Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har också lite svårt att förstå det där.. Inte för att jag har så stor erfarenhet erfarenhet av en sub i rum mindre än 14 kvadrat.. Men.. Min erfarenhet är att i dom flesta kontrollrum jag vistats så är det oftast mindre än 15 kvadrat (oftast små lede-rum med diffusor i ryggen) och i dom är det oftast basfeta fullmatade monitorer som är huvudlyssningen, ofta med 12~15" i baselement (i bland 2 per högtalare) .. Borde ju bli samma sak där.. Är det inte om så att det kan krävas mer av basen i ett litet rum om det i övrigt är dött (nästan.. lede, basfällor och annat)???

Kan du utveckla det där Gilbert. Jag har A7'or samt en sub i ett rum på ca 14 kvm och jag kan inte med bästa vilja i världen acceptera ditt påstående att det skulle vara bortkastat. Jag upplever det som ljudbilden blir betydligt mer komplett än bara med A7'orna.

//KG

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Nej. Men karaktären faller mig bättre i smaken.. ledsen om jag "rubbar din värld" eller kränker dina värderingar med mina åsikter på ett internetforum... ☺️

☺️

nej nej inte alls!

du totalmissuppfattar

jag ville bara ha koll på vad du egentligen menade

klart du får gilla adam bättre om du gör det

jag kan reagera ibland på rena felaktigheter som folk påstår om olika saker (tex genelec låter som en hängmatta) men att du gillar nåt bättre än nåt annat är inte ett sånt fall

Postat (redigerat)
jag kan reagera ibland på rena felaktigheter som folk påstår om olika saker (tex genelec låter som en hängmatta)

"Felaktigheter"? du menar nog "åsikter"? jag tycker att alla de olika par genelec jag lyssnat på har lite hängmattekaraktär.

Redigerat av iGnu
Postat
"Felaktigheter"? du menar nog "åsikter"? jag tycker att alla de olika par genelec jag lyssnat på har lite hängmattekaraktär.

nej jag menar inte åsikter när jag säger felaktigheter

jag menar om man hör påståendet från någon att en viss modell låter som en hängmatta å man själv vet att uppmätt ligger frekvenskurvan snarare med en boost i mittenområdet - då är det en felaktighet att påstå att den låter hängmatta

åsikten är då inte baserad på verkligheten utan på antingen en felaktig analys eller felaktiga referensramar - alt papegojbeteendet där folk upprepar något tills det blir en "sanning" utan att veta vad dom egentligen pratar om

om vi då tar din åsikt här att genelec låter hängmatta... jag antar vi kan vara överens om att hängmatta betyder förstärkt bas å diskant i förhållande till mellanregistret?

om du namnger den modell du tycker låter så å vi sen hittar en uppmätt frekvenskurva som motsäger hängmattan - hur förklarar du isf det?

är frekvenskurvan fejk?

är den en åsikt?

är uppmätta frekvenskurvor mindre pålitliga än dina öron?

är åsikten någon tycker mer relevant än något man kan uppmäta?

mäter man en bils maxhastighet till 220km/h så är det ett faktum

tycker du att den inte är skön att köra så är det din åsikt

påstår du att den max går att köra i 70km/h är det en felaktighet

Postat
nej jag menar inte åsikter när jag säger felaktigheter

jag menar om man hör påståendet från någon att en viss modell låter som en hängmatta å man själv vet att uppmätt ligger frekvenskurvan snarare med en boost i mittenområdet - då är det en felaktighet att påstå att den låter hängmatta

åsikten är då inte baserad på verkligheten utan på antingen en felaktig analys eller felaktiga referensramar - alt papegojbeteendet där folk upprepar något tills det blir en "sanning" utan att veta vad dom egentligen pratar om

om vi då tar din åsikt här att genelec låter hängmatta... jag antar vi kan vara överens om att hängmatta betyder förstärkt bas å diskant i förhållande till mellanregistret?

om du namnger den modell du tycker låter så å vi sen hittar en uppmätt frekvenskurva som motsäger hängmattan - hur förklarar du isf det?

är frekvenskurvan fejk?

är den en åsikt?

är uppmätta frekvenskurvor mindre pålitliga än dina öron?

är åsikten någon tycker mer relevant än något man kan uppmäta?

mäter man en bils maxhastighet till 220km/h så är det ett faktum

tycker du att den inte är skön att köra så är det din åsikt

påstår du att den max går att köra i 70km/h är det en felaktighet

"Kvalite eller kvantitet?"

jag har arbetat med 1031, 1037, 8030, 8040 i olika rum och JAG TYCKER att genelec generellt har lite av en hängmattekaraktär. lite skarp diskant och ett lite större mullrigt basregister. Det är inga ENORMA skillnader från det jag anser är ljudideal, men jag har tabbat mig flera gånger på att lita på genelecs vid slutmix. "allt låter bra".

