Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar på att köpa en ny gitarr. Här är kraven den ska uppfylla:

-Inte för tjock hals

-Humbuckers

-Bra sustain

-Snygg!

-Pris ca 5000-7000 kr

Det är väl det viktigaste, ska fungera bra till allt från Jimi Hendrix till Pantera.

Annons
valle-89 (oregistrerad)
Postat

-Inte för tjock hals

-Humbuckers

-Bra sustain

-Snygg!

-Pris ca 5000-7000 kr

Det är väl det viktigaste, ska fungera bra till allt från Jimi Hendrix till Pantera.

Tjabba!

Har inte Gibson nån SG variant som ligger i den prisklassen?

Deras halsar e ju små (lr de kasnke bara gäller Les Paul:S) men har ju grymt bra sustain...

Snygga e dom oxå!!!

Postat

nån hagström kanske, annars tycker jag du ska testa Vintage, köpte en telecaster som jag är väldigt nöjd med, skön att spela på låter bra. har inte testat deras les paul modeller men är de av samma kvalitet så kanske de kan vara nått.

http://www.jhs.co.uk/vintageelectric.html

DieHard (oregistrerad)
Postat

Inte testat men i samma budgetklass som en Epiphone eller?

Postat
Tjabba!

Deras halsar e ju små (lr de kasnke bara gäller Les Paul:S) men har ju grymt bra sustain...

Snygga e dom oxå!!!

Gillar man SG:n kan man även kolla in LTD Viper. Som en SG, men lite tuffare.

Postat (redigerat)
Tjabba!

Snygga e dom oxå!!!

Har redan en sån Gibson SG Special Faded, och inget av det du säger stämmer tyvär 🙂 Halsen är bland de tjockare man kan ha skulle jag tro, tunn och lätt kropp, vilket ger den extremt dålig sustain, är inte heller den snyggaste gitarren, enligt mig.

nån hagström kanske, annars tycker jag du ska testa Vintage, köpte en telecaster som jag är väldigt nöjd med, skön att spela på låter bra. har inte testat deras les paul modeller men är de av samma kvalitet så kanske de kan vara nått.

<a href="http://www.jhs.co.uk/vintageelectric.html" target="_blank">http://www.jhs.co.uk/vintageelectric.html</a>

De va snygga gitarrer, men vill inte ha en kopia eller något okänt märke. Ska jag köpa en Les Paul ska det va en Gibson eller möjligen en Tokai, men är väl rätt svårt att få tag på en tokai?

Redigerat av SlashAE
DieHard (oregistrerad)
Postat

Brukar finnas gott om tokai på beggmarknaden. Huruvida det är med kvallen på dem är en annan. Finns säkert pärlor och skit också för den delen. Bara kolla där.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Gillar man SG:n kan man även kolla in LTD Viper. Som en SG, men lite tuffare.

Om man ska spela mer åt Panterahållet kanske men knappast duglig som allroundgura.

Postat
Brukar finnas gott om tokai på beggmarknaden. Huruvida det är med kvallen på dem är en annan. Finns säkert pärlor och skit också för den delen. Bara kolla där.

Tokai, Greco, Ibanez, Burny etc. Begagnade japanska kopior som är av mycket god kvalite till en bra peng som kan ligga inom ditt prisintervall. Kolla upp om du har ngn handlare som säljer sådana i din närhet. I Stockholm finns Nysse, i Växjö Helgé...

Postat
Tokai, Greco, Ibanez, Burny etc. Begagnade japanska kopior som är av mycket god kvalite till en bra peng som kan ligga inom ditt prisintervall. Kolla upp om du har ngn handlare som säljer sådana i din närhet. I Stockholm finns Nysse, i Växjö Helgé...

Får bege mig till nysse, bara fina gitarrer där nästan, av vad jag sett på deras hemsida. tack för tipset!

Postat

Polarn har en Epiphone Les Paul. Han bytte stallmicken till en Pearly Gates, sen tyckte han den blev skitbra.

Ett sätt att kolla elgitarrer är att spela på dem utan att koppla in dem alls. Ett bra ex har bra klang och sustain fast det bara är en sk planka...

Vad kan man få böta för en beg Gibson Les Paul? En sån är nog det bästa ändå!

Postat

-Inte för tjock hals

-Humbuckers

-Bra sustain

-Snygg!

-Pris ca 5000-7000 kr

Man fixar inte Hendrix eller SRV snyggt med bara humbuckers.

Mitt tips är en gitarr med HSS (1 humbucker, 2 singelcoil).

Då får du allt i ett och klarar både metal och snygg clean overdrive.

För 5-7000 så får du hem en American strata med HSS från Ebay med hardcase, inkl tull och moms.

valle-89 (oregistrerad)
Postat

Har redan en sån Gibson SG Special Faded, och inget av det du säger stämmer tyvär 😄 Halsen är bland de tjockare man kan ha skulle jag tro, tunn och lätt kropp, vilket ger den extremt dålig sustain, är inte heller den snyggaste gitarren, enligt mig.

hahah här var jag ingen gitarr expert direkt... nej men alltså jag köpte en les paul studio... men då testade jag oxå sg:n, ja diggade sustainet i den, går kanske itne att jämföra med les paul, eftersom att man kanske väljer att inte ha en tegelsten runt nacken!

men de e ju samma mickar i studion som i den sg:n ja testade:D

Nåväl bla bla bla, köp en les paul ifall du vill kunna lira allround! dom har några nya billigare modeller tror jag som kanske passar dig

• 1 månad senare...
Postat

Säger det i denna tråden också. Satsa för Guds skuld på en Gibson THE PAUL från sent 70 tal. Billig och lite bättre en ungefär allt annat Gibson har gjort:) Och Gibson har gjort jävla bra grejer:)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.