Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Bild.png

Bilden visar behringer truth 2031A. Så dessa måste alltså vara kanonbra?

det är svårt att avgöra eftersom det inte framgår hur mätningen är gjord

vad är det tex för db-skala?

jämför med genelecs där dom mätt på 1m avstånd i olika vinklar

det går inte heller att säga om dessa (eller för den delen genelec) är "kanonbra"

en uppmätt kurva säger en del men långt ifrån allt

det finns ju en del andra saker som avgör än bara frekvensåtergivningen

transientåtergivningen å distorsionen tex

hur uppträder den i olika volym?

vilka möjliga anpassningar till rummet finns det möjlighet till?

sweetspot etc etc

det som är kanonbra för dig är det som funkar kanonbra som arbetsverktyg för dig

det är inte automatiskt samma sak som rakast återgivning

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Eftersom Adam väljer att inte publicera några mätdata så kommer det alltid att vara en gissningslek men de kanske påminner om Yamaha NS-10... De är ju väldigt populära för de avslöjar allt så himla bra! 😛

😆

nu sket du verkligen i det blå skåpet!

ser fram emot claes reaktion på detta 😄

Postat (redigerat)
Dynaudio är också trevliga - men de presenterar inte heller några mätdiagram, liksom Focal, Mackie och flera andra... 😛

jodå

men kanske inte riktigt den kurva man egentligen är intresserad av - nämligen den akustiskt uppmätta

Redigerat av Demonproducenten
Postat
Jag upprepar det jag alltid brukar säga i dessa sammanhang:

Man måste lyssna och jämföra själv.

Lita för guds skull inte på vad någon säger är bäst (NS-10… 😆 ). Mätkurvor kan vara ett riktmärke men säger absolut inte hela sanningen (om de inte är väldigt omfattande). Samtidigt så kan kurvor ibland bekräfta vad man ibland misstänker (NS-10… 😛 ).

Håller med dig, men samtidigt gäller väl det allt. Personlig smak är väl det som borde avgöra mest vid köp tycker jag själv, men det kan vara bra att få lite input. Såna här trådar har en tendens till att spåra ut precis som alla andra trådar som handlar om personlig smak och tycke. Det viktigaste är väl ändå att man är lagom objektiv och förklarar varför man själv köpte en produkt. Sen stannar man där.

Folk tenderar till att alltid ha en åsikt om allt. Ibland bör men hellre knipa än tala.

Postat
😄

Jag vet hur man "trycker på knappar"... 😄

Postat
😄

😄

Jag svarade ju innan. Kanske inte så direkt, men ändå: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=873700

Dessutom kontrade Gilbert sitt eget klagomål på avsaknad av mätdiagram, att mätkurvor säger en del, men "absolut inte hela sanningen", utan man måste LYSSNA för att få en ärlig uppfattning.

Det är kanske också därför vissa väljer att inte presentera några mätdiagram; för att de helt enkelt inte säger tillräckligt mycket om hur det verkligen låter...

Jag kollade runt på några märken och hittade flera andra som inte presenterar några mätdiagram, t ex Dynaudio, Mackie, PMC, KRK, Event, Focal, NHT, Profel och M-Audio/Digidesign. Det finns säkert fler... 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.