Postat
jag har arbetat med 1031, 1037, 8030, 8040 i olika rum och JAG TYCKER att genelec generellt har lite av en hängmattekaraktär. lite skarp diskant och ett lite större mullrigt basregister. Det är inga ENORMA skillnader från det jag anser är ljudideal, men jag har tabbat mig flera gånger på att lita på genelecs vid slutmix. "allt låter bra".

http://www.genelec.com/documents/datasheets/DS8040a.pdf

http://www.genelec.com/documents/datasheets/DS8030a.pdf

sid 4

eftersom du nu ändå tycker det låter hängmatta...

kan rummet spelat in?

har man inte anpassat lyssningen till rummet enl dom möjligheter å rek som anges?

kan din lyssningsuppfattning vara "felkalibrerad"?

observera att detta inte på nåt sätt motsäger att du mycket väl kan jobba bättre med en annan lyssning - bara påståendet att dessa två låter

20961163.JPG

Postat
http://www.genelec.com/documents/datasheets/DS8040a.pdf

http://www.genelec.com/documents/datasheets/DS8030a.pdf

sid 4

eftersom du nu ändå tycker det låter hängmatta...

kan rummet spelat in?

har man inte anpassat lyssningen till rummet enl dom möjligheter å rek som anges?

kan din lyssningsuppfattning vara "felkalibrerad"?

observera att detta inte på nåt sätt motsäger att du mycket väl kan jobba bättre med en annan lyssning - bara påståendet att dessa två låter

20961163.JPG

Ok så du kan även se på ett diagram om te.x en låt är bra mixad? det är ju en viss skillnad på vad en mikrofon mäter och vad örat hör.

föredrar lyssna med mina öron.

Postat

jag har inte läst denna tråd astydligt ska sägas..

men jag antar att det har med ett val att göra mellan Adam a7 och genelec 8030/40?

iallfall, jag var på besök hos en musikaffär idag. dom hävdade bestämt att KRK VXT-serien aegzar-sönder allt motstånd. alltså tvärt emot alla annat jag hört...

hur stämmer detta? eller typ, "det är bra att det är extremt rakt, ingen dipp på mellanregister. extremt mycket mer prisvärt än allt annat motstånd."

han var extremt mycket mer för KRK än tillexempel adam som jag trodde jag var intresserad av...

dock har jag typ enbart läst på detta forum, typ som här, att A7 eller typ 8030 är något att defintivt tänka på men inte enligt denna snubbe alltså..

har han ändå feeel? 🙂

SM

Postat

men jag antar att det har med ett val att göra mellan Adam a7 och genelec 8030/40?

iallfall, jag var på besök hos en musikaffär idag. dom hävdade bestämt att KRK VXT-serien aegzar-sönder allt motstånd. alltså tvärt emot alla annat jag hört...

hur stämmer detta? eller typ, "det är bra att det är extremt rakt, ingen dipp på mellanregister. extremt mycket mer prisvärt än allt annat motstånd."

han var extremt mycket mer för KRK än tillexempel adam som jag trodde jag var intresserad av...

dock har jag typ enbart läst på detta forum, typ som här, att A7 eller typ 8030 är något att defintivt tänka på men inte enligt denna snubbe alltså..

har han ändå feeel? 🙂

Ja, han har jättefel. Inte pga. hans förkärlek för KRK, utan för att han inte tar hänsyn till att smaken hos olika människor skiljer. Det skulle inte förvåna mig om han har bättre marginaler på KRK än på andra högtalare och därför hellre säljer dem. Gissar att samma sak gäller 4sound och deras syn på Adam vs. Genelec. Oseriöst är det iaf.

Jag var rejält sugen på ett par VXT8, men efter att ha lyssnat på dem och jämfört med Genelec och Adam upplevde jag att det var ganska stora skillnader, till Genelecs och Adams fördel. Du kanske skulle tycka motsatsen. Bara du kan avgöra vad som passar dig bäst.

Postat

har han ändå feeel? 🙂

SM

Får man gissa att butiken i fråga tjänar mer på att sälja KRK…

KRK är för övrigt heller inte så pigga på att publicera mätdata.

Postat
Det skulle inte förvåna mig om han har bättre marginaler på KRK än på andra högtalare och därför hellre säljer dem.

Du hann före... 🙂

pme (oregistrerad)
Postat

Jag tycker VXT låter bättre än både Adam och Genelec. Men VXT är riktiga fuskbyggen på elektronik sidan.

Postat

Apropå åsikter och fakta om lyssning ...

