Jump to content
Annons

Mikrofon för sång, elbas, altsax och akustisk gitarr.

Recommended Posts

BogusBill (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej jag håller på att skaffa mig så goda inspelnings möjligheter som möjligt.

Har extremt lite erfarenhet av detta, men när jag blir intresserad av något så lär jag mig snabbt med maniskt intresse och nerdar ner mig totalt i prylar.

Har precis skaffat adobe audition och linar för tillfället en analog synth, en bas och sång med nån skräp dynamisk mick in i min Pc dators mic ingång.

Jag tänkte köpa ett ljudkort och har bestämt mig för att köpa mbox 2 mini och börja använda pro tools istället.

Jag funderar nu över vilken mikrofon jag skall köpa.

Jag vill hellre köpa en ganska god mikrofon som jag kanske vill ha kvar även när jag gradvis uppgraderar min utrustning, skall flytta till ett ställe där jag har möjlighet att bygga upp en studio över hemmainspelningsstandard, men för tillfället är det till mitt rum. Kommer få ta inköpen och uppgradering steg för steg.

Det jag kommer spela in framförallt med den är sång, elbas, altsax och lite akustisk gitarr. (i prioriterings ordning)

Jag är framförallt förtjust i konstnärlig punk, rock och post-punk från slutet av 70 till tidigt 80tal, krautrock och 60tals psykedelisk musik.

Tacksam för råd.

Redigerat av BogusBill
Annons
Postat

Har extremt lite erfarenhet av detta, men när jag blir intresserad av något så lär jag mig snabbt med maniskt intresse och nerdar ner mig totalt i prylar.

Har precis skaffat adobe audition och linar för tillfället en analog synth, en bas och sång med nån skräp dynamisk mick in i min Pc dators mic ingång.

Jag tänkte köpa ett ljudkort och har bestämt mig för att köpa mbox 2 mini och börja använda pro tools istället.

Jag vill hellre köpa en ganska god mikrofon som jag kanske vill ha kvar även när jag gradvis uppgraderar min utrustning, skall flytta till ett ställe där jag har möjlighet att bygga upp en studio över hemmainspelningsstandard, men för tillfället är det till mitt rum. Kommer få ta inköpen och uppgradering steg för steg.

Det jag kommer spela in framförallt med den är sång, elbas, altsax och lite akustisk gitarr. (i prioriterings ordning)

Jag är framförallt förtjust i konstnärlig punk, rock och post-punk från slutet av 70 till tidigt 80tal, krautrock och 60tals psykedelisk musik.

Tacksam för råd.

Röde Nt2:a

Postat

NT2-A är en väldigt prisvärd mikrofon, men köp ingenting innan du hunnigt prova först. Den kanske inte alls passar just din röst. Det finns hundratals trådar i forumet där du kan hitta fler uppslag på mickar att prova.

• 4 månader senare...
Postat

Titta på DPA4099, en högklassig cardioidconding som klarar 142dB SPL! Man kan tydligen köpa lösa fästen till blås och andra instrument.

Postat

DPA 4099 är en condingmygga, väger 35gram! Kan med fördel användas live, i jämförelse med Röde. 4099 är dessutom supercardioid.

Max SPL 142dB. OM man nu skulle tillhöra den grupp trumpetare i världen som kan prestera näst intill omänskliga ljudtryck, finns DPA4099 Trumpet, som har Max SPL 152dB!

http://www.arva.se/dpa_4099.htm

Postat
DPA 4099 är en condingmygga, väger 35gram! Kan med fördel användas live, i jämförelse med Röde. 4099 är dessutom supercardioid.

Max SPL 142dB. OM man nu skulle tillhöra den grupp trumpetare i världen som kan prestera näst intill omänskliga ljudtryck, finns DPA4099 Trumpet, som har Max SPL 152dB!

http://www.arva.se/dpa_4099.htm

Max SPL säger egentligen ingenting. Normalt så talar man om vid vilket ljudtryck man når en viss % THD (oftast 1% om mickar men ibland 0,5% eller 0,3%). Vad en NT2-A klara utan att bottna är inte specificerat men det är helt enkelt inte relevant för vem vill spela in en signal med ca 100% THD? Att NT2-A klarar 152 dB SPL utan att den distar mer än 1% (THD) är ett värde inte många normala kondensatormickar kan mäta sig mot och 4099 är inget undantag (123 dB för 1% THD).

