljud när jag kör "clean sound". Mesans rena ljud låter också väldigt bra med alla effekter gt8an erbjuder, inge problem här.

2. Mesa disten är verkligen grym och spränger allt, dock har jag varken fått delay eller reverb från gt8an tillsammans med disten att låta bra (däremot låter chorus bra! och några effekter till ex vibrato)

3. Gt8ans många olika disteffekter är bra, ännu bättre om man lägger EQ på dem. Tillsammans med mesans rena ljud kan jag lägga disten på som en effekt och det låter bra! Speciellt om man rattar Direct level på noll (gt8 funktion), då faller mesans rena ljud mera bakom vad örat uppfattar och disten kommer längre fram och får ett bra sound! På detta fungerar ALLA gt8ans effekter och de låter bra!

Summering: Jag kommer använda mesans rena kanal till alla mina rena ljud, mesans dist kommer jag att använda (dock utan effekter)

Olika distar kommer jag att kunna lägga på mitt rena sound + direct level på noll.

Sedan provade jag detta kopplingssätt:

post-20170-1241200043_thumb.jpg

Alltså, jag fick inte alls detta att fungera. Det enda som kom var underbart ljud från mesan medans gt8an var som helt mutad. Gt8an hade alltså ingen effekt fastän jag satte effekter i loopen. Mycket underligt...

Den översta bilden är riktigt tokig, kopplar du så så blir det nog väldigt svårt att få ordning. Gitarren ska in i den vanliga inputen på GT-8:an. Sen ska du koppla GT-8:ans vanliga mono ut till Mesa Boogiens gitarringång. Sen kopplar du från Mesa Boogiens "FX send" (eller loop send, eller vad där nu kan tänkas stå) till GT-8:ans return. Och slutligen från GT-8:ans send till Mesans FX Return.

Vill du sen ha t ex delay i Mesans effektloop, så får du se till att den ligger mellan GT-8:ans send och return, annars blir det tokigt.

Jag tror det blir mycket lättare för dig om du försöker rita upp det hela linjärt istället (från vänster till höger t ex), annars är det alldeles för lätt att röra ihop vad det är man egentligen sysslar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, så långt är jag allt med. Alltså det med att vissa effekter funkar bättre före preampen och att vissa är bättre efter och att man kan byta kanal på stärkaren. Det är bara det att jag inte har sett/hört att GT-8:an är anpassad för den kopplingen. Däremot har Digitech en rackeffekt (GSP1101) som till viss del marknadsförs att den ska gå att köra just så. Det var därför jag ställde mig lite frågande till att den var anpassad för den routingen 🙂

Det ska nog funka även på äldre GT-modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena igen, nu har jag läst igenom denna som JJROckford länka till --> http://forum.thestompbox.net/showthread.php?t=4632

Det står faktiskt väldigt bra där och jag verkar ha förstått hur man ska koppla eftersom kopplingssättet de beskriver är likadant som jag har enligt min mall

Detta är min mall

post-20170-1241531435_thumb.jpg

En intressant grej jag läste var också att LP i gt8an representerar förstärkaren, i mitt fall alltså min mesa.

Tidigare har det sagts i denna tråd att man helst ska koppla:

Kompressor/Wah/Dist FÖRE förstärkarens preamp

I effektloopen fungerar bäst modulations som delay, reverb och chorus

Så för att försöka få någon ordning i effektkedjan att effekterna kommer i rätt ordning skulle man kunna göra såhär:

GT8 FX CHAIN: Gitarr - kompressor - wah - dist - LP (mesan) - LOOP - delay - reverb - chorus ?

Skulle detta kunna fungera eller spricker det någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...