Uppmätta värden är fakta. Sen finns det väl olika sätt att mäta på, och tillverkare väljer med största säkerhet det sätt som ger deras produkter bäst mätvärden. Mätvärdena är dock fortfarande fakta (så länge de inte är fejkade) utifrån de förutsättningar som gällde för mätningen.

Vid bedömning utifrån vanlig lyssning finns det ett antal parametrar som påverkar uppfattningen.

Exempel:

- lyssningsrummet

- lyssnarens fysiska hörselförmåga

- lyssnarens uppfattning om "hur det ska låta" (=vana)

- kvaliteten på den inspelning som lyssnas på

Om lyssnaren har nedsatt hörsel i form av en klassiskt hörselbanan (ganska vanligt) så kommer antagligen en rak frekvenskurva uppfattas som "hängmattekaraktär".

Om lyssnaren är van att lyssna med boostad bas och diskant så kommer en rak frekvenskurva antagligen uppfattas som "burkig".

Jag skulle inte tro att många av oss kan säga sig ha så pass bra lyssningsomständigheter och opåverkad hörsel att vi kan uttala oss i andra termer än "åsikter". Din uppfattning kommer inte stämma överens med min.

Sånt är livet.

Postat

Dynaudio dyker aldrig upp i dom här diskussionerna. Jag gillar Dynaudio 🙂

Postat (redigerat)

Så klart så handlar allt detta tjat om åsikter. Man får tycka vad man vill eller hur?

När jag sist satte upp genelec 8030 i studion på samma plats som mina adam står så upplevde jag ljudet som aningen mer otydligt i basen, lite mer mullrig och lite mer förskönande. Diskanten var inte alls lika högupplös och jag saknade lite av den här känslan att man ALLTID hör rummet i inspelningen, man har lätt för att placera saker och sätta nivåer. Jag upplevde att jag hörde dynamiken på ett sämre sätt än med adam. Därför köpte jag inte dem.

Jag vill gärna se ett diagram som visar sånt annars kan man lika gärna ha behringer eller hur?

Sen har jag jobbat med flera olika par genelecs i olika studios där alla har varit akustikbehandlade (vissa var proffesionellt behandlade av akustiker) och jag anser mig ha fått en uppfattning av hur "genelecs låter". Jag menar inte att de låter dåligt, har varit nära på att köpa ett par många gånger, mest för referens och att ha som "prodd-högtalare" då de är väldigt kreativa om man säger så...

Sorry att vi har pajjat din tråd Onajj.

Redigerat av iGnu
Postat

Eftersom Adam väljer att inte publicera några mätdata så kommer det alltid att vara en gissningslek men de kanske påminner om Yamaha NS-10... De är ju väldigt populära för de avslöjar allt så himla bra! :rolleyes:

Postat
Event är inte så okända! deras 20/20 bas ser man rätt ofta:)

Min kollega köpte ett par Event SP8 nyligen (som de rear ut på börsen) och mitt snabba intryck är att de har rätt bra tryck i sig, även i basen. Snygga är de med!

Preview_5388205_40IMG_0242.JPG

Vilket bra pris! Nu måste jag nog snart besöka MB... spanat efter bättre lyssning ett bra tag så det vore ju dumt att inte slå till!

Postat
Eftersom Adam väljer att inte publicera några mätdata så kommer det alltid att vara en gissningslek men de kanske påminner om Yamaha NS-10... De är ju väldigt populära för de avslöjar allt så himla bra! ☺️

Det gör inte Apogee heller. Frågor någon ? 😛

Postat
Dynaudio dyker aldrig upp i dom här diskussionerna. Jag gillar Dynaudio ☺️

Ingen av oss som har råd, höhö. Nevars, Dynaudio e bra skit. Men dom ligger lite högre i prisklass, speciellt om du vill ha några som går djupt också. Kanske därför man inte ser trådar om dem här.

Postat
Dynaudio dyker aldrig upp i dom här diskussionerna. Jag gillar Dynaudio ☺️

Dynaudio är också trevliga - men de presenterar inte heller några mätdiagram, liksom Focal, Mackie och flera andra... 😉

Visst kunde det kanske vara av visst intresse om de presenterade mätdiagram, men är det inte bättre att lyssna och kolla upp vad öronen säger...? Det brukar ju förespråkas i de flesta andra fall att man använder öronen - men när det gäller monitorer så ska man i stället först kolla på diagram för att se om de är något att ha - och när det inte presenteras mätdiagram så är de automatiskt misstänkta som skräpmonitorer trots att de har vunnit mångas gillande, fått en massa utmärkelser etc...? 😛😆