För att kunna jämföra olika mikrofoner så bör man jämföra samma siffror annars blir man väldigt vilseledd.

Postat

På vilket sätt skulle detta vara argument för Bogus Bill?

Det jag kommer spela in framförallt med den är sång, elbas, altsax och lite akustisk gitarr
Postat

Mickarna har 2 helt olika användningsområden.

Röden är en mkt prisvärd mick, absolut inget snack om det. Bra al´around mick i studio.

4099 är en instrumentmick. Pga dess lilla format och vikt, gooseneck och de olika fästena är den i första hand tillverkad för livebruk. Trådlöst, eller med XLR kabel. signal/brusförhållandena är helt irrelevanta i dessa sammanhang, men dock inte SPL before clipping.

Pga att man monterar micken PÅ instrumentet, vinner man en betydligt viktigare aspekt, nämligen proximity effekten. Du kan röra dig fritt, mikrofonen följer med dina rörelser. Hur många gånger har man inte undrat varför volymen åker berg-och dalbana när man lyssnar på den inspelade gitarrer, pga att gitarristen fått feeling, och rör sig fram och tillbaka?

En annan viktig aspekt är on-/off-axis. 90grader offaxis följer 4099 onaxiskurvan. Oerhört viktigt så att offaxiskurvan inte har frekvenser som sticker över onaxiskurvan. Med andra ord, slaskljud från en gitarrists sång, eller medmusikanter låter linjärt.

DPA är som säkert bekant ett dotterbolag till danska Brûel&Kjaer, som har byggt mätmikrofoner i många år.

Många mikrofontillverkare och även andra studioproduktstillverkare använder DPA som referens.

Jag är supernöjd med min gitarrmik, som jag både använder live, och i studio.

Postat (redigerat)

Tacksam för råd.

Är det retro du vill åt plus att spela sax, trummor och rocksång så sikta in dig på en Sennheiser 421:a.

Läs om den så får du en uppfattning eller lyssna på mina trummor som jag lagt åt Slejnard eller sång på mina egna låtar.

Det är Sennheiser 421:or

/aROCKER

Redigerat av aROCKER
maart (oregistrerad)
Postat
Titta på DPA4099, en högklassig cardioidconding som klarar 142dB SPL! Man kan tydligen köpa lösa fästen till blås och andra instrument.

Vad jag har förstått är det i första hand en livemick(?) I testet i mm skrev dom, om jag inte minns fel, att den lät i klass med många andra live-mikrofoner men var enklare att hantera (mindre rundgångsbenägen och sånt). Men ljudmässigt tror jag knappast den är bättre än Röde NT2-A.

Postat
4099 är en instrumentmick. Pga dess lilla format och vikt, gooseneck och de olika fästena är den i första hand tillverkad för livebruk.

Men varför tipsar du då om just den micken när trådskaparen efterfrågar en allround inspelningsmick?

Trådlöst, eller med XLR kabel. signal/brusförhållandena är helt irrelevanta i dessa sammanhang, men dock inte SPL before clipping.

I vilka sammanhang då? Inspelning? Live?

Jag kan inte komma på någon situation när en mikrofons signal/brusförhållande är irrelevant.

Hur många gånger har man inte undrat varför volymen åker berg-och dalbana när man lyssnar på den inspelade gitarrer, pga att gitarristen fått feeling, och rör sig fram och tillbaka?

Kan på rak arm inte komma på en enda gång. Däremot händer det i livesituationer.

Postat (redigerat)

Tänker inte försvara DPA:n även om jag tror att den är bra.

Dock är det väll inte ovanligt att sångare, saxofonister och även andra blåsare ibland rör sig alldeles för mycket och då kör handhållen mick till sången eller en mygga på saxen. Kan tänka mig att DPA:n är mycket bra tex. för sax som trådskrivaren bland annat ville spela in. I övrigt finns det väll hur många bra mickar som helst att rekomendera. Av dom saker han vill ha inspelat av dömma så skulle jag ha rekomenderat Audio Technica 4033.

Har inte testat den på gitarr men jag vet att den fungerar mycket bra för att ta upp Basstärk och även på sång och sax.

Redigerat av DivineCo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.