Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Det är en kondensatormikrofon, så oom du skakunna använda den, så krävs det att du har ett ljudkort som kan lämna ut 48V fantommatning på en mikrofoningång.

Har du ett normalt ljudkort, så finns det ingen fantommatning, utan i så fall behöver du skaffa en extern micpreamp också - och den kopplar du i så fall in på en lineingång på ljudkortet.

Postat (redigerat)

Den billigaste preampen jag skulle rekommendera utan att få dåligt samvete, är Studio Projects VTB-1 (med listpris på ca 1700:- ) - men annars finns det någon modelll från Behringer som ligger runt 500:-, om jag inte kommer ihåg fel...

B1 och VTB-1 finns ofta till paketpris hos många butiker.

Glöm förresten inte att du behöver ha puffskydd också.

Redigerat av Claes
Postat

men om jag köper en Studio project B1 och en StudioProjects VTB1-RK och puffskydd funkar det o använda Mikrofonen i inspelning ?

Postat
men om jag köper en Studio project B1 och en StudioProjects VTB1-RK och puffskydd funkar det o använda Mikrofonen i inspelning ?

VTB1-RK är väl bara rackadaptern...? Den behövs bara om du ska montera in preampen i ett rack, men inte om preampen ska stå fristående på en hylla eller bord.

Har du förresten ett micstativ? Den micen är nämligen inte avsedd att hålla i handen, utan den behöver sitta på ett stativ.

B1+VTB1+puffskydd+micstativ - och kablar förstås, så är du hemma. 🙂

Preampen kopplar du sedan till ljudkortets lineingång, så är det bara att tuta och köra. Har du ett standardljudkort, så behöver du troligen installera ASIO4ALL-drivrutiner för att inte få en ruskigt hög latency på lyssningen.

Postat

problem med standardljudkortet är latency

jag tror inte att man kan få ner det tillräckligt för att det ska bli användbart vid inspelning med medhöring

även med asio4all

om du spelar in acapella sång eller annat akustiskt(utan bakgrund från datorn) då kvittar det vilken latency du har

men om du vill göra pålägg eller spela in med bakgrund då måste du kunna höra insignalen in hörlurarna

och om det då är latency även om den inte är så stor då blir det svårt att få det tight

jag skulle alltså inte rekommendera att köpa en separat micpreamp utan istället ett nytt ljudkort med direct monitoring och micpreamp med fantommatning

Postat

men om jag köper

- Studio Projects VTB1

- Studio Projects B1

- ESI Juli@

- Hosa mikrofonkabel (XLR-XLR)

- Hosa Audiokabel, balanserad (XLR-Tele)

Går det o använda micken och går det o spela in eller behöver jag nåt mer ?

Postat (redigerat)
men om jag köper

- Studio Projects VTB1

- Studio Projects B1

- ESI Juli@

- Hosa mikrofonkabel (XLR-XLR)

- Hosa Audiokabel, balanserad (XLR-Tele)

Går det o använda micken och går det o spela in eller behöver jag nåt mer ?

Som Claes sa, glöm inte puffskydd 😆 och micstativ! puffskydd kan man enkelt bygga själv av en galje och en nylonstrumpa

typ, men jag rekommenderar ändå dig att köpa ett. man får ju sån praktiskt upphängningsanordning.

vad jag förstår har inte juli@ några inbyggda mic-preamps, och personligen föredrar jag just denna variant, med en "extern"

pre-amp är man ju så mycket mer flexibel, särskilt med en VTB1 som är en rätt flexibel pre-amp i sig...

många andra föredrar ljudkort med inbyggda pre-amps. inget som helst fel i det, smaken är som...

jag tycker du har valt bra grejer, och begränsningen kommer nu sitta i ditt eget kunnande, och inte i prylarna. inte på ett tag iaf 😆.

EDIT : Kom på att för en nybörjare kanske man ändå borde rekommendera ett externt ljudkort med inbyggda pre-amps,

för enkelhetens skull, tex som Emu Tracker Pre USB som Gilbert rekommenderade.... men tjae... VTB1 är en kul pryl alltså.

beror väl lite på hur mycket teknik-freak du är kanske 🙂.

Redigerat av dysfunctional
Postat

men om jag köpte allt det där skulle jag kunna använda den i datorn ? 😄 skulle det funka o göra låtar [ hiphop ] 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.