Nåja, skämt åsido; En orsak till att det är många som uppfattar Genelec som att de har en antydan till hängmatta, kan vara att de kanske inte har lika bra upplösning i mellanregistret som i basen och diskanten...? En ren gissning, eftersom jag inte har lyssnat på dem utifrån den tesen, men det skulle kanske kunna vara en förklaring eftersom sådant inte syns i mätdiagrammen om man inte har en väldigt hög upplösning i diagrammet. En annan förklaring kan förstås också vara att de som jämför alltid har lyssnat på NS10 precis innan de lyssnar på Genelec... 😄

Sedan ska man som sagt inte förakta papegojeffekten, där många upprepar vad de har hört ryktesvägen, trots att de inte ens har varit i närheten av det de kommenterar - och efter en tid så upphöjs ryktena till allmängiltig "sanning" eftersom ingen vågar visa sig "dum" och säga emot, men det är ju flera kunniga personer som har jobbat med både Genelec och andra märken, som upplever samma sak, så helt taget ur luften kan man nog inte säga att det är...

Man ska förstås inte heller övertolka orden. Med "hängmatta" i kvalitetsnivån som Genelec hör hemma i, så handlar det om lite mer subtila saker än stormarknads-"hifi"-hängmatta... 😉

Sedan ska trots allt monitorerna passa den som ska jobba med dem - och det är inte alls säkert att den som har den rakaste uppenbara mätkurvan, fungerar bäst som arbetsredskap för alla - för då skulle det bara finnas ett enda fabrikat och om det fanns fler fabrikat så hade alla förstås gjort identiska monitorer. Alla monitorer innehåller kompromisser, så det är kanske mest frågan om vilken kompromiss som funkar bäst för personen som ska jobba med dem.

Postat

Jag upprepar det jag alltid brukar säga i dessa sammanhang:

Man måste lyssna och jämföra själv.

Lita för guds skull inte på vad någon säger är bäst (NS-10… 😛 ). Mätkurvor kan vara ett riktmärke men säger absolut inte hela sanningen (om de inte är väldigt omfattande). Samtidigt så kan kurvor ibland bekräfta vad man ibland misstänker (NS-10… ☺️ ).

Personligen så är något av det bästa jag hört KH O300 och mätdatat för dessa är ju inte fy skam:

http://www.klein-hummel.com/klein-hummel/i...-monitors_O300#

Lägg även märket till hur väl det uppmätta resultatet i

http://www.soundonsound.com/pdfs/ns10m.pdf

för den föregående modellen O198 stämmer med resultaten på KH:s sida.

Postat
Ingen av oss som har råd, höhö. Nevars, Dynaudio e bra skit. Men dom ligger lite högre i prisklass, speciellt om du vill ha några som går djupt också. Kanske därför man inte ser trådar om dem här.

Så jäkla dyra är dom ju inte. Krigar väl i samma prisklass som Genelec tyckte jag när jag köpte mina. Strunt samma iofs men vill bara påpeka att det finns fler alternativ än Genelec & Adam ☺️

Postat

En tanke jag har angående uppmätta kurvor kontra lyssnarens upplevelse. Det var Gilbert som satte mig på spåret. Vad ligger till grund för en frekvensresponskurva? Jo, en signalgenerator med sinusvåg, ett slutsteg, en kalibrerad referensmikrofon och ett mätprogram av typen LabView. Vad säger detta oss? Ett sinussvep utan några som helst övertoner bör en högtalare klara ganska bra. Men vad händer när högtalaren skall återge en distad gitarr, en virveltrumma eller en sångröst? Tittar man på en sådan komplex ljudsignal i ett oscilloskop eller fösöker göra en Fourieranalys inser man ganska snabbt att häri ligger utmaningen att återge rätt. Här kommer saker som funktionsprincip, materialval, magnettyp, upphängning etc. in i matchen.

Ställer man då två olika tänkta monitorer brevid varandra som vi antar har exakt samma frekvensreponskurva och gör en A/B lyssning förvånar det mig inte ett dugg att de upplevs olika. Lägg därtill rummets egenskaper så finns det ingen "rätt" monitor för alla lägen.

Anledningen t ex till att jag valde ADAM A7 var på grund av detaljrikedomen i återgivningen. Den är svår att mäta upp och visa på en kurva.

//KG

Postat
Ok så du kan även se på ett diagram om te.x en låt är bra mixad? det är ju en viss skillnad på vad en mikrofon mäter och vad örat hör.

föredrar lyssna med mina öron.

ja

örat är skitlätt att lura

däremot är örat tillsammans med din hjärna (om du är duktig) bra på att avgöra vilka ljud som musikaliskt funkar ihop - det gör inte ett mätinstrument

jag föredrar också att lyssna med öronen - men också att mäta med mätinstrument

det är två olika saker som man inte ska blanda ihop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.