Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag gör musik i Cubase och det jag använder är en dator, ett externt ljudkort (Edirol UA-25EX), en midi-keyboard (Yamaha) och en kondensator-mick (ADK A51). Dessa köpte jag för några månader sedan och allt har gått bra och jag får höra att mina låtar låter väldigt professionella!

Men, själva ljudet är inte särskilt "högt". Alltså, efter att ha höjt alla instrument och master volume i Cubase och sedan mixat ner till mp3 så får man ändå höja väldigt mycket på högtalarna för att höra ordentligt. Är det det man ska ha ett mixerbord till? Att höja signalen så att ljudet blir starkare? Jag har nämligen tänkt att man bara behöver mixerbord om man har ett band där många kanaler behövs. Jag mixar ju allt i Cubase!

Frågan:

Kan jag ha nytta av ett mixerbord för att förstärka ljudet?

Tacksam för hjälp,

Mattias

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nej du behöver inget mixerord för att få det att låta högre.

Du behöver kunskap.

Att mixa och mastra är en konst.

Men en masterplugg med multibandskompressor + en brickwall limiter kommer att hjälpa dig att snabt få starkare ljud på dina låtar än tidigare.

Redigerat av drloop
Postat
Jag gör musik i Cubase och det jag använder är en dator, ett externt ljudkort (Edirol UA-25EX), en midi-keyboard (Yamaha) och en kondensator-mick (ADK A51). Dessa köpte jag för några månader sedan och allt har gått bra och jag får höra att mina låtar låter väldigt professionella!

Men, själva ljudet är inte särskilt "högt". Alltså, efter att ha höjt alla instrument och master volume i Cubase och sedan mixat ner till mp3 så får man ändå höja väldigt mycket på högtalarna för att höra ordentligt. Är det det man ska ha ett mixerbord till? Att höja signalen så att ljudet blir starkare? Jag har nämligen tänkt att man bara behöver mixerbord om man har ett band där många kanaler behövs. Jag mixar ju allt i Cubase!

Frågan:

Kan jag ha nytta av ett mixerbord för att förstärka ljudet?

Tacksam för hjälp,

Mattias

Tror inte det är ett mixerbord du behöver, problemet är nog att nivån pådet nedmixade audiospåret är lågt (vilket kan vara bra, man vill ju inte att ljudet ska klippa). Har du provat att nomalisera nivån innan du gör mp3:orna?

Är du nöjd med ljudet förutom nivån då?

Nästan all kommersiell musik är ju väldigt komprimerad (Blä) bara för att det alltid ska låta högt och fett. Men är det det du vill kan du fixa till med en kompressorplugg i cubase.

Mvh

//Johan

GIGAN (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det finns massor av bra mastringspluggar. Det kan du söka på här i forumet.

De vanligaste, därmed inte sagt att de är bäst, är nog Izotop och T-racks.

Lägg den på utkanalen och testa dig fram vilken inställning som du gillar bäst.

Men mixa klart först, och lägg masteringspluggen sist.

Låter spännande med "professionellt" omdöme!

Lägg gärna upp några låtar här.

MVH

GIGAN

Redigerat av GIGAN
Postat
Det finns massor av bra mastringspluggar. Det kan du söka på här i forumet.

De vanligaste, därmed inte sagt att de är bäst, är nog Izotop och T-racks.

Lägg den på utkanalen och testa dig fram vilken inställning som du gillar bäst.

Men mixa klart först, och lägg masteringspluggen sist.

Låter spännande med "professionellt" omdöme!

Lägg gärna upp några låtar här.

MVH

GIGAN

Mastringsplugg säger mig nästan ingenting alls, vilket är väldigt spännande förstås, hehe, så jag ska definitivt ta mig tid att kolla vad det innebär!

Lägger man alltså på det som en "effekt" på midi-spåren..? Ok jag ska kolla upp mer innan jag frågar, lika bra det.

Japp, jag återkommer med låtar när jag fått mer kläm på det 😆

Postat
Mastringsplugg säger mig nästan ingenting alls, vilket är väldigt spännande förstås, hehe, så jag ska definitivt ta mig tid att kolla vad det innebär!

Lägger man alltså på det som en "effekt" på midi-spåren..? Ok jag ska kolla upp mer innan jag frågar, lika bra det.

Japp, jag återkommer med låtar när jag fått mer kläm på det 😆

Mastering gör du på stereomixen på master-utgången alltså - och det som brukar användas är kompressor och limiter, om man vill få upp den subjektiva volymen. Det gäller att passa sig - för det är lätt att det går överstyr och låter j-t illa, så ta det nätt och A/B-lyssna ofta, så att du inte skruvar bort dig helt...

Postat
Tror inte det är ett mixerbord du behöver, problemet är nog att nivån pådet nedmixade audiospåret är lågt (vilket kan vara bra, man vill ju inte att ljudet ska klippa). Har du provat att nomalisera nivån innan du gör mp3:orna?

Är du nöjd med ljudet förutom nivån då?

Nästan all kommersiell musik är ju väldigt komprimerad (Blä) bara för att det alltid ska låta högt och fett. Men är det det du vill kan du fixa till med en kompressorplugg i cubase.

Mvh

//Johan

Hmm.. compressor har jag testat, hmm om vi nu menar samma sak. Jag menar en audioeffekt som heter compression och som höjer ljudet. Vad menar du med att ljudet inte ska klippa? Problemet jag har är ju att när jag drar upp alla instrument och sång på maxnivå så blir det ju överstyrt som fan! Så det jag är ute efter är alltså att höja ljudet - utan att det blir överstyrt. Vad menar du med att normalisera ljudet? oj oj det blir mycket frågor nu, men jag är tacksam för all hjälp jag kan få 😆 Frågar man i musikaffär börjar de att förklara på "proffsnivå", suck.

Postat
Mastering gör du på stereomixen på master-utgången alltså - och det som brukar användas är kompressor och limiter, om man vill få upp den subjektiva volymen. Det gäller att passa sig - för det är lätt att det går överstyr och låter j-t illa, så ta det nätt och A/B-lyssna ofta, så att du inte skruvar bort dig helt...

Ok, då vet jag vad jag ska kolla upp. Tackar så mycket! Har en stark känsla av att jag ska plocka fram en manual till programmet innan jag gör något annat.. 😆

Postat
Nej du behöver inget mixerord för att få det att låta högre.

Du behöver kunskap.

Att mixa och mastra är en konst.

Men en masterplugg med multibandskompressor + en brickwall limiter kommer att hjälpa dig att snabt få starkare ljud på dina låtar än tidigare.

Bra att ni svarar ungefär likadant här, så jag inte blir förvirrad i onödan, hehe 😄

Nu vet jag vad jag ska lära mig mer om, sen lär jag säkert återkomma med fler frågor som dyker upp, men först ska manualen fram och granskas.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.