Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej där!

Igår var det knas. Jag satte ihop en DAW, set up, typ... Kopplade in midi in och midi ut till keyboard, samt en mik in och main stereo ut från ljudkortet till aktiva monitorer samt usb från ljudkortet till datorn och midi in och midi ut från keyboardet. Externt bredbandmodem (usb) och en Steinbergnyckel (usb) fulländade härligheten. När jag skulle ha usb mellan keyboard och datorn senare, var jag tvungen att plocka bort internetmodemet, då portarna var slut.

Hursomhelst, jag har inte kopplat såhär mycket förut och det blev knas - datorn hittade först "ingenting" och det kom upp gula varningstecken i kontrollpanelen. Efter FYRA omstarter lyckades datorn ha hittat ALLA enheter, där en enhet i taget ytterligare hittades efter varje omstart. Varför? Rutan för ny maskinvara kom upp hela tiden...och usb-enheter hittades ej.

😄

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat
Efter FYRA omstarter lyckades datorn ha hittat ALLA enheter, ...och usb-enheter hittades ej.

har du ett problem eller inte?

om inte - varför skriver du om det?

Postat
Hej där!

Igår var det knas. Jag satte ihop en DAW, set up, typ... Kopplade in midi in och midi ut till keyboard, samt en mik in och main stereo ut från ljudkortet till aktiva monitorer samt usb från ljudkortet till datorn och midi in och midi ut från keyboardet. Externt bredbandmodem (usb) och en Steinbergnyckel (usb) fulländade härligheten. När jag skulle ha usb mellan keyboard och datorn senare, var jag tvungen att plocka bort internetmodemet, då portarna var slut.

Hursomhelst, jag har inte kopplat såhär mycket förut och det blev knas - datorn hittade först "ingenting" och det kom upp gula varningstecken i kontrollpanelen. Efter FYRA omstarter lyckades datorn ha hittat ALLA enheter, där en enhet i taget ytterligare hittades efter varje omstart. Varför? Rutan för ny maskinvara kom upp hela tiden...och usb-enheter hittades ej.

😄

USB är ju plug & play,,, eller ibland "plug and pray..." hehe.. Så dom grejerna ska nog va lugnt, de mesta installeras automatiskt direkt utan omstart. Dock skulle jag kopplat in en sak i taget och kollat att datorn hittat enheten innan jag kopplat in nästa, för att slippa massa omstarter.

Postat

Det kan också vara bra att använda funktionen "säker urkoppling" för de USB-prylar som kommer upp i den listan, om man vill slippa trassel. Vänta helst också några sekunder mellan ur- och in-kopplingar i samma port, så att PnP-avkänningen hinner hantera det hela vägen.

Postat
har du ett problem eller inte?

om inte - varför skriver du om det?

😄🙂🙂🙂

Överförfriskad?

Klart det är ett problem om datorn inte hittar nånting av det man kopplar in.

Postat
Det kan också vara bra att använda funktionen "säker urkoppling" för de USB-prylar som kommer upp i den listan, om man vill slippa trassel. Vänta helst också några sekunder mellan ur- och in-kopplingar i samma port, så att PnP-avkänningen hinner hantera det hela vägen.

Jag har aldrig använt nånting i en och samma usb-port, jag har alltså ingen hubba bubba eller så...

Vågar inte ens tänka på vad som skulle hända då.

Får för mig att datorn får ett spel varje gång det är en någon lite obekant sak inkopplad, även om denna sak inte är helt ny för datorn. Räcker att den inte varit i på ett tag.

Postat
Jag har aldrig använt nånting i en och samma usb-port, jag har alltså ingen hubba bubba eller så...

Vågar inte ens tänka på vad som skulle hända då.

Får för mig att datorn får ett spel varje gång det är en någon lite obekant sak inkopplad, även om denna sak inte är helt ny för datorn. Räcker att den inte varit i på ett tag.

En sak som kan vara bra när man har lagt till någon ny pryl, är att koppla in den i alla portarna, en efter en, så att datorn får känna igen den överallt och installerar drivern för alla portarna. Då behöver man inte fundera över det om man råkar koppla in någon enhet i "fel" port, utan då är det klart med drivrutinskopplingar överallt.

Postat
🙂😄😄😮

Överförfriskad?

Klart det är ett problem om datorn inte hittar nånting av det man kopplar in.

underförfriskad?

kanske vattenbrist?

Efter FYRA omstarter lyckades datorn ha hittat ALLA enheter

om den hittat alla - vilken har den inte hittat?

Postat
En sak som kan vara bra när man har lagt till någon ny pryl, är att koppla in den i alla portarna, en efter en, så att datorn får känna igen den överallt och installerar drivern för alla portarna. Då behöver man inte fundera över det om man råkar koppla in någon enhet i "fel" port, utan då är det klart med drivrutinskopplingar överallt.

Stopp och belägg nu 😮 Min uppfattning och tro (vad jag läst nånstans) är att det är bra att undvika risk för konflikt i portarna och t ex hålla porten för ljudkortet ren från andra drivare? Liksom att hubbar (åtminstone passiva) bäst används av "enklare" ting som en mus t ex.

Perhaps OT, men när vi ändå håller på i den här tråden, så skulle iaf jag vara tacksam för klargörande ang delande av IRQ´s och annat smått och gott som eventuellt kan ställa till det?

Postat
Stopp och belägg nu ☺️ Min uppfattning och tro (vad jag läst nånstans) är att det är bra att undvika risk för konflikt i portarna och t ex hålla porten för ljudkortet ren från andra drivare? Liksom att hubbar (åtminstone passiva) bäst används av "enklare" ting som en mus t ex.

Perhaps OT, men när vi ändå håller på i den här tråden, så skulle iaf jag vara tacksam för klargörande ang delande av IRQ´s och annat smått och gott som eventuellt kan ställa till det?

Jag har hört så många gånger att det aldrig kan fungera med USB-nycklarna i en hub, så när jag ändå behövde ha fler USB-portar tillgängliga, så tog jag tillfället i akt och testade att sätta in donglarna i hubben och köra ett ganska stort projekt med flera pluggar och VSTi som använder dongleskydd. Fungerade lika klockrent som när jag hade donglarna inpluggade i datorns portar direkt. Det är dock lite varning för det - och det är troligen bara aktiva hubbar (alltså sådana med egen nätdel) som kan fungera bra. Inga garantier, alltså... 🙂

DETTA är den hub jag testade med. 🙂

Det blir inga delade IRQ bara för att man har installerat drivers. Drivrutinen används ju inte förrän rätt pryl sitter inpluggad.

Det som kan vara olyckligt, är om ljudkortet delar IRQ med något annat som används hela tiden, som t ex grafikkortet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.