Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag kommer här med en noobfråga, känns som att det är något enkelt jag missat, men kan för mitt liv inte hitta vad det är.

Jag kör FL Studio 8 och har lagt Spitfish som VST på en kanal som sången går igenom, vrider på reglagen enligt handboken och ser att den markerar S-ljuden på rätt ställen - men den klipper inte bort ljudet? Det går att välja att bara lyssna på S-ljuden, men det är ju motsatsen jag vill ha. Ska man routa ljudet vidare till en kanal som är inte har någon volym, eller hur funkar det?

Tack på förhand

Annons
Postat

När du laddade ner paketet Fish Fillets låg det även en manual i mappen, den är faktiskt förvånansvärt pedagogisk och lättläst. Om du läser sida 9 i den kommer du inte ha några större problem att ratta Spitfish.

Postat

1. Tryck på "listen"-knappen

2. Med hjälp av "tune"-ratten fångar du upp ditt problemområde.

3. Ställ "sense"-ratten så att dina ess-ljud får prickarna att slå i botten, medansresten av sången inte hörs alls. Det kommer förmodligen behöva kompromissa liite grann men det brukar oftast fungera bra.

4. Tryck av "listen"-knappen

5. Dra upp "depth"-ratten tills du tycker att essen dämpas tillräckligt. Drar du upp för mycket kommer dina S förvandlas till F.

Postat

Tack för svaren. Som ni ser så skrev jag att ljudet inte påverkas oavsett hur mycket jag rattar på Sense och Depth. Det kanske är så att jag inte förstått konceptet med Insert ordentligt, i FL Studio lägger jag bara effekter på en kanal i mixern och det har fungerat på alla andra typer av effekter.

Postat

okej då har du problematiken klar, en deesser är en typisk insert-effekt, liksom kompressor och eq. Det betyder att hela signalen bör gå genom effekten.

Reverb och delay t ex är så kallade send-effekter, det betyder att du bara tappar av en portion av signalen till dem för att inte få reverb på hela signalen vilket blir väldigt blött...

Finns iofs aldrig några rätt eller fel... vissa kör hela signalen till en reverb-enhet och ställer sedan dry/wet på reverbet...

Jag finner ingen mening med att göra så dock.

Googla inser och send

Postat

Men i FL Studio lägger man ju alltid Eq och kompressor på en effektkanal på en kanal i mixern, så gör ju alla. Jag kanske borde ha skrivit tråden i FL Studio-forumet istället, det verkar skilja sig en del åt.

Postat

ja men då bussar du sångkanalen totalt genom den fx-kanalen isf, alltså så att hela signalen routas genom den. Sångkanalen får alltså fx-kanalen som output

Postat
När ni pratar om spitfish, hur bra är spitfish som deesser mot den som följer med Cubase SX3?

Jag vet inte hur Cubase deesser är men Spitfish låter väldigt bra i mina öron, dessutom är den väldigt lättrattad. Jag föredrar den framför Logics deesser. Sen jag skaffade Intel-Mac kan jag inte använda den längre, tur då att kompressorn i Logic 8 är en utmärkt deesser med den interna sidechain-funktionen.

• 3 månader senare...
Postat
När ni pratar om spitfish, hur bra är spitfish som deesser mot den som följer med Cubase SX3?

Pluggarna som kommer med Digitalfishphones gratispluggpaket The Fish Fillets är topp-klass. Det som kanske är ett litet minus med dessa pluggar är att de inte är lika "lättrattade" som sina $800-motsvarigheter — dvs, det tar längre tid att skapa en preset.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.